بهداشت و درمان

تاکید سردار جلالی بر تقویت زیرساخت‌ها برای مقابله با پشه آئدس

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در جلسه شورای عالی پدافند زیستی با محوریت مصوبات سامانه عملیاتی پدافند زیستی. و برنامه ملی مبارزه با ناقلین مهاجم بیولوژیکی (پشه های آئدس) از ستاد پدافند بیولوژیکی. کشور قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور را که در شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد، به تفصیل تدوین کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت شناسایی، رصد و پایش در حوزه تهدیدات جدید و به ویژه در حوزه پدافند زیستی، گفت: تجربه همه‌گیری کرونا به همگان نشان داد که موضوع تهدیدات بیولوژیکی چقدر جدی است و پیامدهای آن چقدر جدی است. نه تنها در حوزه بهداشت و درمان، حوزه های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

جلالی با بیان اینکه «برنامه ملی پدافند زیستی در دو بخش تقویت و ارتقای زیرساخت ها و اقدامات آماده سازی و عملیاتی در دستور کار ستاد پدافند زیستی کشور قرار دارد»، یادآور شد: از جلسات بعدی این موارد در یک مورد بررسی می شود. دستگاه به دستگاه تا سطح ایجاد تمایل برای توانمندسازی.

وی بیان کرد: وظیفه اصلی قرارگاه پدافند زیستی رصد و شناسایی تهدیدات حوزه زیستی و همچنین بررسی پیامدهای حوادث، حوادث و آسیب پذیری ها و شناسایی نقاط ضعف است. به همین دلیل در نظام پایش سلامت کشور در زمینه مشاهده، بررسی و شناسایی اقدامات لازم برای به روز رسانی آن انجام شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه «از دیگر اهداف قرارگاه ارتقای سیستم تشخیصی کشور است»، گفت: کشور بر اساس نوع تهدیدات به آزمایشگاه ها و سازماندهی آنها نیاز دارد تا بتوانیم تشخیص قبلی داشته باشند.»

وی ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی متخصص، تامین یگان احتیاط پدافند زیستی و انباری را که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد و در سامانه عملیاتی پدافند زیستی گنجانده شده بود، پیگیری کردیم. وی افزود: در این طرح از ظرفیت گروه ها و دسته ها در مواقع بحران توسط کارشناسان مختلف استفاده می شود.

جلالی گفت: بر اساس هر تهدیدی که شناسایی می شود، استان ها باید برنامه های واکنش سریع به تهدیدات را تدوین و آمادگی لازم را کسب کنند. بر اساس این سند، پدافند زیستی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی و در نهادهای مختلف برنامه های خاص خود را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا