بهداشت و درمان

جلوگیری از پیشرفت بیماری کبدی با داروی دیابت

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، در مطالعه جدیدی که چندین دهه به طول انجامید، افراد مبتلا به دیابت و آنچه به عنوان بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) شناخته می شود، در صورت استفاده از GLP-1 مقایسه کردند. نسبت به سایر داروهای دیابت، 14 درصد کمتر مستعد ابتلا به سیروز بودند.

به گفته تیمی به سرپرستی دکتر Fasiha Kanwal، استاد گوارش در کالج پزشکی Baylor در هیوستون، تگزاس، “یک داروی GLP-1، semaglutide (Ozempic/Wegovy)، به نظر می رسد در این زمینه بسیار قوی است.

کانوال گفت: “به طور کلی، استفاده از داروهای GLP-1 با کاهش خطر پیشرفت به سیروز و مرگ همراه بود.”

آنها خاطرنشان کردند که این دارو باید در اوایل دوره MASLD استفاده شود: GLP-1 به افرادی که MASLD آنها قبلاً به سیروز پیشرفت کرده بود کمکی نکرد.

یک کبد سالم دارای محتوای چربی تنها 5 درصد وزن بدن یا کمتر است، اما در MASLD چربی می تواند به سطوح ناسالم افزایش یابد که افراد را در معرض خطر سیروز، سرطان کبد یا حتی نیاز به پیوند کبد قرار می دهد. چاقی و دیابت از عوامل خطر اصلی بیماری کبد چرب هستند.

در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی داده های بیش از 32000 فرد مبتلا به دیابت و MASLD را که همگی تحت مراقبت های بیمارستانی بودند، بررسی کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان حدود 67 سال بود. نیمی از آنها یک داروی GLP-1 مانند سماگلوتاید (Ozempic)، لیراگلوتاید (Saxenda) یا دولاگلوتاید (Trulicity) را به عنوان درمان دیابت دریافت کرده بودند، در حالی که نیمی دیگر در وضعیت سلامتی مشابهی بودند اما در عوض گروه دیگری از داروها را دریافت کردند. دیابت به نام DPP-4s.

نتایج از سال 2006 تا پایان سال 2022 پیگیری شد.

به گفته محققان، استفاده از GLP-1 در مقایسه با افرادی که از DPP-4 استفاده می کنند، احتمال پیشرفت به سیروز را تا 14 درصد کاهش می دهد. احتمال مرگ در طول دوره مطالعه نیز 11 درصد در میان کاربران GLP-1 کاهش یافت.

این اثرات معمولاً در عرض 18 تا 24 ماه پس از استفاده از GLP-1 آشکار می شوند.

گروه کانوال گفت: ارتباط محافظتی این داروها در بیماران مبتلا به سیروز فعلی مشاهده نشد که این امر بر اهمیت درمان زودهنگام در دوره MASLD تاکید دارد.

به گفته محققان، GLP-1 وزن بدن، قند خون را دارو می کند [مشکلات قند خون] و کاهش التهاب – اقداماتی که می تواند خطر ابتلا به MASLD را کاهش دهد.

تیم Kanwal افزود: «در واقع، آزمایش‌های قبلی نشان داده‌اند که داروهای GLP-1 حتی می‌توانند بیماری کبد چرب را به طور کلی معکوس کنند».

در بدترین حالت، بیماری کبد چرب و سیروز می تواند منجر به سرطان کبد شود. با این حال، محققان می گویند تعداد موارد سرطان کبد در این مطالعه به اندازه کافی زیاد نبود تا مشخص شود که آیا GLP-1 می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش دهد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا