سلامت خانواده

در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید

به گزارش آنلاین از سلامت نیوز، بیماری کبد چرب که به آن استئاتوز کبدی نیز گفته می شود، وضعیتی است که با تجمع چربی در سلول های کبدی مشخص می شود و به طور فزاینده ای در سراسر جهان در حال گسترش است. این بیماری ممکن است از یک وضعیت خفیف تا یک شکل جدی‌تر باشد که می‌تواند منجر به آسیب و عوارض کبدی شود. اگرچه بیماری کبد چرب اغلب بدون علامت رخ می دهد، اما برخی از مشکلات گوارشی وجود دارد که می تواند نشان دهنده بیماری کبد باشد. چهار علامت اصلی گوارشی که نیاز به توجه و ارزیابی برای افراد در معرض خطر یا تشخیص بیماری کبد چرب دارند:

درد شکم

یکی از شایع ترین علائم مرتبط با بیماری شدید کبد چرب، درد یا ناراحتی شکم است. این درد اغلب به عنوان یک درد مبهم دائمی در سمت راست بالای شکم، جایی که کبد قرار دارد، توصیف می‌شود و ممکن است با احساس پری یا نفخ همراه باشد. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و پس از خوردن یک وعده غذایی چرب یا سنگین بدتر می شود. در صورت احساس درد یا ناراحتی مداوم در ناحیه شکم، حتماً برای معاینه و تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ نیز ممکن است نشان دهنده بیماری شدید کبد چرب باشد و زمانی که کبد پر از چربی است، می تواند منجر به التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی آن شود. این می تواند بر هضم و متابولیسم غذا تأثیر بگذارد و در نتیجه گهگاهی حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند. احتمال بروز این علائم بعد از مصرف غذاهای چرب بیشتر است. اگر تهوع و استفراغ مکرر همراه با سایر مشکلات گوارشی رخ داد، حتماً برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

در مراحل پیشرفته بیماری کبد چرب، ممکن است از کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته رنج ببرید. این ممکن است به این دلیل باشد که کبد کمتر قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب چربی ها است. در نتیجه، بدن ممکن است در جذب مواد مغذی مهم از غذا دچار مشکل شود که منجر به کاهش اشتها و کاهش وزن می شود. اگر متوجه کاهش قابل توجه و غیرقابل توجیه اشتها یا وزن شدید، توصیه می شود برای ارزیابی جامع با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

زردی

زردی پوست و چشم ها می تواند در موارد شدید بیماری کبد چرب رخ دهد. این به دلیل تجمع بیلی روبین، رنگدانه زرد رنگی است که هنگام تجزیه گلبول های قرمز تولید می شود. هنگامی که کبد نتواند به طور موثر بیلی روبین را پردازش کند، در بدن تجمع می یابد و منجر به زردی می شود. در صورت مشاهده زردی حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا