سلامت خانواده

تاثیر یک میان وعده مناسب بر تامین انرژی دانش آموزان در مدرسه

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از و به نظر می رسیداحمد اسماعیل زاده با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و اهمیت تغذیه در سلامت دانش آموزان بر تهیه میان وعده های سالم و مقوی تاکید کرد که علاوه بر حفظ و تامین سلامت دانش آموزان، تاثیر مثبتی نیز بر سلامت دانش آموزان دارد. وی گفت: غذاهایی که در کیسه هستند به عنوان یک میان وعده مدرسه برای دانش آموزان، بهتر است ترکیبی از پروتئین، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات باشد.

وی افزود: میوه ها و سبزیجات یکی از انتخاب های مناسب برای میان وعده در مدرسه هستند که سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند و می توانند علاوه بر تامین بخشی از نیاز دانش آموزان به ویتامین هایی مانند ویتامین A و C. ویتامین های گروه B و مواد معدنی مانند پتاسیم به تقویت سیستم ایمنی دانش آموزان کمک می کند.

درست کردن یک ساندویچ سالم

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: خیار، گوجه فرنگی و کدو تنبل نیز گزینه های مناسبی برای میان وعده هستند. خیار و گوجه فرنگی را می توان به عنوان یک ساندویچ سالم برای دانش آموز تهیه کرد، یعنی ساندویچ سالم یعنی ساندویچ هایی که حاوی پنیر یا آجیل مانند خوردن گردو، پسته، بادام یا سبزی و کاهو، تخم مرغ، کتلت، انواع کوکو، فلافل خانگی یا آلویه و همبرگر

اسماعیل زاده گفت: برای تهیه ساندویچ سالم بهتر است از نان های سبوس دار مانند سنگک و بربری استفاده شود و تا حد امکان از نان لواش و باگت سفید برای ساندویچ استفاده نشود و همچنین به دلیل بالا بودن آن از پنیر خامه ای استفاده نشود. محتوای چربی

از تهیه ساندویچ سوسیس و کالباس خودداری کنید

وی بر پرهیز از مصرف ساندویچ سوسیس و کالباس تاکید کرد و ادامه داد: یکی از غذاهایی که در این ایام طرفداران بسیاری از کودکان و نوجوانان است، کره بادام زمینی است که توصیه می شود مصرف آن را به هفته ای یک بار محدود کنید، زیرا کره بادام بادام زمینی پرکالری است. به دلیل عدم تحرک در کودکان، می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود. لازم به ذکر است که اگر کودک دارای اضافه وزن یا چاق است، کره بادام زمینی را باید به یک بار در ماه محدود کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: سمنو همچنین سرشار از ویتامین های گروه B است و می تواند بخشی از نیاز دانش آموزان را برطرف کند، کدو تنبل بخارپز با کمی دارچین نیز گزینه مناسبی برای میان وعده های دانش آموزان است. با توجه به اینکه فصل سرما فرا می رسد و میزان ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی فصلی افزایش می یابد. مصرف منابع غنی از ویتامین A و C مانند کدو تنبل، پرتقال، نارنگی، هویج، خرمالو، انار و موز به پیشگیری از بیماری های فصلی کمک می کند. پس سعی کنید هر روز از این غذاها برای میان وعده کودکتان استفاده کنید.

استفاده از شیر ساده و بیسکویت غلات

اسماعیل زاده تصریح کرد: بهتر است به جای شیر طعم دار، آبجو و نوشابه از شیر ساده استفاده شود و به جای کیک و بیسکویت به خصوص با خامه از بیسکویت سبوس دار استفاده شود.

صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است

وی با بیان اینکه صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است، افزود: بسیاری از کودکان و نوجوانان به طور منظم وعده سحری را از دست می دهند، خوردن صبحانه مقوی می تواند به عملکرد بهتر دانش آموزان در مدرسه کمک کند.

نقش والدین در الگوی تغذیه کودکان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به نقش والدین در انتخاب تغذیه سالم برای کودکان اشاره کرد و گفت: تغذیه سالم و فعالیت بدنی به رشد، یادگیری، استخوان سازی و تقویت عضلات کودکان کمک می کند. پدر، مادر یا معلم می توانند الگوی مناسبی برای ایجاد رفتارهای سالم و سبک زندگی مناسب برای کودکان باشند.

اسماعیل زاده ادامه داد: کودکان با مشاهده و تمرین یاد می گیرند، پس الگوی خوبی برای کودک خود باشید و در کنار فرزندان خود غذا و میان وعده های سالم بخورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا