بارداری

سیگار کشیدن در بارداری احتمال چاقی نوزاد را افزایش می دهد

دانشمندان اخیرا گزارش دادند کودکانی که از مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، دارای باکتری‌های روده هستند که به طور قابل توجهی با کودکانی که مادرشان سیگار نمی‌کشیدند متفاوت است.

آنیتا کوزیرسکیج، اپیدمیولوژیست میکروبیوم و استاد اطفال در دانشگاه آلبرتا در کانادا می گوید: مدتی است که مشخص شده است که زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند، نوزادان اضافه وزن دارند.

کوزیرسکیج در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «ما نمی دانستیم چگونه قرار است اتفاق بیفتد. ممکن است راه‌های زیادی وجود داشته باشد، اما ما نشان داده‌ایم که یکی از راه‌ها تغییر باکتری‌های روده در نوزاد است.

به گفته محققان، چاقی در حال حاضر بیش از 18 درصد از کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که این میزان در سال 1975 تنها 4 درصد بود.

برای این مطالعه، محققان از داده های بیش از 1500 کودک که به عنوان بخشی از یک مطالعه بلندمدت رشد کودک ردیابی شده بودند، استفاده کردند.

وزن کودکان در 1 و 3 ماهگی و نمونه مدفوع در 3 و 12 ماهگی جمع آوری شد.

محققان دریافتند که خطر اضافه وزن کودک با سطوح بالاتر نوعی باکتری روده به نام Firmicutes مرتبط است و سیگار کشیدن در دوران بارداری فراوانی این باکتری را در روده کودک افزایش می دهد.

کوزیرسکیج گفت که فیرمیکوت ها بخشی طبیعی از باکتری های روده هستند و معمولاً در تمام نوزادان مدت کوتاهی پس از تولد افزایش می یابد. اما افزایش این باکتری در نوزادان مادران سیگاری خیلی زود اتفاق افتاد.

سطوح بالای Firmicutes می تواند منجر به تولید بیش از حد اسید چرب به نام بوتیرات شود، اما محققان مطمئن نیستند که چرا بوتیرات بیش از حد ممکن است باعث اضافه وزن کودک شود.

کوزیرسکیج خاطرنشان کرد: اینطور نیست که بوتیرات سمی باشد یا هر چیزی شبیه آن. این یک محصول جانبی طبیعی است.”

محققان دریافتند که کودکان دارای سطوح بالاتری از باکتری Firmicutes هستند، حتی اگر مادرانشان سیگار را ترک کرده یا در دوران بارداری آن را ترک کنند. فقط مادرانی که قبل از بارداری سیگار نمی کشیدند یا سیگار را ترک نمی کردند، نوزادانی با سطوح طبیعی باکتری داشتند.

آنها همچنین دریافتند که تغذیه انحصاری با شیر مادر در طول سه ماه اول زندگی کودک اثر سیگار را کاهش می دهد.

محققان می گویند مطالعات بیشتری برای تقویت این ارتباط و درک بهتر تاثیر Firmicutes بر وزن مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا