سلامت خانواده

رابطه ژنتیکی اندازه مغز و اختلالات عصبی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از شین هوااین مطالعه صدها نوع ژنتیکی را کشف کرد که در حجم مغز نقش دارند، که در افراد مبتلا به اختلالات عصبی مانند پارکینسون و ADHD نیز یافت می شود.

«میگل رانتریاسرپرست پروژه تحقیقاتی گفت: این کشف نشان می دهد که برخی از انواع ژنتیکی که بر ساختار مغز تأثیر می گذارند، بر خطر ابتلا به شرایط مرتبط با مغز نیز تأثیر می گذارد.

یک تیم بین بین المللی متشکل از 189 دانشمند به رهبری رانتریاداده های DNA و اسکن مغز 76000 شرکت کننده در 19 کشور را تجزیه و تحلیل کرد.

آنها 254 نوع ژنتیکی را که بر اندازه ساختار مغز افراد تأثیر می‌گذارند، بررسی کردند و سپس بررسی کردند که آیا این گونه‌ها در خطر ابتلا به اختلالات رشدی، ذهنی و عصبی نیز نقش دارند یا خیر.

رانتریا وی در بیانیه‌ای گفت: انواع ژنتیکی مرتبط با حجم بزرگ‌تر مغز در نواحی کلیدی مغز نیز خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد، در حالی که انواع مرتبط با حجم‌های کوچک‌تر مغز در مناطق کلیدی با افزایش خطر ADHD مرتبط است.

او گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که تأثیرات ژنتیکی زیربنای تفاوت‌های فردی در ساختار مغز ممکن است برای درک علل زمینه‌ای اختلالات مرتبط با مغز اساسی باشد».

رانتریا وی این تحقیق را گامی ضروری در جهت درک و در نهایت درمان موثرتر بیماری های عصبی توصیف کرد و گفت که نشان دهنده گامی نزدیک تر به درمان این مشکلات در آینده است.

در این مطالعه، تصویربرداری و داده های ژنتیکی از چندین کنسرسیوم بین بین المللی استفاده شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا