سلامت خانواده

به این نوع غذا دست نزنید

به گزارش خبرآنلاین، یکی از کسب و کارهای نوین در عرضه مواد غذایی مرغ سوخاری کیلویی است که به دلیل قیمت کمتر و تحویل سریعتر توانسته در مدت زمان کوتاهی تعداد عرضه کنندگان را افزایش داده و مشتریان زیادی را به خود جذب کند.

البته افزایش مصرف مرغ سوخاری و تب مصرف آن مختص کشور ما نیست. رستوران های زنجیره ای فست فود زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که با فعالیت در تجارت و سرو مرغ سوخاری رونق زیادی پیدا کرده اند. با این حال، کارشناسان و متخصصان تغذیه معتقدند که مرغ سوخاری یکی از ناسالم ترین غذاهای روی کره زمین است.

همشهری نوشت: شکی نیست که مرغ سوخاری طعم خوشمزه ای دارد. اما آیا تا به حال به عواقب سلامتی خوردن این غذا فکر کرده اید؟ اگر نمی دانید چرا مصرف زیاد و تقریبا مداوم مرغ سوخاری دشمن شماره یک شماست و چه راهکارهایی را می توان برای کاهش مضرات آن دنبال کرد، این مقاله را بخوانید.

عوارض مصرف مرغ سوخاری
خوردن مرغ سوخاری به طور منظم به معنای استخدام یک قاتل خاموش با قراردادی طولانی مدت است. هر زمان که میل شدید به خوردن مرغ سوخاری داشتید و به این نتیجه رسیدید که این میل به یک رویه و عادت تبدیل می شود، مراقب این عوارض باشید:

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در حال افزایش است. اگر چاق هستید یا کلسترول بالا، به ویژه سطوح بالای کلسترول بد (LDL) دارید، این خطر چندین برابر افزایش می یابد. سبک زندگی کم تحرک خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2 را افزایش داده است.

نوسانات خلقی غیر قابل توضیح
ارتباط بین روده و مغز تا حدود یک دهه پیش به خوبی ثابت نشده بود. با این حال، تحقیقات بر روی میکروب های روده به طور قابل توجهی نحوه مطالعه خلق و خو و شرایط مزمن مانند اضطراب و افسردگی را تغییر داده است. اکنون با درک بهتر محور مغز-روده، می دانیم که خلق و خوی ما به شدت تحت تأثیر نوع غذایی که می خوریم است. سیستم گوارش همچنین با میلیون ها سلول عصبی به نام نورون پوشیده شده است که به هضم غذا و تنظیم خلق و خو کمک می کند.

سطح سروتونین (هورمون شادی) در روده شما تا حد زیادی توسط تعداد باکتری های خوب موجود در میکروبیوم روده شما تنظیم می شود. به عنوان مثال، خوردن غذاهای سرخ شده به طور منظم می تواند باعث ایجاد باکتری های بد بیشتر شود و منجر به التهاب در بدن شود. این باعث نوسانات خلقی غیرقابل توضیح می شود و ممکن است بر روابط شما با افراد دیگر تأثیر بگذارد.

کلسترول بالا و خطر حمله قلبی
مصرف منظم مرغ سرخ شده، کلسترول بد (لیپوپروتئین با چگالی کم) را به سطوح هشدار دهنده ای افزایش می دهد. در نتیجه، چربی می تواند در شریان های شما جمع شود و به مرور زمان آنها را باریک کند و خطر حمله قلبی را افزایش دهد. برای سالم ماندن، باید کلسترول بد خود را کاهش دهید و سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا) را بهبود بخشید. باید به این هشدار توجه کنید. غذاهای چرب که با حرارت زیاد سرخ می شوند، دشمن شماره یک کلسترول خوب هستند.

احتمال چاقی
چاقی یک بیماری شایع و جدی است. شرایط مرتبط با چاقی شامل بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و انواع خاصی از سرطان است. اینها یکی از علل اصلی مرگ زودرس اما قابل پیشگیری هستند. اگر هنوز چاق نشده اید و می خواهید تناسب اندام داشته باشید، باید بشقاب مرغ سوخاری که دوستانتان از آن لذت می برند را کنار بگذارید.

افزایش خطر مرگ
بر اساس یک مطالعه در مقیاس بزرگ که در سال 2019 در مجله BMJ منتشر شد، زنانی که حداقل یک وعده مرغ سوخاری در روز می خورند در مقایسه با زنانی که غذای سرخ شده نمی خورند، 13 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. . این رقم ممکن است برای بسیاری از دوستداران مرغ سوخاری کوچک به نظر برسد. با این حال، از نظر علمی، این رقم نگران کننده است.

روغن های سرخ کردنی ایمن تر و روش های پخت جایگزین
با وجود مضرات فراوان، ممنوعیت خوردن مرغ سوخاری توصیه نمی شود و بیشتر توصیه ها، مصرف کمتر این غذای خوشمزه و مخصوصا طبخ آن در منزل است. اگر از طعم غذاهای سرخ شده مانند مرغ و سیب زمینی سرخ شده لذت می برید، آنها را در خانه با استفاده از روغن های سالم تر یا روش های جایگزین «سرخ کردن» بپزید.

روغن های سالم
نوع روغنی که برای سرخ کردن استفاده می شود به شدت بر خطرات سلامتی مرتبط با غذاهای سرخ شده تأثیر می گذارد. برخی از روغن ها می توانند دمای بسیار بالاتری را نسبت به بقیه تحمل کنند و بنابراین استفاده از آنها ایمن تر است.

به طور کلی روغن هایی که عمدتاً از چربی های اشباع شده و تک غیراشباع تشکیل شده اند هنگام حرارت دادن پایدارترین آنها هستند.
روغن های نارگیل، زیتون و آووکادو از ایمن ترین و پایدارترین روغن ها برای سرخ کردن هستند:

روغن نارگیل: بیش از 90 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل اشباع است و این بدان معناست که این روغن در برابر حرارت بسیار مقاوم است. در واقع مطالعات نشان داده است که حتی پس از 8 ساعت سرخ کردن مداوم، کیفیت آن کاهش نمی یابد.
روغن زیتون: روغن زیتون عمدتا حاوی چربی های تک غیراشباع است، بنابراین برای پخت و پز در دمای بالا نسبتا پایدار است.
روغن آووکادو: ترکیب روغن آووکادو شبیه روغن زیتون است. همچنین تحمل حرارت بسیار بالایی دارد که آن را به گزینه ای عالی برای سرخ کردن عمیق تبدیل می کند.
استفاده از این روغن های سالم تر ممکن است برخی از خطرات مرتبط با خوردن غذاهای سرخ شده را کاهش دهد. اما توجه داشته باشید که این روغن‌ها پایدارترین روغن‌ها برای سرخ کردن هستند، نه لزوماً مغذی‌ترین روغن‌ها.

233217

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا