اخبار سلامت

زیان میلیاردی سگ های هار به کشور/ وظیفه نهادهای مختلف چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو، «مرگ کودک دزفولی بر اثر حمله سگ هار»، «فیلم دردناک حمله سگ ولگرد به دختربچه نکایی»، «تصاویر دلخراش از حمله به سگ روی صورت دختربچه تبریزی» اینها همه تیترهایی هستند که کمتر از یک هستند. ماه گذشته در رسانه‌ها منتشر شد و قلب بسیاری از هموطنان را به درد آورده‌اند.

این روزها حمله به سگ‌های بلاصاحب به مردم جزو هولناک‌ترین اتفاقاتی است که در پی عدم ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، رقم می‌خورد. قربانیان این حوادث جان‌آفرین کودکان بی‌پناهی هستند که برای بازی به کوچه و خیابان‌ها می‌روند اما اثر گازگرفتگی سگ‌ها بر روی هاری، می‌بازند.

آمارهای وزارت بهداشت نشان‌دهنده روند رشد حیوان‌گزیدگی و بروز هاری طی سال‌های اخیر است. آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است، آمار موارد حیوانی‌گزیدگی در سال 1402 به بیش از 370 هزار مورد رسیده است که این حیوانات حیوانی را می‌شناسند که تنها در سه‌ماهه نخست سال جاری، پنج نفر بر اثر گزش سگ و در آن انجام شود. پی آن را به هاری جان خود را از دست داده اند که دو نفر از آن ها کودک بوده اند.

در همین راستا محمدرضا شیرزادی؛ اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان این که بیماری هاری نوعی بیماری است که از طریق گزش حیوانات به انسان منتقل می شود، اظهار کرد: این ویروس در بزاق حیوان می شود و زمانی که حیوان هار، انسان است. یا حیوانی را که در سطح پوست قرار می‌گیرد، می‌شود و از آن جا که این ویروس را وارد بدن می‌کند، به مخاطره می‌افتد و در نهایت مغز را می‌گیرند و به مغز می‌رسند و به مغز می‌رسند که اگر فرد به این وضعیت برسد، می‌شود. هاری در بدن مستقر می شود و فرد به این بیماری مبتلا می شود. در صورت بروز علائم هاری در انسان، مرگ او قطعی خواهد بود.

وی درباره نهادهای مختلف در مناطق مختلف از به هاری افزود: عمده مشکلات مربوط به حیوانات گزیدگی به دلیل افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب است. کنترل هاری در حیات وحش نیز بحثی جدی است که این موضوع برای سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: دومین بحثی که در این زمینه مطرح است و اکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار است. از افرادی که سگ نگهداری می‌کنند از این موضوع غافل می‌شوند و نمی‌دانند که باید سگ‌های خود مراقبت انجام دهند و واکسیناسیون انجام دهند. بسیاری از افراد نیز سگ‌هایی را به عنوان سگ نگهبان یا سگ گله نگهداری می‌کنند که در این زمینه نیز واکسیناسیون این سگ‌ها علیه هاری باید مورد توجه قرار گیرد. مسئولیت آموزش مردم برای واکسیناسیون سگ‌های خانگی و سگ‌های نگهبان بر مدیریت سازمان دامپزشکی است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت بیان می‌کند: در حاشیه شهرها و حتی اماکنی مانند پارک‌ها جمعیت سگ‌های ولگرد زیاد است و کودکان در پارک‌ها و اماکن مختلف می‌روند و به مکان‌های مختلف گزش قرار می‌گیرند یا در سطوح مختلف قرار دارند. می‌شوند آن را جدی نمی‌گیرند که این موضوع ممکن است باعث شود فرد به هاری شود.

وی با بیان این که بارها از بیماری هاری به وزارت بهداشت منتقل می شود، گفت: هر دوز واکسن هاری 5 یورو هزینه دارد و بابت خرید هر سرم هاری نیز 60 یورو هزینه می شود. در عین حال و اکسیناسیون و تزریق سرم برای افراد به صورت رایگان انجام می‌شود، بنابراین از انجام دادن به هاری در کشور بسیار سنگین و زیاد است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت ادامه داد: در سال گذشته 370 هزار نفر بابت حیوان گزیدگی به مراکز تحت نظر وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند که هر کدام از آنها سه دوز واکسن هاری دریافت کرده‌اند. یک سوم این افراد نیز به سرم هاری نیاز دارند که هر سرم 60 یورو هزینه داشته باشد که اگر این هزینه‌ها را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم و باعث می‌شود که حیواناتی مانند سگ‌ها می‌شویم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا