سلامت خانواده

حداکثر مصرف روزانه نمک در سنین مختلف چقدر است/نمک پنهان – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته فزونی با اشاره به تبلیغات دروغین درباره نمک دریا (تصفیه نشده و بدون ید)، سنگ نمک و نمک های رنگی، گفت: مصرف این نمک ها به دلیل وجود فلزات سنگین و آلودگی به مواد شیمیایی بسیار مضر است. آلاینده ها آنها با خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند.

وی افزود: نمک یددار تصفیه شده فاقد هرگونه ناخالصی است و مصرف نمک یددار به میزان توصیه شده برای همه افراد جامعه ضروری است و عوارضی ندارد.

فزونی تاکید کرد: بیمارانی که از بیماری های قلبی عروقی، کلیوی یا سایر بیماری ها رنج می برند، مصرف نمک روزانه خود را با نظر پزشک معالج و متخصص تغذیه تنظیم کنند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردم برای تامین ید مورد نیاز بدن از نمک یددار تصفیه شده به مقدار کم و با شرایط نگهداری مناسب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای ثابت ماندن ید نمک باید در ظروف در بسته و دور از نور نگهداری شود و در پایان پخت به غذا نمک اضافه شود. همچنین در هنگام خرید نمک یددار تصفیه شده با بسته بندی مناسب، پروانه ساخت، تولید و تاریخ انقضا را انتخاب کنید.

به گفته این کارشناس تغذیه، بر اساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت، حداکثر نمک مصرفی روزانه برای افراد سالم زیر 50 سال کمتر از پنج گرم و برای افراد بالای 50 سال، کودکان و بیماران قلبی و عروقی بالاست. فشار خون و غیره کمتر از سه گرم در روز گرم است. البته این مقدار نمک شامل نمک های نهفته در مواد غذایی مانند نان، پنیر و انواع دیگر غذاها نیز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا