سلامت خانواده

حلقه های مرگبار زیبا! – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه سلامت: گوش، ابرو، لب، بینی و…! حالا موج نصب و راه اندازی پیرسینگ های عجیب از دختران به پسران نیز سرایت کرده است. شاید این نوع را ببینید تمدیدش کن همین چه مدت قبلا فقط در فضای مجازی امکان پذیر بود اما حالا این سبک مد به آرامی به آرامی در میان برخی از جوانان نیز جایگاه خود را پیدا کرد باز شده است. قبلا بیشتر دخترها مشتری این انگشترهای فلزی بودند براق روی بدنشان بودند اما اکنون همانطور که قول داده بود خودشان تیریپ سوراخ کردن اسپرت و بی جنسیت!

انجام جراحی های زیبایی محدود توسط پزشکان عمومی و جراحان طبیعی است اما اکنون تعداد زیادی از آرایشگاه های زنانه و مردانه و حتی گاهی داروخانه هایی که نه پزشک مجرب دارند و نه متخصص زیبایی می توانند به راحتی این را نصب کنند. سوراخ کردن می بینم آنها انجام می دهند

برخی از آنها مرزهای خدمات مشتری را جابجا کرده اند و اگر بخواهید می توانند این کار را در خانه شما با یک درخواست تلفنی غیرممکن انجام دهند.

اما نکته ای که کمتر به آن اهمیت داده می شود، توجه به مسائل بهداشتی این عمل به اصطلاح زیبایی است. مراجعه به کلینیک های درمان عفونت پوست به زودی عواقب این سهل انگاری را به شما نشان خواهد داد.

هیچ نظارتی وجود ندارد

در کشور ما پزشکان عمومی یا متخصص زیبایی کار نصب و راه اندازی می کنند سوراخ کردن در مطب و به صورت سرپایی انجام می شود، اما قیمت آنها سرپایی نیست، از تماسی که با یکی از کلینیک های شمال تهران داشتیم مشخص است که قیمت سوراخ کردن هر ناحیه از بدن متفاوت است اما سوراخ کردن غضروف گوش و بینی حدود 150 تا 200 هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت.

با وجود سوراخ کردن لب، ناف و… دردسرش بیشتره و بر این اساس قیمت هم بالا میره. سیستم بازرسی در وزات سلامتی مانع این نوع عملیات محدود نمی شود. شاید متقاضی را می شناسند خیلی بیشتر از قبل برای این کار وجود دارد و هر چه هست، کلینیک ها با رعایت بهداشت بیشتری این کار را انجام می دهند.

بی خیال نباش

مینو محرز، رئیس جمهور سابق مرکز تحقیقات ایران ایدز در این باره می گوید: در روزهای اولیه برخی از اعمال زیبایی مانند خالکوبی و سوراخ کردنگفته شد که این اقدامات می تواند خطرناک باشد یک تست برای افزایش ایدز و به دلیل عدم رعایت بهداشت در برخی مراکز متقاضیانی را دیدیم که از بیماری های عفونی رنج می بردند اما در حال حاضر با توجه به رعایت نکات بهداشتی در مراکز زیبایی و آرایشگاه ها این امکان وجود دارد یک تست به ویروس ایدز از طریق سوراخ کردن کاهش یافته است اما به هر حال این نوع اقدامات همیشه با خطراتی همراه است که نباید نادیده گرفته شوند.

حلقه های مرگبار زیبا!

هپاتیت در کمین شماست

محرز با گفتن اینکه در جراحی هایی مانند سوراخ کردن به دلیل سوزن ها با رعایت بهداشت دقیق استفاده می شود در نظر گرفته شده است به توضیح می دهد: «از کجا عمل سوراخ کردن بدن توسط ابزار این وسایل که توسط دست انسان ساخته شده اند، بستر مناسبی برای رشد ویروس ها، باکتری ها و عفونت ها هستند. اغلب مشاهده می شود که این عفونت ها بدون رعایت نکات بهداشتی باعث ایجاد بیماری های هپاتیت B و C در متقاضی می شود.

این فوق تخصص عفونی ادامه می دهد: «ما به هیچ وجه این جراحی های زیبایی را بدون بی خطر بودن ما می دانیم اما آرایشگاه ها و مراکز زیبایی که کارهایی مانند خالکوبی و سوراخ کردن آنها این کار را انجام می دهند، یا وسایل تیز و تیز را که برای مشتریانی که باید کاملاً با الکل ضدعفونی شوند استفاده می کنند، یا از ابزار ضدعفونی شده جدیدی برای هر مشتری استفاده می کنند. در واقع استفاده از یک دستگاه دو بار برای چندین مشتری بالقوه یک تست خطر ابتلا به ایدز و سایر بیماری ها را تا حد زیادی افزایش می دهد.

حلقه های مرگبار زیبا!

ضرورت استفاده سوزن یک بار استفاده

این متخصص عفونی می گوید: در برخی از مراکز آلوده این عمل می تواند منجر به بیماری های عفونی خطرناک شود. شخص او برای مدت طولانی درگیر آن خواهد بود: «برای افرادی که قصد انجام کارهای زیبایی مانند خالکوبی و سوراخ کردن باید به ارائه دهندگان این خدمات خدمات مربوط به دستگاه ها را یادآوری کنند یک بار مصرف و رعایت بهداشت برای آنها در حد و اندازه استفاده شود یک تست بیماری را به صفر برساند با این حال، امروزه ویروس ایدز از طریق راه هایی مانند سرنگ های مشترک بین معتادان به مواد مخدر و تماس جنسی از مادر آلوده به جنین منتقل می شود. اما استفاده مکرر از سوزن امکان پذیر است خالکوبی و سوراخ کردن فرد مبتلا را به این بیماری یا سایر بیماری های عفونی پوستی مبتلا کند. توصیه ما این است که جوانان به این سمت نروند تمدیدش کن که با خطرات جدی همراه بوده و با سهل انگاری سلامت خود را از دست نمی دهند.

پدیده ای به نام حزب خالکوبی و سوراخ کردن!

آمار می گوید که جوانانی که سوراخ کردن آنها حساسیت نشان دادند و از اگزمای پوستی شدید مشتریان دائمی کلینیک های درمانی رنج می بردند بیماری ها عفونت های پوستی هستند. “دکتر مثبت علویان» رئیس سابق شبکه هپاتیت ایران در این بار او می گوید: «یکی از رایج ترین علل عفونت زنان به هپاتیت C، انجام عمل های زیبایی مانند خالکوبی و سوراخ کردن و استفاده از سوزن غیربهداشتی است. در مردان نیز گزارش می دهد از یک تست به هپاتیت ناشی از خالکوبی جمعی و مهمانی ها وجود دارد. خطر یک تست به اثر هپاتیت خالکوبی و سوراخ کردنهمچنین بستگی به این دارد که چقدر تهاجمی باشد، یعنی هر چه عمیق تر باشد و بیشتر با آن باشد خون مرتبط بودن، احتمال یک تست همچنین باعث افزایش هپاتیت در افراد می شود.”

این دکتر متخصص هپاتیت می گوید: «اگر مردم انجام دهند خالکوبی و سوراخ کردن می توان به مراکزی مراجعه کرد که سرویس دهندگان بهداشت را رعایت نمی کنند و آموزش ندیده اند یک تست می رود تا هپاتیت چون برخی دستگاه ها خالکوبی و سوراخ کردن آلوده به خون است، بنابراین برای هر فرد باید از سوزن های جداگانه استفاده شود، البته در این کار کمتر به این موضوع توجه می شود.

حلقه های مرگبار زیبا!

این خونریزی ها دردسر ساز

علویان معتقد است که متقاضیان نصب پیرسینگ بیشتر در معرض خطر ابتلا به هپاتیت هستند: «گفته می شود احتمال ابتلا به ایدز در اثر خالکوبی و سوراخ کردن کمتر از هپاتیت است، زیرا میزان کلی ابتلا به هپاتیت در کشور میزان ابتلا است. ایدز بیشتر است، بنابراین خطر انتقال از طریق خالکوبی و سایر روش های زیبایی که با خون سروکار دارند نیز افزایش می یابد. احتمال ابتلا نیز بیشتر است به خانم ها و آقایان توصیه می کنیم تا حد امکان از این عمل ها پرهیز کنند و در صورت انجام حتما به مراکز ایمن مراجعه کنند، زیرا در صورت انجام عمل های زیبایی در مراکز بهداشتی، خطر ابتلا به ایدز وجود دارد. و هپاتیت کاهش می یابد.”

خطر عفونت نداشته باشید

عواقب نصب سوراخ به همین جا ختم نمی شود. «امیرهوشنگ احسانی» متخصص پوست و عضو هیأت مدیره دانشگاه علوم پزشکی تهران دو نوع عارضه را برای این روش بیان می کند: از عوارض این روش ابتدا باید به عفونت هایی اشاره کرد که وارد فضای زیر می شوند. پوستی و بیشتر این عوارض با زخم همراه است و یکی دیگر از حساسیت های ناشی از این عمل کوچک است که ممکن است دردسرهای زیادی ایجاد کند. و اچ‌آی‌وی (ایدز) که البته به ندرت اتفاق می‌افتد، حساسیت‌های موضعی است که ممکن است در نواحی تماسی و غیر تماسی ایجاد شود.

حلقه های مرگبار زیبا!

این متخصص پوست با بیان اینکه تحریک مزمن و طولانی مدت لب ها منجر به سرطان پوست می شود، ادامه می دهد: سوراخ شدن بینی نیز ممکن است باعث ایجاد عفونت در سوراخ بینی شود. و در مورد سوراخ کردن اطراف ناف و آویختن زیورآلات در این قسمت از بدن، احتمال برجای گذاشتن جای زخم وجود دارد. همچنین در افراد چاق و آنهایی که باردار می شوند، این سوراخ محل خود را تغییر داده و تغییر شکل می دهد. از طرفی ممکن است به دلیل مالش لباس یا کمربند در آن ناحیه باعث التهاب، عفونت و زخم شود.

به گفته دکتر احسانی، برخی فکر می کنند سوراخ کردن تمام قسمت های گوش بی خطر است. اما تنها جایی که تقریباً منطقه ای امن به حساب می آید، مکان قدیمی و سنتی نورمه قوش است. سوراخ کردن لاله گوش به دلیل ماهیت غضروفی بودن این ناحیه می تواند مشکل ساز باشد.

حلقه های مرگبار زیبا!

از التهاب و تورم گرفته تا خفگی

«دکتر رضایی» هشدار می دهد: بهتر است از این ابزار استفاده نشود زیرا خطر عفونت و سایر عوارض را به همراه دارد. البته دامنه عوارض جانبی گزارش شده در عمل برای پیرسینگ بدن گسترده تر و متنوع تر است. مثلا برای سوراخ کردن لب و زبان چون بافت های بسیار خونی بدن هستند احتمال خونریزی شدید و التهاب و عفونت شدید وجود دارد. گاهی در اثر سوراخ شدن لب و زبان ورم شدیدی ایجاد می شود که باعث بسته شدن راه های هوایی و اختلالات تنفسی می شود. همچنین ممکن است آویزها کنده شده و وارد گلوی فرد شود و باعث خفگی او شود. آویزان شدن لب و زبان ممکن است باعث پر شدن دندان ها از لب ها یا صحبت کردن برای فرد شود. جامعه پزشکان در کلینیک ها با این همه بیمار مواجه هستند و به صورت کاملا علمی از این نوع مدها انتقاد می کنند. امیدواریم سخنان ما برای جوانان موثر باشد و از انجام این رویه ها به طور جدی پرهیز کنند.

850 میلیون تومان جریمه متخلفان

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که وزارت بهداشت با آن مواجه است، دخالت افراد غیر مجاز، فاقد صلاحیت و غیرپزشکی در امور پزشکی به ویژه در حوزه زیبایی است، خاطرنشان کرد:

کریمی درباره تصمیم دولت برای اصلاح ضعف قانونی در برخورد با پزشکان قلابی و دخالت افراد غیرمجاز در حوزه سلامت توضیح می دهد: با توجه به ضعف قانونی، جریمه تخلف پزشکان قلابی 5 میلیون تومان بود که این جریمه نبود. یک عامل بازدارنده؛ هیات دولت در تصمیم 13 تیر 1403 این جریمه را برای بار اول به 580 میلیون تومان و برای بار دوم به یک میلیارد و 160 میلیون تومان افزایش داد.

معاون درمان وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد با این جریمه افرادی که صلاحیت ندارند در امور پزشکی دخالت نکنند و سلامت مردم را به خطر نیندازند.
وی در عین حال از مردم خواست با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی از پزشک بودن فردی که می خواهند امور درمانی خود را به او بسپارند اطمینان حاصل کنند تا گرفتار فریبکاری و سودجویی نشوند. -جستجوی افرادی که با سلامت مردم بازی می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا