سلامت خانواده

تاثیر همه گیری کرونا بر سلامت مادران – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فائزه فیروزپور یک کارشناس بهداشت، در مقاله ای تاثیرگذار پاندمی کرونا به سلامت مادران اشاره کرده است.

به گزارش وب سایت مد پرش کنیددر مقاله ای که اخیراً در 20 منتشر شده است ممکن است یک مطالعه در برزیل که در سال 2024 منتشر شد نشان داد که میزان کلی مرگ و میر مادران در طول پاندمی کووید در این کشور به طرز نگران کننده ای افزایش یافته است. یک مطالعه اخیر در برزیل زنگ خطر را به صدا درآورده است پاندمی کووید-۱۹ سلامت مادران را تحت تاثیر قرار داد. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، مرگ مادر از زمان بارداری تا 42 روز پس از زایمان، بدون توجه به مدت و محل بارداری، به هر علت مرتبط با بارداری، در دوران بارداری تشدید شده و یا به علت مراقبت های انجام شده در دوران بارداری، اما نه به دلیل تصادف. یا تصادف تعریف شده است. کاهش مرگ و میر مادران یکی از تعهدات سازمان بهداشت و درمان هر کشور است و یکی از مهمترین شاخص های پیشرفت کشورها محسوب می شود.

در سال 2020، تعداد مرگ و میر مادران نسبت به میانگین سال های گذشته 40 درصد افزایش یافته است. همچنین افزایش قابل توجهی در این تعداد در سال 2021 مشاهده شد و کووید-19 عامل 60 درصد مرگ و میر مادران در سال جاری شناخته شد. این تاثیر جدی دارد پاندمی کرونا به زنان باردار و زنان پس از زایمان اطلاق می شود. با توجه به اهمیت سلامت مادران، سازمان بهداشت جهانی 70 مرگ مادر در هر صد هزار تولد زنده را به عنوان هدف اصلی بهداشتی برای سلامت مادران تعیین کرده است. این در حالی است که در طول پاندمی کووید، ما شاهد 110 مرگ مادر در هر 100000 تولد زنده بودیم. علیرغم بهبود نظام سلامت و افزایش آگاهی جامعه در مورد اهمیت سلامت مادر بر سلامت جامعه، افزایش چشمگیر مرگ و میر مادران در دوران بارداری پاندمی کووید در برزیل باعث شد به آمار مرگ مادران در سال 1980 برگردیم. نکته دیگری که در مطالعه برزیلی به آن اشاره شد، افزایش بیشتر مرگ و میر مادران در مناطق شمالی و شمال شرقی این کشور در سال 2020 بود. این در حالی بود که در سال 2021 بیشترین مرگ و میر مادران در مناطق مرکزی و جنوبی کشور اتفاق افتاد. این تفاوت در سطح جغرافیایی می تواند به دلیل تفاوت در زمینه ژنتیکی افراد، دسترسی به امکانات بهداشتی مانند دسترسی سریع به خون و فرآورده های آن در موارد بروز باشد. سپسیساختلالات انعقادی و خونریزی پس از زایمان و سایر اختلالات سیستم ایمنی، مراقبت های اولیه بارداری از جمله واکسیناسیون، افزایش شیوع کرونا و میزان مرگ و میر ناشی از آن.

سناریوی شناخته شده در این مطالعه بین مارس و ژوئن 2021، با افزایش 413 درصدی مرگ و میر مادران در سنین 35 تا 49 سال در مناطق جنوبی برزیل بود. در سایر کشورهای در حال توسعه، الگوی مشابهی در افزایش مرگ و میر مادران در دوران کرونا دیده شده است. با توجه به اینکه در بین کشورهای در حال توسعه، برزیل دارای جمعیت قابل توجهی است، اطلاعات آماری به دست آمده قابل اعتماد است، اما این روند در سایر کشورهای در حال توسعه نیز مشاهده شده است. به عنوان مثال، در شیلی، نرخ مرگ و میر مادران از 19.2 به 28.1 در هر صد هزار تولد زنده افزایش یافته است. در کشورهای آسیای مرکزی، نرخ مرگ و میر مادران بین 18.5 تا 36.5 در صد هزار تولد زنده در طول پاندمی کووید از سال های گذشته تغییر کرده است به وضوح بیشتر بوده است. کلمبیا به عنوان کشوری که به اهداف سازمان بهداشت جهانی در مورد سلامت مادران و قبل از آن نرسیده است پاندمی همچنین گزارش آماری بالایی داشته است، در طول پاندمی کووید مرگ مادران را از 80 به 87 در صد هزار تولد زنده افزایش داده است.

در کشورهای توسعه یافته، یافته هایی برای تایید اثر کووید-19 بر مرگ مادر ارائه شده است. به عنوان مثال، داده های آماری در آمریکا تأثیر قابل توجه کووید-19 را بر مرگ مادران تأیید می کند. در سال 2019، مرگ و میر مادران در ایالات متحده 20.1 در هر 100000 تولد زنده بود که در سال 2020 و 2021 به ترتیب به 23.8 و 32.9 افزایش یافت. لازم به ذکر است که داده ها مثبت تأثیر تفاوت نژادی در میزان مرگ و میر و میر آنها به گونه ای هستند که میزان مرگ و میر مادران در جمعیت سیاه پوست دو و نیم برابر جمعیت سفیدپوست بود (69.9 در مقابل 26.6 در هر صد هزار تولد زنده).

علاوه بر این، در مطالعه دیگری که در سال اول پاندمی کرونا در آمریکا انجام شده است، میزان مرگ و میر و میر بین آوریل تا دسامبر 2020، مادران مبتلا به کروناویروس تایید شده بین 79.1 تا 232.9 در هر 100000 تولد زنده بودند. این آمار در مقایسه با مرگ ده برابر افزایش یافته است. میر مادرانی را نشان می دهد که با کرونا مرتبط نیستند.

مرگ مادر تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که عبارتند از: کیفیت مراقبت های قبل از بارداری، در دوران بارداری و پس از زایمان. دسترسی به امکانات اولیه بهداشت مادر، از جمله واکسیناسیون مادران باردار؛ و عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه که می تواند سلامت مادر باردار را تضمین کند. اگرچه آمارهای ذکر شده در کشورهای مختلف متفاوت بوده است، اما علل بیولوژیکی و تفاوت های ژنتیکی در جوامع مختلف تنها دلیل این تفاوت نیست. در حین پاندمی کووید فشارهای مختلفی بر روش درمانی و سیستم مراقبت های بهداشتی کشورها وارد کرده است که می تواند بر مراقبت های معمول مادران باردار تأثیر بگذارد. در حین پاندمی کووید، مشکلات روزافزون در مراقبت‌های زایمانی، موانع دسترسی همه افراد به امکانات زایمانی و نبود تخت‌های مراقبت ویژه برای مادران دارای عوارض زایمان، سیستم بهداشت و درمان در حوزه مادران را تضعیف کرده است.

در سال 2022، به دنبال کنترل کووید-19 در بسیاری از نقاط جهان و واکسیناسیون جهانی، کاهش قابل توجهی در مرگ مادران به 57.7 در هر 100000 تولد زنده مشاهده شد. اگرچه ارقام دقیقی برای سال 2023 هنوز در دسترس نیست، انتظار می رود این روند نزولی ادامه یابد و تلاش های جهانی برای رسیدن به هدف کمتر از 30 مرگ مادر در هر 100000 تولد زنده ادامه یابد. با توجه به اهمیت بنیان خانواده و نقش حیاتی مادر در رشد و تربیت فرزندان، سازمان بهداشت جهانی سلامت مادران را اولویت اصلی خود قرار داده است. در یک مطالعه در برزیل در سال 2022، نشان داده شد که در طول دو سال اول پاندمی به دلیل کووید-۱۹، بیش از ۴۰ هزار کودک مادران خود را از دست داده‌اند که می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر رشد و رشد رفتاری کودکان داشته باشد و در درازمدت آسیب‌پذیری کودکان را نسبت به مسائل عاطفی و رفتاری افزایش دهد.

به منظور بهبود سلامت مادران، سیستم مراقبت از مادران باردار با هدف کاهش مرگ و میر و میر مادران توصیه هایی برای افزایش آگاهی جامعه ارائه کرده اند:

الف) آموزش زایمان صحیح به تیم بهداشت، متخصصین بهداشت و … ماماها. در بسیاری از نقاط جهان به دلیل موانع فرهنگی و اقتصادی، مردم در خانه زایمان می کنند. آموزش صحیح مهارت های مامایی به گروهی از افراد باعث عملکرد قابل قبول در آنها و مدیریت عوارض احتمالی می شود. تا سال 2010، تقریباً 66 درصد از کشورهای جهان به این هدف دست یافتند که 80 درصد از تولدها توسط افراد آموزش دیده انجام می شد.

ب) مراقبت های اضطراری بارداری که توسط سازمان بهداشت جهانی در سطوح مختلف ارائه می شود. از جمله تهیه آنتی بیوتیک های تزریقی، داروهای حین زایمان، سولفات منیزیم در موارد پره اکلامپسی و اکلامپسیبرداشتن دستی جفت از رحم، از جمله وسایل کمک زایمان فورسپس و وکیوم، اقدامات اساسی احیای نوزاد با ماسک و حشره بعد از تولد.

سیدسترسی به سونوگرافی برای تشخیص زودهنگام حاملگی خارج از رحم و پیشگیری از خونریزی احتمالی، تشخیص ناهنجاری های جنینی و بارداری مولر که منجر به سقط جنین می شود.

از) مفاد حیاتی مراقبت از مادر در مناطق محروم از جمله تامین آب آشامیدنی سالم و امکانات رفاهی، بهبود دسترسی به خدمات یکپارچه مراقبت های دوران بارداری و دسترسی به سیستم ارجاع کارآمد در مواقع ضروری و خدمات آموزشی در راستای تداوم مراقبت های زایمان و پس از زایمان.

اچشناسایی مادران بیمار از طریق چک لیست (MEOWS)، شناسایی سریع و به موقع علل پزشکی مرگ مادر از جمله خونریزی حین زایمان، پره اکلامپسی/اکلامپسی، عفونت های باکتریایی و ویروسی و آگاهی از پروتکل استاندارد بین المللی و دسترسی کامل به داروهای مورد نیاز. .

به عنوان نمونه ای از مداخله موفق در سلامت مادر، می توان به مالزی و سریلانکا اشاره کرد که علیرغم اینکه نیمی از جمعیت زیر خط فقر زندگی می کنند، نرخ بالای مرگ و میر مادران را طی چهار دهه کاهش دادند. به طوری که مالزی از 534 در صد هزار تولد زنده در سال 1950 به 18 در صد هزار تولد زنده در سال 1991 رسید. همچنین سریلانکا از 1056 مرگ مادر در سال 1947 به 27 در صد هزار تولد در سال 1992 افزایش یافت. بنابراین توجه به توصیه های بهداشت جهانی در دستیابی به هدف افزایش سلامت مادر از طریق کاهش مرگ و میر و میر مادر شدن می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

نتیجه

پاندمی کووید-19 تأثیر قابل توجهی بر سلامت مادران در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته داشته است. افزایش هشدار دهنده مرگ و میر مادران در برزیل و سایر کشورهای مشابه، اهمیت بهبود مراقبت های بهداشتی مادران را برجسته می کند. علیرغم بهبود سیستم های بهداشتی و افزایش آگاهی عمومی، افزایش مرگ و میر مادران در دوران بارداری پاندمی بیانگر نیاز به اقدامات جدی و پایدار برای حمایت از سلامت مادران است.

از جمله اقدامات لازم، آموزش و تجهیز تیم های بهداشتی، ارائه مراقبت های اضطراری بارداری، دسترسی به سونوگرافی و بهبود خدمات بهداشتی در مناطق محروم است. نمونه های موفقی مانند مالزی و سریلانکا نشان می دهد که با اجرای دقیق توصیه های سازمان بهداشت جهانی می توان تعداد مرگ و میر مادران را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

سازمان جهانی بهداشت با هدف کاهش مرگ و میر مادران به کمتر از 30 مورد در هر صد هزار تولد زنده، سلامت مادران را اولویت اصلی خود قرار داده است. در این راستا تلاش های جهانی برای کنترل بیماری ها، افزایش واکسیناسیون و بهبود سیستم های بهداشتی ادامه دارد. با توجه به نقش حیاتی مادران در خانواده و جامعه، توجه به سلامت آنان نه تنها به ارتقای کیفیت زندگی آنان کمک می کند، بلکه اثرات مثبت بلندمدتی بر رشد و تکامل فرزندان و در نتیجه بر رشد آنان خواهد داشت. کل جامعه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا