سلامت خانواده

شایع ترین سرطان زنان در ایران کدام سرطان است؟

به گزارش خبرآنلاین، دکتر علی مطلق، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یادداشتی برای پایگاه خبری وزارت بهداشت درباره سلامت زنان و پیشگیری از سرطان نوشت: سلامت زنان در ایران به ویژه در مراقبت و دسترسی مادران. خدمات بهداشتی اولیه را می توان بهبود بخشید. توجهی را به خود جلب کرده است، با این حال چالش‌هایی همچنان در زمینه‌هایی مانند بیماری‌های غیرواگیر و به‌ویژه سرطان سینه وجود دارد.

همشهری در خبری نوشت: سالانه بیش از 2.3 میلیون مورد سرطان سینه در جهان ثبت می شود و این سرطان شایع ترین نوع سرطان در بین زنان و مردان است و تقریباً 12 درصد از کل موارد سرطان را به خود اختصاص می دهد. در جهان همچنین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. در 95 درصد کشورها، سرطان سینه اولین یا دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان است. شیوع و تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در حال افزایش است.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰، سالانه بیش از ۳ میلیون مورد سرطان سینه و یک میلیون مرگ ناشی از این بیماری در جهان رخ دهد. به همین دلیل، سرطان سینه باید در اولویت وزارتخانه های بهداشت و حتی کل دولت ها در سراسر جهان باشد. در 173 کشور از 183 کشور جهان (95%)، سرطان سینه عامل اصلی یا دوم مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است که نشان می دهد هیچ وزارت بهداشت نمی تواند در تلاش برای مقابله با سرطان به عنوان یک جامعه مهم، آن را نادیده بگیرد. موضوع سلامتی

آسیب های اجتماعی و اقتصادی

در ادامه این یادداشت، موتلفه تاکید کرد: آسیب های اجتماعی و اقتصادی ناشی از سرطان سینه همچنان اثرات خود را بر کشورهای کم درآمد و متوسط ​​(LMIC) برای نسل های آینده خواهد داشت. در بسیاری از کشورها، تشخیص سرطان سینه می تواند به ادامه چرخه فقر حتی در نسل های آینده منجر شود. کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​بالاترین میزان مرگ و میر قابل اجتناب ناشی از سرطان سینه را دارند و بیش از 70 درصد از مرگ و میرها در زنان زیر 70 سال رخ می دهد. برای مدیریت بار فزاینده این بیماری که در نتیجه این موضوع فشار زیادی را بر افراد، خانواده ها، جوامع، نظام های سلامت و اقتصادهای خرد و کلان وارد می کند. نرخ بالای مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در کشورهای با درآمد کم و متوسط، نتیجه تشخیص دیرهنگام و دسترسی محدود به درمان با کیفیت است که در برخی از این کشورها با عدم آگاهی در مورد مزایای تشخیص زودهنگام و درمان‌های مؤثر همراه شده است.

نکته مهم این است که این مشکلات قابل اجتناب است و اکنون بشر ابزار و دانش لازم را برای پیشگیری از سرطان سینه و نجات جان انسان ها در اختیار دارد. کشورهای دارای سیستم های بهداشتی قوی از سال 1990 تا 40 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش داده اند. این امر نشان دهنده نیاز به سرمایه گذاری استراتژیک در سیستم های بهداشتی است که بر اصول ایجاد شده ارتقای سلامت برای تشخیص زودهنگام، تشخیص به موقع و دسترسی به مدیریت جامع به عنوان بخشی از سلامت همگانی متکی است. پوشش. نیاز آشکار به تقویت سیستم های بهداشتی برای پاسخ به بار فزاینده سرطان سینه وجود دارد. این امر به ویژه با استفاده از خدمات تشخیص زودهنگام و درمان سرطان پستان که پایدار، مقرون به صرفه و عادلانه هستند، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​امکان پذیر است. برای موفقیت و پایداری، این تلاش ها باید با مشارکت مراکز بهداشتی اولیه، بیمارستان های سطح دوم و مراکز درمانی تخصصی در نظام سلامت ادغام شوند.

ابتکار جهانی سرطان سینه

برای ارائه راهنمایی و هماهنگی استراتژیک با هدف کاهش مرگ و میر جهانی سرطان پستان در کشورهای با درآمد متوسط، سازمان بهداشت جهانی (WHO) ابتکار جهانی سرطان پستان (GBCI) را در سال 2021 تأسیس کرد. هدف این ابتکار ارائه توصیه های مبتنی بر شواهد برای اجرای مداخلات است. که بر بهبود تشخیص زودهنگام، تشخیص دقیق، درمان و خدمات پشتیبانی تمرکز دارند. برای بهبود سیستم های مراقبت های بهداشتی موجود، نظارت بر ورودی ها، خروجی ها و نتایج برنامه ها برای شناسایی نقاط ضعف بالقوه در ارائه مراقبت ضروری است. سه شاخص کلیدی عملکرد مبتنی بر شواهد (KPIs) برای شناسایی شکاف‌ها در سیستم پیشنهاد شده‌اند:

1. پیشگیری از طریق آگاهی عمومی و تشخیص زودهنگام: تشخیص حداقل 60 درصد از بیماران سرطان سینه در مرحله یک و دو
2. تشخیص به موقع: انجام ارزیابی‌ها شامل تصویربرداری و تشخیص قطعی با نمونه‌برداری در مدت کمتر از 60 روز
3. مدیریت جامع سرطان سینه: درمان کامل و چند وجهی برای حداقل 80 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان

این طرح هدف مشترک کاهش 2.5 درصدی سرطان سینه در سال را دنبال می کند و در صورت تحقق این هدف، در یک دوره 20 ساله از 2.5 میلیون مرگ ناشی از سرطان سینه جلوگیری می شود.

جستجو و فرار برنامه های غربالگری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تاکید کرد: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان ایرانی است و با وجود اینکه برنامه های غربالگری اجرا شده است، آگاهی و تشخیص زودهنگام به ویژه در روستاها همچنان با چالش مواجه است.

در دوره جدید وزارت بهداشت که از یک سو بر فعالیت های مبتنی بر شبکه بهداشت و درمان و اجرای برنامه پزشک خانواده تمرکز دارد و از سوی دیگر رویکرد کلی دولت توجه ویژه است. در مورد مسائل زنان، سرطان سینه باید به عنوان یکی از اولویت های زنان مورد توجه قرار گیرد. مورد توجه جدی قرار گیرد. صرف نظر از دستورات (معاینه بالینی یا ماموگرافی)، هدف اصلی وزارت بهداشت باید برگزاری یا مشارکت در کمپین های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، توسعه دانش و مهارت ارائه دهندگان خدمات اولیه سلامت برای شناسایی موارد مشکوک، علامت دار و پرخطر باشد. ایجاد شبکه ارائه دهندگان خدمات در سطح دو، تقویت و تشویق بخش خصوصی به مشارکت در این شبکه و ایجاد سیستم ارجاع الکترونیکی بین سطوح یک و دو.

بدون شک حمایت سازمان های بیمه گر از کاهش پرداختی بیمار نقش بسزایی در این زمینه دارد و اجرای مصوبه شورای عالی بیمه و دولت که از مرداد 1400 اجرایی شده و همچنین جذب مشارکت سازمان های مردم نهاد و خیریه در امر تشخیص زودهنگام می تواند نقش اساسی در تدوین برنامه پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و بهبود شاخص های بقا و کیفیت زندگی داشته باشد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا