سلامت خانواده

شیر مادر؛ معجزه ای برای درمان زردی نوزادان

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زردی یا زردی در نوزادان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که می تواند نوزادان را درگیر کند. این مشکل به دلیل افزایش میزان بیلی روبین خون که در نتیجه تجزیه هموگلوبین است، رخ می دهد. در واقع، کبد نوزادان به طور کامل رشد نکرده است و نمی تواند بیلی روبین را به خوبی پردازش کند که منجر به زرد شدن پوست و چشم می شود.

در بیشتر موارد، زردی نوزادان خفیف است، نیاز به درمان خاصی ندارند و تنها با قرار گرفتن در معرض نور طبیعی، بیلی روبین تجزیه می شود و مشکل حل می شود، اما در موارد شدیدتر، ممکن است نوزاد نیاز به فتوتراپی یا حتی خون داشته باشد. تبادل به زمانی که سطح بیلی روبین به حالت عادی بازگردد، نور درمانی بیلی روبین را به موادی تجزیه می کند که از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند.

تغذیه مکرر با شیر مادر نیز می تواند به کاهش زردی کمک کند، زیرا شیر مادر به دفع سریعتر بیلی روبین کمک می کند، همچنین مادران باید به علائم زردی توجه کنند و در صورت نگرانی با پزشک مشورت کنند، از این رو به والدین اطلاع رسانی و آموزش دهند. در مورد یرقان در نوزادان می توان نقش مهمی در پیشگیری از عوارض احتمالی و مدیریت این مشکل ایفا کرد.

علت زردی نوزادان چیست؟

با توجه به اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر و نقش این تغذیه کامل در درمان زردی نوزادان، زهرا بدیعی، متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علت زردی در نوزادان و راهکارهای درمانی آن اظهار کرد: 60 درصد نوزادان کامل و 80 درصد نوزادان نارس به درجاتی از زردی مبتلا هستند که طبیعی است و دلیل آن که کبد نوزادان آنزیم های مورد نیاز را تولید نمی کند، تخریب و تغییر بیلی روبین کافی نیست و از طرفی اگر نوزاد شیر کافی دریافت نکند و مدفوع دفع نکند، مدفوع باقی مانده در روده افزایش می یابد. جذب بیلی روبین و احتمال زردی در نوزاد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه گاهی علل غیرطبیعی مانند ناسازگاری خون مادر و نوزاد، کمبود برخی آنزیم ها و بیماری های مختلف نیز می تواند باعث زردی نوزاد شود، افزود: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در صورتی که حجم شیر مادرشان زیاد نباشد. به اندازه کافی ممکن است مدفوع کافی نداشته باشند و با توجه به اینکه مدفوع حاوی مقادیر زیادی بیلی روبین است، اگر مدفوع دفع نشود، میزان زردی در نوزادان افزایش می یابد.

یک متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می کند: برای درمان این نوزادان باید روند شیردهی اصلاح شود، مادر تغذیه مناسب داشته باشد و روش های شیردهی به مادر آموزش داده شود تا شیردهی امکان پذیر باشد. به درستی انجام شود و با انجام اقدامات فوق، مدفوع زیاد شده و زردی نوزاد پایین می آید. این نوع زردی معمولا از روز دوم تولد شروع می شود و قبل از هفته اول پایان می یابد.

آیا استفاده از شیرخشک برای درمان یرقان مفید است؟

بدیعی ادامه می دهد: برخی از مادران فکر می کنند که اگر شیرخشک به نوزاد داده شود، زردی نوزاد کمتر می شود، در صورتی که نوزاد از شیر خشک استفاده کند، زردی کمتر می شود، اما این روند هرگز توصیه نمی شود و مادران باید توجه داشته باشند که وقتی نوزاد از شیر مصنوعی استفاده می کند. ، تمایل او به استفاده از شیر مادر کاهش می یابد.

وی می گوید: نوع دیگری از یرقان مربوط به شیر مادر است که معمولاً از اواخر هفته اول تولد شروع می شود و ممکن است تا سه ماهگی ادامه داشته باشد. اعتقاد بر این است که موادی در شیر مادر وجود دارد که باعث اختلال در تبدیل آنزیم ها و دفع بیلی روبین از طریق روده می شود و برخی معتقدند این موضوع خود اثرات مثبتی دارد.

یک متخصص اطفال و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می افزاید: میزان کم بیلی روبین می تواند اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد و نوزادانی که از درجات کمی از زردی رنج می برند کمتر دچار عفونت می شوند، اما اگر زردی نوزاد بالا باشد می تواند منجر به بروز این بیماری شود. می تواند منجر به آسیب مغزی و گوش و فلج مغزی شود، بنابراین به مادران آموزش داده می شود که به محض اینکه احساس کردند نوزادشان به زردی مبتلا شده است، به پزشک مراجعه کنند تا آزمایشات لازم انجام شود و درمان های مناسب انجام شود.

بدیعی می افزاید: برخی فکر می کنند اگر شیر مادر را چند روزی و بعد از شیر مادر قطع کنید فرمول زردی نوزاد کاهش می یابد، واقعیت این است که اگر عدد بیلی روبین بسیار زیاد باشد و زردی ناشی از شیر مادر باشد، با قطع تغذیه نوزاد با شیر مادر، زردی کاهش می یابد، اما این عمل به هیچ وجه توصیه نمی شود. مگر اینکه بیلی روبین به اعداد بسیار بالایی برسد، در این صورت ممکن است پزشک توصیه کند که علاوه بر شیر مادر، چندین بار در روز برای تغذیه نوزاد از شیر مصنوعی استفاده شود.

کاهش شیر مادر با محروم کردن او از برخی غذاها

وی تصریح می کند: برخی تصور می کنند مادران شیرده نباید از غذاهای گرم مانند گوشت و خرما استفاده کنند اما هیچ کدام از این موارد از نظر علمی تایید نشده است و مادری که به نوزادش شیر می دهد می تواند هر غذایی بخورد و محدودیت غذایی ندارد. در واقع تغذیه مادر در افزایش زردی یا بیلی روبین نوزاد تاثیری ندارد.

متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه محرومیت مادران شیرده از برخی غذاها باعث کاهش شیر آنها و افزایش مجدد زردی نوزاد می شود، ادامه می دهد: تنها در صورتی که نوزاد مبتلا به زردی شود. ، خانواده باید به پزشک مراجعه کنند و اگر میزان بیلی روبین نوزاد از عدد مشخصی بیشتر نبود، پیگیری و اطمینان خاطر به مادر می تواند راه حل باشد.

بدیعی می گوید: هیچ غذایی نمی تواند شیر مادر را تا حد زیادی افزایش دهد و برخی توصیه های تجربی در این زمینه دارند، اما تنها غذایی که در کتب اصلی علمی آمده سیر است; سیر خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و شیر را زیاد می کند اما به طور کلی مادر شیرده باید تغذیه کامل و کافی داشته باشد نه زیاد.

شیر مادر؛ معجزه ای برای درمان زردی نوزادان

بر این اساس شیر مادر نقش بسیار مهمی در درمان زردی نوزاد دارد، تغذیه مکرر با شیر مادر باعث تحریک روده کودک و افزایش دفع مدفوع می شود و بیلی روبین اضافی که مسئول زردی نوزاد است از طریق مدفوع دفع می شود، بنابراین مکرر و تغذیه منظم شیردهی به نوزادان می تواند به کاهش سطح بیلی روبین در خون و درمان زردی کمک کند.

شیر مادر حاوی مواد مغذی و آنتی بادی هایی است که به تقویت سیستم ایمنی کودک و پیشگیری از عفونت ها و بیماری های مختلف کمک می کند و این تغذیه طبیعی و کامل بهترین انتخاب برای نوزادان است و به بهبود سلامت و رشد کلی آنها کمک می کند. تغذیه نوزاد با شیر مادر نه تنها برای درمان یرقان، بلکه به طور کلی برای تقویت بدن نوزاد بسیار مفید است.

علاوه بر این، شیردهی ارتباط عاطفی قوی بین مادر و نوزاد ایجاد می کند که به کاهش استرس و اضطراب در هر دو کمک می کند، این ارتباط عمیق و محبت آمیز به بهبود وضعیت روحی و روانی کودک نیز کمک می کند و می تواند روند درمان را بهبود بخشد. . تسریع کنید، به همین دلیل توصیه می شود که مادران به ویژه در دوره هایی که نوزاد نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد، نوزاد خود را با شیر خود تغذیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا