اخبار سلامت

جمعیت کشور مانند یک درخت کهنسال بی ثمر خواهد شد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا ظفرقندی در مراسم معارفه دکتر علیرضا رئیسی; معاونت سلامت و احترام از خدمات دکتر حسین فرشیدی; معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت در تالار امام جواد وزارت بهداشت با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان کشور باید تقویت و نوسازی شود، اظهار داشت: سامانه الکترونیک از ابتدا تا پایان سلامت نیازمند نوسازی و نوسازی است. با برنامه‌هایی که رئیس‌جمهور اعلام کرده و اشراف کاملی که در حوزه سلامت دارند، با هماهنگی‌های بین‌دستی باید هر چه سریع‌تر برنامه‌های مهم در حوزه سلامت اجرایی شود و برنامه‌هایی مانند پزشکی خانواده باید وظایفی از وضعیت معلق فعلی به آنها اختصاص داده شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر ساختار منسجم نداشته باشیم هر بودجه ای که هزینه کنیم هدر می رود بنابراین مثلث ساختار، نیروی انسانی و اقتصاد باید تکمیل شود.

ظفرقندی افزود: سربلندی حوزه سلامت و افتخارات آن در سراسر کشور از روستاهای دورافتاده تا مجامع بین المللی مشهود است لذا باید قدردان همه تلاشگران این حوزه و مدیران سابق آن باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مدیریت در حوزه سلامت مانند مسابقه امدادی است که همه در آن شرکت می کنند و در نهایت تیم برنده می شود نه فرد، گفت: طی سال های گذشته شاخص های سلامت ارتقا یافته و باعث افتخار ایران در جهان

ظفرکندی تصریح کرد: تلاش همگان در حوزه سلامت از بهورز گرفته تا مراقبین و پزشک خانواده تا نمایندگان مجلس و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت باعث افتخار جامعه به این عرصه شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تجربه دکتر رئیسی در دوران کرونا یک ارزش افزوده برای مدیریت معاونت بهداشتی محسوب می شود، تصریح کرد: یکی از شاخص هایی که در سال های گذشته روی آن بسیار کار شده است. کاهش مرگ و میر مادران در حین زایمان که قابل بهبود نیست این قیمت مورد انتظار بود. مرگ مادران از صدها مورد قبل از انقلاب به حدود 15 مورد کاهش یافته است و باید گفت نجات حتی یک مادر بسیار ارزشمند است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در صورت ادامه روند کنونی متاسفانه در آینده ای نه چندان دور جمعیت کشور به 42 میلیون نفر خواهد رسید و بیش از 50 درصد آنها سالمند خواهند بود و در واقع جمعیت کشور شبیه به یک جمعیت خواهد شد. درختی کهنسال که دیگر میوه نمی دهد.

وی توجه به موضوع جمعیت را یک مسئولیت ملی دانست که ستاد ملی جمعیت و رئیس جمهور در رأس آن قرار دارند و نمایندگان مجلس درگیر آن هستند و باید از دید فرادستگاهی به آن نگاه کرد.

وی با بیان اینکه 73 ماده در قانون جوانان جمعیت وجود دارد که 30 ماده آن خارج از حوزه سلامت است، بنابراین اجرای این قانون نیازمند عزم ملی است، گفت: حوزه مسکن، اقتصاد و ملی نداریم. رسانه ها و ستاد ملی جمعیت ضروری است.» با ریاست رئیس جمهور این حوزه ها را تقویت کنید تا طبق دستور رهبری تحولی در حوزه جمعیتی صورت گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دومین موضوع در حوزه سلامت را اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع دانست و تاکید کرد: از برنامه پزشکی خانواده به عنوان یک برنامه مهم سلامت در چهار پنج ساله یاد شده است. طرح های توسعه کشور و اقداماتی در این راستا در روستاها شکل گرفته است اما به محصول نهایی نرسیده است و باید این برنامه در شهرها نیز اجرا شود.

ظفرقندی افزود: طب خانواده در برنامه هفتم توسعه کشور یک واگذاری یک ساله است و اجرای آن الزامات بودجه ای دارد. پزشکی خانواده زمانی سامان می‌یابد که پزشک خانواده انگیزه، شرایط مناسب و زندگی عادی داشته باشد تا بتواند خدمت کند. پرداخت 14 میلیون به پزشک خانواده کارساز نیست. در بودجه سال گذشته اعتباری برای این برنامه پیش بینی نشده بود و باید در بودجه سال آینده پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکلات، بحران ها و انتقادات همیشه وجود داشته است، گفت: فردی که وارد خدمت مدیریتی در حوزه سلامت می شود باید عشق خدمت به مردم و کشور را داشته باشد. اگر عشق داشت از کار لذت می برد و موفق می شد.

وزیر بهداشت نیز با تسلیت شهادت سید حسن نصرالله گفت: از صمیم قلب فقدان شهید مقاومت سید حسن نصرالله را تسلیت می گویم که مقاومت را سیراب و تقویت کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا