سلامت خانواده

روند افزایشی آمار حیوان گزیدگی در کشور/این 15 توصیه را جدی بگیرید – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید حسینی اظهار داشت: بسیاری از مردم تصور می کنند هاری تنها از طریق گاز گرفتن سگ قابل انتقال است در حالی که همه پستانداران خون گرم اعم از سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، راسو، راکون، موش خرما، خفاش. و غیره و… نیز می تواند به هاری مبتلا شود.

به گفته وی، بیش از 95 درصد موارد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مربوط به سگ و گربه است و موارد گازگرفتگی توسط گرگ، روباه، شغال و سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز مشاهده شده است. .

حسینی با تاکید بر شست و شوی فوری محل گزش، واکسیناسیون کامل ضد هاری را بسیار مهم دانست و افزود: در صورت گزش توسط حیوان مشکوک به هاری، ممکن است علاوه بر تکمیل دوره واکسیناسیون، نیاز به تزریق سرم ضد هاری نیز داشته باشیم. کارشناس مربوطه طبق برنامه، فرد باید برای تزریقات بعدی مراجعه کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به اینکه بخیه زدن زخم با ایجاد محیط بی هوازی به رشد ویروس هاری کمک می کند، گفت: بخیه نکردن زخم یا به تعویق انداختن آن در روند پیشگیری بسیار مهم است. بروز هاری کلیدی است بنابراین فقط در موارد ضروری باید زخم را به صورت محدود بخیه زد و قبل از آن سرم ضد هاری را در محل زخم تزریق کرد.

حسینی تاکید کرد: فرد مبتلا به حیوان گزیدگی در اسرع وقت به نزدیکترین واحد مراقبت و پیشگیری از هاری در شهر خود مراجعه کند. این مراکز 24 ساعته آماده ارائه خدمات رایگان برای موارد حیوان گزیدگی می باشد.

وی از وقوع 21 هزار مورد حیوان گزیدگی در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال گذشته خبر داد و با انجام اقدامات درمانی به موقع هیچ موردی از هاری انسانی در منطقه تحت پوشش مشاهده نشد.

حسینی تعداد حیوانات گزیدگی در 6 ماهه نخست امسال در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را 12 هزار مورد اعلام کرد و تمامی موارد اقدامات پیشگیرانه انجام شد.

مدیر گروه کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، بر لزوم آموزش نحوه برخورد با حیوانات به ویژه کودکان تاکید کرد.

به گفته وی راهکارهایی مانند پرهیز از تحریک حیوانات به ویژه سگ و گربه، واکسیناسیون افراد در معرض خطر (دامپزشک، دامدار، جنگلبان و…)، واکسیناسیون حیوانات خانگی در برابر بیماری هاری، مراقبت از کودکان در مواجهه با حیوانات و آموزش اقدامات لازم. در پیشگیری از هاری در هنگام گزش حیوانات بسیار موثر هستند.

حسینی در خاتمه نکات زیر را به مردم توصیه کرد.

1. از سگ ها و گربه های ولگرد خودداری کنید.

2. حیوانات خانگی خود را در برابر هاری واکسینه کنید.

3. از تماس حیوان خانگی خود با حیوانات دیگر جلوگیری کنید.

4. غذای حیوان خانگی خود را بیرون نگذارید زیرا باعث جذب حیوانات ولگرد می شود.

5. نحوه رفتار صحیح با حیوانات را به کودکان بیاموزید.

6. اگر سگ بزرگی در مسیر شما قرار دارد، کودک کوچک خود را در آغوش بگیرید.

7. حتما حیوان خانگی خود را با یقه بیرون از خانه مهار کنید.

8. اگر حیوان خانگی شما توسط حیوان دیگری گاز گرفته شد، به دامپزشک بروید.

9. حیوانات وحشی نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند.

10. حیوانات وحشی را از دور ببینید، هر چقدر هم که اهلی به نظر برسند.

11. ورود خفاش ها به خانه یا محل اقامت خود در تورهای طبیعت گردی را مسدود کنید.

12. هرگز مستقیم به چشمان سگ نگاه نکنید.

13. هرگز سگی را که در حال خوردن یا حمل توله سگ است تحریک نکنید. سگ ها در این شرایط بسیار حساس می شوند و از خود محافظت می کنند.

14. از خندیدن به سگ بپرهیزید. یک سگ پرخاشگر فکر می کند که شما برای دعوا دندان های خود را در می آورید.

15. به سگ هایی که برای مدت طولانی به بند یا زنجیر بسته شده اند نزدیک نشوید زیرا ممکن است پرخاشگر شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا