سلامت خانواده

سوانح رانندگی بر حوادث طبیعی غلبه کرد/ سه ضلع مثلث حادثه ساز – خبرگزاری مهر ایران و جهان

علیرضا رزاقی عضوهیئت علمی دانشکده علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آمار تصادفات جاده ای اظهار داشت: سالانه حدود 20 هزار نفر را در تصادفات جاده ای از دست می دهیم. این آمار در سال 1395 حدود 15 هزار نفر بوده که امروز به 20 هزار نفر رسیده است.

رزاقی ادامه داد: وقتی تصادفات رانندگی با سایر حوادث از جمله حوادث طبیعی مقایسه شود، آمار کاملاً متفاوت خواهد بود، اما اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم، همیشه حوادث رانندگی بیشتر از سوختگی، غرق شدن، سقوط و بلایای طبیعی برجسته بوده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر بار مالی و جانی ناشی از حوادث رانندگی در مقایسه با سایر حوادث بیشتر است.

یکی از اعضای هیئت علمی علوم پزشکی قزوین گفت: بیشترین تصادفات رانندگی ما در بین جوانان رخ می دهد که ۷۰ درصد این آمار را مردان تشکیل می دهند. این آمار از چند جهت حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: وقتی جوانان تشکیل خانواده داده و سر کار می روند و دقیقاً زمانی که این قدرت به ثمر می رسد ممکن است در حوادث رانندگی از بین برود. در این حادثه بیشتر از همه خانواده های افراد بدون سرپرست می مانند و این امر تبعات اقتصادی زیادی برای چنین خانواده هایی بدون سرپرست دارد.

رزاقی تصریح کرد: امروز در کشور بر جوان بودن جامعه تاکید شده است و تا زمانی که تعداد قابل توجهی از جوانان را در حوادث رانندگی از دست بدهیم این مانع رشد جمعیت خواهد بود.

وی گفت: ممکن است نخبگان خود را در تصادفات رانندگی از دست بدهیم.

ایمنی جاده اصلی مهم است

یک کارشناس حوادث رانندگی گفت: تصادفات رانندگی یکی از اتفاقات بهداشت عمومی جامعه است اما این حادثه یکی از پیچیده ترین مسائل جامعه محسوب می شود.

وی ادامه داد: در بحث حوادث یک مامور و یک سازمان کار نمی کند. سه عامل اصلی در بحث تصادفات رانندگی ارزیابی می شود.

رزاقی افزود: اولین عامل بحث تامین سلامت انسان اعم از سلامت در رفتار، سلامت ذهن، سلامت در بدن و آگاهی و دانش انسان است. عامل دوم بحث ایمن سازی خودروها و عامل سوم بحث ایمنی راه ها است.

متخصص اپیدمیولوژی وی ادامه داد: وقتی از هر یک از این سه عامل اصلی و مهم صحبت می کنیم، موضوع ایمنی راه ها بسیار مهمتر از سایر عوامل است. ایمنی جاده ها در کشورهای پیشرفته به گونه ای است که حتی وسایل نقلیه نیز از سطح ایمنی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: زمانی که وسیله نقلیه وارد جاده می شود، جاده دارای شناسنامه است که هم دو خطه و هم تک خطه ایمن است. باند وجود جاده و چند کیلومتری آن مشخص است. در کشور ما این ایمنی به صورت پیشرفته گنجانده نشده است. از طرفی کیفیت جاده های ما هم خوب نیست.

یکی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی گفت: کشور ما در بحث راه ها به عرض و طول جاده، نوع آسفالت، موانع و پست های مرتفع جاده یا حاشیه جاده اهمیت چندانی نداده است. و نرده محافظ به طور کلی هر یک از این سه عامل نقش متفاوتی در ایجاد خسارت در تصادفات رانندگی دارند که منجر به تصادف می شوند. در تصادف ممکن است عدم ایمنی جاده در بروز تصادف نقش داشته باشد و گاهی اوقات ایمنی وسیله نقلیه باعث بروز این حادثه می شود.

وی تصریح کرد: دنیا از این سه چیز به صورت سیستماتیک استفاده می کند. یعنی گزاره ای برای آنها وجود دارد که می گوید انسان موجودی است که ممکن است اشتباه کند و پس از قبول این گزاره، اگر انسان مرتکب خطا شود، ابتدا وسیله نقلیه آن فرد عیب را تشخیص می دهد و این تشخیص از رانندگی و تصادف جلوگیری می کند. تا حد زیادی تصادفی بودن را کاهش می دهد.

کارشناس تصادفات رانندگی ادامه داد: گام دوم جاده است. در صورت انحراف راننده در جاده، جاده باید استانداردهایی برای اطلاع راننده داشته باشد. جاده باید دارای علائمی مانند شیارها، امداد جاده (فضایی اضافه شده به جاده) باشد.

رزاقی خاطرنشان کرد: بحث هوشیاری انسان، ایمنی وسایل نقلیه و ایمنی راه ها سه موردی است که در کنار هم ما را به یک نتیجه مطلوب می رساند، یعنی نمی توانیم فقط روی حوزه راه تمرکز کنیم. اگرچه هر کدام سهم خاص خود را دارند، اما با هم می توانند از حوادث رانندگی جلوگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا