سلامت خانواده

ضرورت تدوین سند سازگاری سلامت در برابر تغییرات اقلیمی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی در یادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی در منطقه خاورمیانه، شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک (۸۰ درصد) و ساختار اقتصادی، در برابر تغییرات اقلیمی بسیار آسیب پذیر است. با درآمد متوسط . کشور ما دارای یک سوم متوسط ​​بارندگی جهانی، 3 برابر میانگین جهانی تبخیر، 3 برابر متوسط ​​سرانه بیابان، یک سوم متوسط ​​سرانه جنگل جهانی، 7.5 میلیون هکتار کانون بیابانی، نرخ بالای فرسایش خاک است. و فرکانس بالای رویدادهای آب و هوایی شدید مانند سیل، خشکسالی و آتش سوزی جنگل ها در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر هستند.

در 50 سال گذشته دمای کشور افزایش یافته و میانگین بارندگی سالانه کاهش یافته است. تغییرات آب و هوایی مستقیماً با تغییر الگوهای آب و هوایی (گرمای شدید، سیل، طوفان و خشکسالی) و به طور غیرمستقیم با تغییر کیفیت آب، هوا و غذا بر سلامت انسان تأثیر می گذارد.

استرس گرمایی باعث بیماری هایی مانند بی حالی، اسهال، حساسیت پوستی، سکته و مرگ می شود. آلودگی هوا مرگ و میر ناشی از عفونت های تنفسی، سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. همچنین تغییر اقلیم منجر به افزایش بیماری های عفونی منتقل شده از طریق آب، غذا و ناقلین و بیماری های ناشی از آلودگی هوا می شود.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است که بین سال‌های 2030 تا 2050 حدود 5 میلیون مرگ و میر بیشتر به دلیل تغییرات آب و هوایی در جهان رخ خواهد داد.

به گفته این سازمان، تغییرات اقلیمی بزرگترین تهدید برای سلامت عمومی است و می تواند دستاوردهای نظام سلامت کشور در 40 سال اخیر را خدشه دار کند. اهمیت موضوع فوق باعث شده است تا فدراسیون بین المللی بهداشت محیط شعار «ایجاد جوامع تاب آور با کاهش خطر بلایا و تغییرات اقلیمی و سازگاری با آنها» را برای روز جهانی بهداشت محیط (26 سپتامبر 2024) انتخاب کند. پنجم مهرماه امسال). از آنجایی که نظام سلامت نقش بسیار مهم و حیاتی در ارائه خدمات بهداشتی مورد نیاز افراد متاثر از آب و هوای نامساعد و خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی ایفا می کند، باید سازگاری و تاب آوری بالایی در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی داشته باشد.

ضمن تبریک این روز به تمامی دست اندرکاران عرصه بهداشت محیط کشور اعم از بازرسان پرتلاش، کارشناسان خط و ستادی، دانشجویان، اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه و مدیران این بخش و فعالان بهداشت محیط در بخش خصوصی، درخواست کنید با توجه به شعار روز بهداشت جهانی محیط زیست و تعهدات بین المللی کشور در خصوص تاب آوری نظام سلامت در برابر تغییرات اقلیمی و همچنین لزوم تدوین سند سازگاری سلامت در برابر تغییرات اقلیمی مطابق ماده 22 قانون هفتم. قانون برنامه توسعه ملی، فعالیت های بهداشت محیط در کشور باید در این راستا توسعه یابد. .

لذا مقتضی است در راستای شعار این روز سمیناری با حضور مسئولین ذیربط جهت گرامیداشت این روز با جلب مشارکت همه جانبه سازمان ها، سازمان ها، دست اندرکاران و صاحب نظران در راستای شعار این روز برگزار گردد. کلیه ذینفعان از جمله مدیران صنایع و اصناف. بهداشت محیط جهانی، شایسته تقدیر از کارشناسان بهداشت محیط رده ها و ستادهاست که تلاش شبانه روزی آنان منجر به ارتقای شاخص های بهداشت محیط در کشور و انجام اقدامات ترویجی با هماهنگی واحدهای روابط عمومی شده است. از جمله تهیه بنر، بیلبورد، مصاحبه با رسانه ها. اقدامات جمعی و درج در روزنامه های محلی و کثیرالانتشار انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا