علمی و فناوری

سهم ۷.۹ درصدی اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی کشور

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین همایش بین المللی صندوق توسعه ملی با اشاره به نقش این صندوق در تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت در توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: در تعریف از اقتصاد دیجیتال گفته می شود که ارزش آفرینی اقتصادی مبتنی بر فناوری های جدید است. لایه اصلی آن تولید نرم افزار و سخت افزار است و لایه بعدی اقتصاد دیجیتال، اشتراک گذاری، خدمات دیجیتال و … است. در لایه آخر اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک و… می باشد.

وی ادامه داد: در قانون برنامه هفتم توسعه فصلی برای اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته شده است. بین 5 تا 7 درصد قانون برنامه به طور مستقیم و غیرمستقیم با اقتصاد دیجیتال مرتبط است. برخی از فناوری‌های کلیدی در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال عبارتند از: نسل پنجم تلفن‌های همراه، هوش مصنوعی، محاسبات ابری، امنیت سایبری، تحلیل داده‌های بزرگ، واقعیت افزوده، روباتیک و اینترنت اشیا.

7.9 درصد سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی کشور در سال 1401
زارع پور گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در کشورهای مختلف سهم قابل توجهی است و در حال حاضر به طور متوسط ​​15 درصد از تولید ناخالص ملی کشورها است. نقش اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشورمان در سال 1402 حدود 9.7 درصد و در کشوری مانند چین حدود 41 درصد است. متوسط ​​رشد بخش اطلاعات و ارتباطات در سال 1401 حدود 10 درصد و در سال قبل حدود 13 درصد بوده است.

وی ادامه داد: ما موظف هستیم تا پایان برنامه تمام ساختمان های کشور را از طریق فیبر نوری به اینترنت متصل کنیم. در حال حاضر یک سوم کشور تحت پوشش فیبر نوری است. در حال راه اندازی مراکز داده در سه نقطه کشور هستیم و آمادگی ایجاد مزارع داده پردازی را داریم.

وزیر ارتباطات گفت: رسمی سازی دارایی های دیجیتال از دیگر وظایفی است که بر عهده داریم که در کنار آن باید ورود این شرکت ها به بورس را تسهیل کنیم که باعث رشد آنها شود.

زمینه های مشارکت صندوق تامین مالی بخش خصوصی
وزیر ارتباطات در پایان ضمن اشاره به اهتمام بالای این وزارتخانه برای همکاری صندوق ملی چمدانی در پیشبرد پروژه های این وزارتخانه، گفت: علاقه مند به همکاری صندوق ملی چمدانی در موارد زیر هستیم. مناطق.

1- در توسعه زیرساخت های ارتباطی (پروژه فیبر نوری منازل و مردم و کارها)

2- راه اندازی زیرساخت های اطلاعاتی و مراکز پردازش

3- هوشمندسازی صنایع بزرگ کشور و بخش کشاورزی

4- بومی سازی تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات

5- صادرات و بازاریابی بین المللی تجهیزات، محصولات و خدمات در زمینه فاوا

6- هوشمندسازی خدمات پستی

7- توسعه صنعت فضایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا