اخبار سلامت

درمان یک میلیون مجروح و 100هزار مصدوم شیمیایی در دوران جنگ

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، سردار سیدیحی رحیم صفوی امروز در مراسم گرامیداشت حضور ایثارگرانه جامعه پزشکی در دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از پرافتخارترین عرصه های دوران دفاع مقدس حماسه جاودانه نظام پزشکی بود. جامعه در 8 سال دفاع مقدس شاهد حضور سازمان یافته و سازماندهی شده پزشکان، درمانگران و امدادگران بدون تجربه قبلی بودیم و این افراد به مبارزه، مدیریت و مداوای مجروحان پرداختند.

وی افزود: تنها در عملیات کربلای 5 52 هزار مجروح جنگی وجود داشت که خدمات درمانی ارائه شده حماسه ای جاودانه است که بخشی از آن در کتاب های رونمایی شده در این مراسم نوشته شده است. من به عنوان یکی از فرماندهان دفاع مقدس دو معیار اصلی برای تصمیم گیری در مورد جنگ داشتم، یکی اینکه عملیات را به گونه ای انجام دهیم که صددرصد به پیروزی برسیم و دوم اینکه شهدا کمتر، مجروحان کمتری داشته باشیم. و تعداد زندانیان کمتری در عملیات. برای پیروزی، استراتژی دشمن را به درستی شناختیم و نقاط قوت و ضعف کشور را شناسایی کردیم تا از توان خود بر روی نقاط ضعف دشمن استفاده کنیم.

دستیار ویژه و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: جامعه پزشکی کشور در دوران دفاع مقدس یک میلیون مجروح را مداوا کردند، بیش از 100 هزار عمل جراحی در دوران جنگ انجام شد، بیش از 100 هزار مجروح شیمیایی مداوا شدند و بیش از 59 مجروح صحرایی انجام شد. بیمارستان ها تاسیس شد. نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: بیمارستان های صحرایی به گونه ای طراحی شده بود که مجروحان جنگی در کمتر از یک ساعت به بیمارستان برسند، این در حالی است که آمریکایی ها با وجود تجهیزات زیادی که در جنگ با ویتنام داشتند، مجروحان را یکجا به بیمارستان منتقل کردند. ساعت و نیم

سردار صفوی افزود: برخی از پزشکان ما در دوران دفاع مقدس از 24 ساعت تا 72 ساعت در اتاق عمل حضور داشتند و عمل های جراحی را یکی پس از دیگری انجام می دادند. در زمان جنگ 16000 تخت نقاهت راه اندازی شد و چندین هزار تخت بیمارستانی در شهرهای مرزی آماده شد.

وی تصریح کرد: به عنوان یک بازمانده از شهدا از وزارت بهداشت انتظار دارم که این فرهنگ و دانش ارزشمند و تجربیات سلامت رزمی که با کار علمی و مستند به دو واحد درسی تبدیل شده و به تایید وزارت بهداشت رسیده است، در دانشگاه ها علم پزشکی باید جاری باشد. هدف ما آشنایی جامعه علوم پزشکی با اقدامات جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس است.

به گزارش تسنیم، در مراسم گرامیداشت حضور ایثارگرانه جامعه پزشکی دفاع مقدس که بعدازظهر امروز چهارشنبه 13 مرداد 1403 در تالار امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد. دو اثر فرهنگی شامل مجموعه 4 جلدی تاریخ شفاهی «به سوی قاف» و کتاب «ناهید رقیب ماه شد» رونمایی شد. کتاب تاریخ شفاهی نسبت به قاف شامل مصاحبه با بیش از 100 نفر از فعالان رزمی پزشکی و روایتی از حضور جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس است و کتاب «زهره حریف ماه» تحلیلی از نقش اجتماعی زنان در دوران دفاع مقدس است. مراقبت های پزشکی رزمی در دوران جنگ تحمیلی.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا