اخبار سلامت

ساخت بینی مصنوعی که میوه فاسد را تشخیص می دهد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، به تازگی بینی مصنوعی ساخته شده است که می تواند میوه ها و غذاهایی را که در حال پوسیدن هستند به سرعت تشخیص دهد. در این فناوری از اکسیدگرافن استفاده می شود.

مایکل شفنا، یکی از محققان این پروژه در دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) می گوید: ما توسط فناوری هایی احاطه شده ایم که با آنتن ها ارتباط برقرار می کنند. اما از این فناوری می توان برای چیزی فراتر از ارتباطات استفاده کرد. این سنسور می تواند در زیرساخت های موجود برای کاربردهای جدید استفاده شود. زمینه های کاربرد این محصول بسیار جالب است. به گفته وی پیش از این تلاش هایی برای ساخت بینی الکترونیکی انجام شده بود اما در محصولات ارائه شده چالش های زیادی وجود داشت.

بینی های الکترونیکی می توانند صدها حسگر داشته باشند که هر کدام با مواد مختلفی پوشیده شده اند. این باعث می شود عملکرد آنها بسیار گسترده باشد. با این حال، ساخت چنین دماغه های الکترونیکی مجهز به صدها سنسور بسیار گران است و به مواد زیادی نیاز دارد. در این میان سنسور ساخته شده توسط این گروه از پوششی بهره می برد که بسیار ارزان است. در واقع این سنسور به جای صدها سنسور از یک پوشش استفاده می کند.

یو دونگ؛ محقق PhD دانشگاه علم و صنعت نروژ نتایج این پروژه را در قالب مقاله ای در مجله Sensors and Actuators B منتشر کرده است.

دونگ می‌گوید حسگر آن‌ها گازهای مختلفی را که روی آن‌ها آزمایش می‌شود با دقت 96.7 درصد تشخیص می‌دهد. این نتیجه ای است که نه تنها با عملکرد بهترین دماغه های الکترونیکی تا به امروز مطابقت دارد، بلکه در برخی زمینه ها حتی از آنها پیشی می گیرد.

ترکیبات آلی فرار گازهایی هستند که معمولاً در هوا یافت می شوند. آنها نقطه جوش پایینی دارند، به این معنی که در دمای پایین تمایل به تبخیر دارند. گاهی نه می توان آنها را دید و نه حس کرد. همه موجودات زنده، از جمله گیاهان، ترکیبات آلی فراری را منتشر می کنند که اغلب به عنوان وسیله ای برای محافظت از خود در برابر آفات یا برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. بوی علف تازه بریده شده نمونه ای شناخته شده در این مورد است.

به گفته محققان، آنها کمی شبیه به دوقلوها هستند: بسیار شبیه، اما نه یکسان. این ترکیبات برای مدت طولانی چالشی برای این نوع فناوری سنجش بوده است. حتی پیچیده ترین دماغه های الکترونیکی که از سنسورهای مختلف تشکیل شده اند نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

تاکنون این فناوری حسگر بر روی میوه ها و گوشت های فاسد آزمایش شده است. با تغییر الگوریتم‌هایی که «اثرانگشت» منحصر به فرد گازهای مختلف را تشخیص می‌دهند، محققان بر این باورند که این فناوری ممکن است بتواند بیماری‌ها را نیز تشخیص دهد! با این حال، برای تشخیص بیماری مانند سرطان، این الگوریتم ها باید ماه ها آموزش داده شوند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا