سلامت خانواده

تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی چیست؟/علائم و درمان

به گزارش خبرآنلاین، مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بر خلاف تصور عموم، آنفولانزا یک بیماری جدی است که می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد، گفت: برای درگیری گلو، مجاری تنفسی و ریه ها.

دکتر فرشید رضایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه با شروع فصل سرما بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا شیوع بیشتری پیدا می کند، گفت: ممکن است برای برخی افراد آنفولانزا یک سرماخوردگی ساده به نظر برسد اما این بیماری می تواند عوارض جدی و جدی داشته باشد. حتی عوارض کشنده.” ; بنابراین مقایسه این بیماری با سرماخوردگی صحیح نیست.

این متخصص عفونی با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی است، خاطرنشان کرد: آنفولانزا معمولاً در فصول سرد سال شیوع بیشتری دارد و می تواند سینوس ها، بینی، گلو، مجاری تنفسی و ریه ها را درگیر کند. این بیماری از طریق سرفه، عطسه و تماس مستقیم با ترشحات بینی و دهان فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می شود. با توجه به نحوه انتقال آنفولانزا، رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک برای پیشگیری از آنفولانزا بسیار مهم است.

علائم آنفولانزا

وی درباره علائم آنفولانزا توضیح داد: ابتدا تب شدید و ناگهانی در بیمار ظاهر می شود. گاهی اوقات بیماران زمان شروع ناگهانی تب را نیز به یاد می آورند. بعد از تب علائمی مانند بدن درد شدید، سردرد شدید، خارش گلو یا گلودرد شروع می شود که می تواند با سرفه خشک، آبریزش یا گرفتگی بینی همراه باشد.

رضایی ادامه داد: بیماران در سه روز اول بیماری برای رفع کسالت و خستگی نیاز به استراحت نسبی دارند. مصرف مایعات و سوپ همراه با استراحت می تواند روند بهبودی را تسریع کند. این احتمال وجود دارد که در برخی از بیماران مبتلا به آنفلوانزا حالت تهوع و اسهال مشاهده شود که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه علائم آنفولانزا مانند آبریزش بینی و بدن درد ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود، گفت: شدت علائم آنفولانزا معمولاً ناگهانی و ناگهانی است. ; با توجه به این شرایط، بیماران باید مراقب باشند که بیماری خود را به دیگران منتقل نکنند. زیرا آنفولانزا در برخی افراد مسن و گروه های پرخطر منجر به مرگ می شود.

ضرورت واکسیناسیون

رضایی با بیان اینکه بسیاری از مردم از اهمیت واکسیناسیون آنفلوانزا بی اطلاع هستند، گفت: اواخر شهریور و اوایل پاییز زمان مناسبی برای تهیه واکسن آنفولانزا از داروخانه ها است. واکسیناسیون به موقع آنفولانزا در ابتدای فصل سرما می تواند از مرگ هزاران کودک مسن و خردسال جلوگیری کند.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه آنفولانزا یکی از بیماری های عفونی مهمی است که با واکسن قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: پس از شستن دست ها، واکسیناسیون سالانه بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا و عوارض این بیماری محسوب می شود. ویروس آنفلوانزای انسانی به دلیل شرایط ژنتیکی خاص خود امکان جهش ژنتیکی سالانه را دارد. با توجه به تغییرات ژنتیکی، این ویروس می تواند شدت بیماری را شدیدتر یا خفیف تر کند.

وی با بیان اینکه واکسن آنفولانزا در ابتدای فصل سرما وارد بازار دارویی می شود و ایمنی بدن را در برابر ویروس های رایج آنفلوآنزای همان سال تقویت می کند، گفت: واکسیناسیون نه تنها توسط خود فرد بلکه توسط اطرافیان نیز قابل انجام است. و افراد آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان و بیماران مزمن. همچنین محافظت افرادی که از سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن ناتوان کننده در منزل مراقبت می کنند نه تنها برای سالمند واکسن تهیه کنند، بلکه باید اقداماتی را برای تزریق واکسن برای خود انجام دهند تا از انتقال بیشتر این بیماری در خانواده و جامعه جلوگیری کنند.

واکسیناسیون برای چه کسانی ضروری است؟

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت: لیست افرادی که حتما باید تزریق واکسن آنفولانزا را مصرف کنند طولانی است. سالمندان، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن (قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت و …)، کارکنان مراکز درمانی و افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان زندگی و کار می‌کنند، حتماً باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند. واکسن

راه های پیشگیری از آنفولانزا

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه «شستشوی منظم دست ها با آب و صابون در طول روز» مهمترین رفتار برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا در جامعه است، گفت: ویروس آنفلوانزای انسانی مدتی روی نوک انگشتان و کف دست ها باقی می ماند. و ویروس توسط دست آلوده با مالش چشم و بینی وارد بدن می شود.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک در اماکن عمومی و شلوغ یکی از مهم ترین توصیه ها در هنگام ابتلا به آنفولانزا مانند بسیاری از بیماری های تنفسی است. ما اثربخشی استفاده از ماسک را در دوران کرونا تجربه کردیم. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند می توانند تا حدی با پوشیدن ماسک از خود در برابر ویروس آنفولانزا محافظت کنند.

رضایی با اشاره به لزوم رعایت فاصله از بیمار گفت: پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار همواره مورد تاکید است. حفظ فاصله یک تا دو متری از بیمار مبتلا به آنفولانزا می تواند از انتشار قطرات تنفسی آلوده به دیگران جلوگیری کند. اما سرفه و عطسه می تواند قطرات آلوده را به مسافت های طولانی تری ارسال کند.

وی ادامه داد: پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال یا داخل آستین لباس در ناحیه آرنج از انتشار قطرات تنفسی آلوده جلوگیری می کند و جزء آداب تنفسی است. ضدعفونی کردن سطوح و وسایلی که بیمار با دست های آلوده خود لمس می کند می تواند از آلوده شدن دست دیگران جلوگیری کند. الکل را می توان برای ضد عفونی کردن سطوح استفاده کرد. ضدعفونی سطوح با اسپری الکل را در دوران کرونا تجربه کردیم و این کار نباید منجر به وسواس و زیاده روی شود.

رضایی گفت: برخلاف تصور رایج، آنفولانزا یک بیماری جدی است که می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد و با یک سرماخوردگی ساده متفاوت است. افراد با واکسیناسیون سالانه و رعایت بهداشت شخصی می توانند خود و خانواده خود را از این بیماری محافظت کنند. مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور آماده ویزیت بیماران مبتلا به آنفولانزا و ارائه توصیه های بهداشتی لازم به خانواده ها هستند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا