سلامت خانواده

تبلیغات مصرف گرده زنبور عسل جمع آوری شده; درست یا غلط

به گزارش خبرآنلاین، اولین شواهد مصرف انسان از فرآورده های زنبور عسل را می توان در نقاشی های غار و سنگ نگاره های مربوط به 5 تا 8 هزار سال قبل از میلاد مشاهده کرد.

یورو نیوز در خبری نوشت: بر اساس اسناد به دست آمده از دوران باستان، در یونان و اسپانیا گرده گل غذای ویژه پادشاهان محسوب می شد. در کتاب مقدس و قرآن به زنبور عسل اشاره شده است. بقراط و فیثاغورث خواص درمانی عسل را می دانستند. بنابراین، نباید تعجب آور باشد که دانه های تشکیل شده از گرده های جمع آوری شده توسط زنبورهای عسل این روزها بسیاری را مجذوب خود کرده است.

وقتی زنبورها گرده گل‌ها و گیاهان را جمع‌آوری می‌کنند، گرده را با بزاق و شهد ترکیب می‌کنند و گرده تشکیل می‌دهند. زنبورها به محض رسیدن به کندو، این گرده ها را در سلول های کندو قرار می دهند.

زنبورداران یک تور کوچک به نام تله گرده را در دهانه کندو قرار می دهند که با ورود به کندو گرده را از روی پاهای زنبور خراش می دهد. سپس این گرده ها برای مصرف انسان بسته بندی می شوند.

اخیراً برخی رسانه ها ادعا کرده اند که مصرف این دانه ها باعث افزایش سایز سینه می شود. این ادعا بر اساس این فرضیه است که فیتواستروژن‌های موجود در گرده‌های جمع‌آوری‌شده توسط زنبورهای عسل باعث رشد سینه‌ها می‌شود. مطالعات علمی هنوز چنین ادعایی را ثابت نکرده است.

از سوی دیگر، برخی از متخصصان نسبت به عوارض آلرژی ناشی از مصرف گرده توسط انسان هشدار می دهند و یادآوری می کنند که عوامل زیادی می تواند سایز سینه را تغییر دهد، از جمله تغییرات هورمونی در دوره قاعدگی، تغییر وزن، مقابله با بارداری و افزایش سن.

جالب است که رشد اندازه سینه تنها یکی از ادعاهای بی اساس در مورد فواید گرده زنبور عسل است. گرده زنبور عسل به دلیل مواد مغذی موجود در آن اغلب به عنوان یک غذای فوق العاده معرفی می شود. وجود پروتئین‌ها، فیبرهای غذایی، لیپیدها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن منجر به ارتقای طیف گسترده‌ای از خواص بیولوژیکی گرده زنبور عسل مانند آنتی‌اکسیدان، کاهش قند خون، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد عسل شده است. خواص سرطان در حالی که بسیاری از مطالعات و تحقیقات در مورد اثرات گرده زنبور عسل بر سلامت انسان نتایج شگفت انگیزی نداشته است.

همچنین، یک تحقیق علمی انجام شده در سال 2023 توصیه می کند که با وجود خواص بیولوژیکی گرده زنبور عسل، آزمایشات بالینی بیشتری برای بررسی تأثیر مفید آن بر سلامت انسان و تشویق صنایع غذایی و دارویی به توسعه و تولید گرده های جدید زنبور عسل انجام شود.

بنابراین، شاید گرده زنبور عسل پتانسیل تبدیل شدن به یک معدن طلای غذایی را داشته باشد، اما هنوز حفاری های زیادی برای اطمینان وجود دارد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا