بهداشت و درمان

جزییات ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت و درمان کشور

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (سلامت جو)، عباس علیپور گفت: اسناد قوی در سطح بالا مانند برنامه ششم توسعه و بند 12 سیاست های سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری داریم که بر شناخت تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه سازی طب سنتی. دارند؛ همچنین در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی بار دیگر بر این موضوع تاکید شده است. در راهبرد چهارم سند تحول دولت سیزدهم نیز بر این موضوع تاکید شده و تدابیری در نظر گرفته شده است که یکی از آنها ترویج سبک زندگی سالم بر اساس آموزه های طب ایرانی و رعایت اصول شش گانه سلامت از جمله اعضای جامعه کارهای کوچکی انجام داده ایم که بخش قابل توجهی از آن تاکنون اجرا شده و در مسیر تکاملی خود در حال انجام است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت طب ایرانی افزود: امروزه با توجه به افزایش بیماری های مزمن که نیازمند درمان و مراقبت مستمر هستند، پایبندی به آموزه های طب ایرانی نقش مهمی در کنترل این بیماری ها دارد. همچنین در بحث سالمندی و سالمندی جمعیت استفاده از آموزه های طب ایرانی بسیار موثر است و علاوه بر همه فواید باعث کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی می شود و این امر ایجاب می کند که پوشش سلامت عمومی را افزایش دهیم. .

علیپور ادامه داد: حداقل 30 درصد مردم دنیا از حداقل خدمات بهداشتی محروم هستند و یکی از توصیه های سازمان جهانی بهداشت این است که طب سنتی را در آن مناطق تقویت کنیم.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه ادغام آموزه های طب ایرانی در نظام سلامت گفت: ما در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت بر اساس اسناد فوق و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی دولت سیزدهم، اقدامات متعددی را در جهت ارتقاء و توسعه طب ایرانی در نظام سلامت کشور انجام داده ایم سامانه شبکه جمهوری اسلامی ایران که دارای بیست و سه طرح و راهبرد کلی است، اجرای برنامه آزمایشی ادغام طب ایرانی در سامانه شبکه را داریم که با 15 دانشگاه شروع شد و در اجرای آن چالش هایی داشتیم. در ابتدا با پیگیری هایی که انجام شد، سعی کردیم دانشگاه ها را دور هم جمع کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت ابتدا روی این 6 اصل سبک زندگی کار کردیم، بحث آب و هوای سالم، خوردن، آشامیدن، ورزش، فعالیت بدنی، دفع مواد زائد، خواب و بیداری و کنترل صحیح حالات روحی و روانی در یک. فرم خلبانی و ابتدا آزمایشی در دانشگاه اردکان یزد انجام شد. نتایج مطالعه آزمایشی بسیار عالی بود و نشان داد که آگاهی مردم قبل و بعد از اجرای طرح افزایش چشمگیری داشته است. پس از آن دستورالعمل برنامه ترویج سبک زندگی سالم بر اساس آموزه های طب ایرانی تدوین شد که با همکاری دفتر طب ایرانی و مرکز مدیریت شبکه تدوین و اجرا شد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تصریح کرد: هدف کلی این برنامه اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه های طب ایرانی و هدف دیگر ثبت و بررسی شناسنامه سبک زندگی سالم بر اساس آموزه های طب ایرانی برای حدود هشتاد درصد جمعیت سالمند. شش سال است که در سیستم های الکترونیک سلامت به عدد قابل توجهی رسیده است.

وی افزود: علاوه بر اینها برنامه های آموزشی نیز داریم که با کمک متخصصان پزشکی ایرانی به کارشناسان و مربیان سلامت تا سطح سفیران سلامت و همچنین بهورزان و مراقبین سلامت ارائه شد و در نهایت افزایش یافت. آگاهی مردم

علیپور با بیان اینکه هنوز چالش هایی در اجرای برنامه های طب ایرانی در نظام سلامت وجود دارد، گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود اعتبارات مالی و نبود سیاست مشخص برای استفاده از طب ایرانی از جمله این چالش ها است.

وی تصریح کرد: حجم برنامه ها در حوزه سلامت بسیار زیاد و نیروی انسانی ما کم است و باید بر اساس زمان بندی اولویت بندی کنیم.

علیپور بیان کرد: یکی از بحث های ما فرهنگ سازی در جامعه است، خود دستگاه های خدمات رسان نیز باید از نظر فرهنگی در کنار ما باشند و بنابراین کار فرهنگی گسترده تری در جامعه نیاز است. همچنین در اکثر شهرها با کمبود پزشک متخصص ایرانی مواجه هستیم و به همین دلیل سوء استفاده هایی از سوی برخی خدمات دهندگان انجام می شود.

وی افزود: برنامه‌های آتی ما این است که خدمات پزشکی ایران را در سطح شبکه گسترش دهیم، ابهامات را برطرف و اختلافات را با گروه‌های تخصصی بررسی کنیم و در صورت وجود مغایرت، رفع کنیم و لازم است بسته‌های مراقبتی مناسب داشته باشیم. گروه های سنی مختلف که در حال حاضر بسته سبک زندگی طب ایرانی به گروه سنی شش سال به بالا به صورت مشابه ارائه می شود که به نظر من نیاز به بازنگری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا