سلامت خانواده

تعداد مبتلایان به تب کشنده در کشور اعلام شد

به گزارش خبرآنلاین، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به بیماری پشه و تب دنگی Aeds به ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس از شناسایی 92 مورد این بیماری در کشور خبر داد و به مردم توصیه کرد. اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فراوانی پشه Aeds. توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در حاشیه نشست معاونان دانشگاه های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران درباره بیماری تب دنگی اظهار کرد: بیماری تب دنگی در جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی بیشتر شناخته شده است. قبل از المپیک 2016 ریو، تب زیکا در آمریکای جنوبی شیوع پیدا کرد و عامل این بیماری پشه آئدس بود.

وی با بیان اینکه شیوع تب دنگی می تواند با اثرات اقتصادی همراه باشد، افزود: پشه آئدس عامل تب دنگی است. اگر بخواهیم از تب دنگی پیشگیری کنیم باید به دو نکته توجه کنیم. اول اینکه پشه آئدس در کشور وجود ندارد و قدم دوم شناسایی سریع بیماران است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه مبارزه با پشه Aeds گفت: در سال 95 طرح مبارزه با پشه Aeds در کشور آغاز شد. از آغاز برنامه کنترل پشه Aeds تا 26 می سال جاری، 122 مورد تب دنگی گزارش شده است.

فرشیدی درباره ابتلا به این بیماری در سال جاری گفت: از ششم اردیبهشت ماه تا ششم خردادماه امسال 92 مورد ابتلا به تب دنگی گزارش شده است. پشه Aedes aegypti در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کشف شد. بیشترین موارد در استان سیستان و بلوچستان مربوط به شهرستان چابهار است. همچنین پشه “Aedes aropectus” در استان های شمالی کشور کشف شده است. منشا ورود و بیماری های ناشی از این دو پشه با یکدیگر متفاوت است. این بیماری در سال های گذشته در فرانسه و ایتالیا نیز رخ داده است.

وی با بیان اینکه در مورد این بیماری باید به چند نکته توجه کرد افزود: پشه آئدس مانند مالاریا نیست. کنترل پشه آئدس و تب دنگی آسان نیست و نیاز به تلاش همه جانبه دارد. مردم باید در زمینه مبارزه با پشه Aedes وارد شوند. زیرا بهبود محیط زیست مهمترین عامل در کنترل این بیماری است. بهبود محیط زیست از فراوانی پشه های آئدس جلوگیری می کند.

فرشیدی ادامه داد: وزارت بهداشت برای جلوگیری از فراوانی پشه آئدس در زمینه سمپاشی محیط زیست اقداماتی را انجام داده است. همچنین با سازمان انرژی اتمی مذاکره کرده ایم تا پشه های آئدس را نابارور کنیم. سیستم مراقبت های بهداشتی باید اقداماتی را برای ایجاد کیت های تشخیص سریع بیماری برای افراد دارای علائم برای شناسایی بیماران انجام دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این احتمال وجود دارد که برخی از بیماران علائمی نداشته باشند. من معتقدم برخی از افرادی که به کشورهای خارجی سفر می کنند ممکن است بدون هیچ علامتی به تب دنگی مبتلا شوند. باز هم تاکید می کنم که تب دنگی با مالاریا بسیار متفاوت است.

فرشیدی با بیان اینکه کنترل بیماری دنگی نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه ها است، تصریح کرد: طی دو روز گذشته سند مبارزه ملی با پشه آدس صادر شد که این سند می تواند کمک زیادی به مبارزه با این پشه و پشه کند. عملکرد همه دستگاه ها در این سند مشخص شده است اگر وظایف به خوبی انجام شود، این دوره می تواند با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

وی درباره زمان گزش پشه آئدس گفت: زمان فعالیت پشه آئدس در ساعات روشنایی روز است و شروع علائم حدود 2 هفته بعد از زمان گزش شروع می شود.

فرشیدی با بیان اینکه استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در خطر انتقال پشه هستند، گفت: هر نوع انتقالی که در این استان ها از طریق پشه رخ دهد قابل انتقال است.

وی درباره علائم تب دنگی گفت: سردرد، تب، درد استخوان از جمله علائم شایع این بیماری است. هنگامی که بیماری به شدت پیشرفت می کند و کنترل نمی شود، در لب ها و دهان ظاهر می شود و گاهی منجر به خونریزی لثه می شود.

وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته 92 مورد ابتلا به این بیماری به ثبت رسیده است، افزود: 90 مورد وارداتی و دو مورد نیز محلی است. 2 مورد عفونت موضعی بسیار مهم است. زیرا نشان دهنده وجود پشه و افراد آلوده است. متأسفانه در یک ماه گذشته تعداد زیادی از مبتلایان وارد کشور شده اند. این احتمال وجود دارد که افراد بیمار وجود داشته باشند که شناسایی نشده اند. لذا از افرادی که در استان های آلوده زندگی می کنند تقاضا دارم در صورت بروز علائمی مانند تب یا بدن درد به مراکز درمانی مراجعه کنند. مراکز پزشکی در استان های آلوده کیت های تشخیص تب دنگی دارند.

فرشیدی در پاسخ به سوالی درباره میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری گفت: بله، مرگ و میر ناشی از تب دنگی پایین و میزان مرگ و میر کمتر از کووید است. این بیماری می تواند تا چند ماه بیمار را در خانه نگه دارد. سه مورد مرگ ناشی از تب دنگی در کشور ثبت شده است.

وی درباره ورود کیت های تشخیصی این بیماری نیز گفت: با همکاری گمرک دستور ترخیص کیت های تشخیص دنگی وارداتی صادر شده و طی چند روز آینده در مراکز درمانی توزیع می شود. من می خواهم شکرت های دانش بنیان در زمینه ساخت کیت های تشخیصی و واکسن این بیماری فعالیت کنند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، اقداماتی برای ساخت واکسن 4 سویه ویروس تب دنگی انجام شده است و در حال حاضر این واکسن به صورت آزمایشی در بازار موجود است اما از شرکت های دانش بنیان می خواهم وارد موضوع شوند. از ساخت واکسن

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره عود مجدد این بیماری گفت: اگر فردی بیش از یک بار به تب دنگی مبتلا شود، شدت بیماری بیشتر می شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا