اخبار سلامت

بهترین روش تشخیص پوکی استخوان/ دلایل ابتلا به بیماری

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، فاطمه حاجی ولی زاده رئیس اداره بیماری های اسکلتی- عضلانی دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت مراقبت از سلامت استخوان ها، با اشاره به ملی شدن سلامت استخوان ها کمپین سلامت استخوان در کشور تصریح کرد: هدف از این کمپین ارتقای سواد سلامت مردم در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان و عوامل خطر مرتبط با آن و مراجعه به موقع به مراکز درمانی و اتخاذ سبک زندگی سلامت محور است. تمرکز بر سلامت استخوان ها و ماهیچه ها

وی افزود: علاوه بر بررسی سالانه پوکی استخوان، برنامه ای برای کنترل پوکی استخوان و پیشگیری از شکستگی های ناشی از آن با هدف تشخیص زودهنگام این بیماری در زنان بالای 50 سال و درمان به موقع تدوین شده است. در 5 دانشگاه کشور در حال اجراست. با درمان به موقع و استاندارد و پیگیری و مراقبت از بیماران در جهت ارتقای سلامت مردم گام بردارد.

حاجی ولی زاده با بیان اینکه پوکی استخوان بیماری است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و مواد معدنی و داربست استخوانی سالم خود را از دست می دهند، استخوان های سالم را زیربنای یک زندگی فعال خواند و افزود: در صورت عفونت پوکی استخوان خطر ابتلا به خودبه خودی را افزایش می دهد. شکستگی استخوان از آنجایی که از دست دادن استخوان به صورت بی صدا رخ می دهد، پوکی استخوان اغلب تا زمانی که شکستگی رخ نمی دهد، هیچ علامتی ندارد.

وی ادامه داد: کاهش تدریجی قد به دلیل خم شدن کمر می تواند ناشی از شکستگی های بدون علامت ستون فقرات باشد. پوکی استخوان به تنهایی باعث مرگ بیماران نمی شود اما عوارض ناشی از آن مانند شکستگی به خصوص شکستگی لگن در صورت عدم رسیدگی می تواند منجر به عوارض و حتی مرگ این بیماران شود.

حاجی ولی زاده تصریح کرد: به دنبال اولین شکستگی با کمترین ضربه، خطر شکستگی های بعدی به ویژه در 5 تا 10 سال آینده در این بیماران به شدت افزایش می یابد. بنابراین با پیشگیری از اولین شکستگی، خطر شکستگی های بعدی و عوارض و هزینه های ناشی از آن را در بیماران مسن مبتلا به پوکی استخوان کاهش می دهیم.

شایع ترین شکستگی در ستون فقرات

یائسگی یک عامل خطر برای پوکی استخوان در زنان است

وی با اشاره به اینکه توده استخوانی در سنین 20 تا 30 سالگی به حداکثر خود می رسد و سپس به تدریج کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: پوکی استخوان به دلیل کاهش توده استخوانی و پدیده یائسگی بیشتر در زنان دیده می شود. تقریباً از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی می شوند، به طوری که زنان در هر سنی 4 تا 5 برابر بیشتر از مردان دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند. با این حال، در مردان، کمبود وزن، از دست دادن مقادیر زیادی از وزن بدن و استعمال دخانیات از عوامل مستعد کننده اصلی برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

حاجی ولی زاده گفت: حدود 30 تا 60 درصد موارد پوکی استخوان در مردان ناشی از عوامل ثانویه مانند کمبود هورمون های جنسی، دیابت، کم کاری و پرکاری تیروئید و بدخیمی است.

به گفته وی، افزایش سن، جنسیت زن، یائسگی و کاهش هورمون های جنسی، سابقه خانوادگی، نژاد آسیایی و سفیدی پوست، لاغری بیش از حد و ظریف استخوان ها، بیماری های مزمن، مصرف طولانی مدت برخی داروها، عوامل خطرزای این بیماری، افزایش سن، جنسیت زنانه، کاهش هورمون های جنسی، سابقه خانوادگی و … عدم تحرک و فعالیت بدنی کم، کمبود کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی، استعمال دخانیات، مصرف الکل و مصرف زیاد قهوه را بیان کرد و گفت: هر چه سن یائسگی کمتر شود، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود. زنانی که یائسگی زودرس دارند (قبل از 45 سالگی) و زنانی که تخمدان هایشان را در سنین پایین با جراحی برداشته اند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

نقش وراثت در پوکی استخوان

وی بیان کرد: وراثت حدود 80 درصد توده استخوانی را تعیین می کند. داشتن سابقه پوکی استخوان در بستگان درجه یک (مادر، پدر، خواهر یا برادر) احتمال ابتلای فرد به پوکی استخوان را تا دو برابر افزایش می دهد.

عوامل خطر پوکی استخوان چیست؟

رئیس اداره بیماری های اسکلتی- عضلانی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: بیماری های مزمن کبد و کلیه، دیابت، کم کاری و پرکاری تیروئید، اختلالات رشد، بیماری های التهابی روده، سوء جذب، بی اشتهایی عصبی، پیوند اعضا، برخی بدخیمی ها و آرتریت روماتوئید خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه افراد با وزن کمتر از 57 کیلوگرم یا توده بدنی کمتر از 20 بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند، اظهار داشت: حداکثر توده استخوانی معمولاً در دهه سوم زندگی به دست می آید و میزان آن بستگی به آن دارد. به عوامل ارثی، تغذیه، فعالیت بدنی و سبک زندگی در طول دوره رشد بستگی دارد.

دقیق ترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، اندازه گیری تراکم استخوان است

وی با تاکید بر اینکه دقیق ترین و اصلی ترین روش تشخیص پوکی استخوان اندازه گیری تراکم استخوان است، یادآور شد: غربالگری برای تشخیص زودهنگام بیماران، ارزیابی شدت کاهش تراکم و پوکی استخوان، ارزیابی خطر شکستگی، شناسایی کاندیدهای دارویی. درمان، پیگیری تغییرات استخوانی در طول زمان در فرد.

روش های درمان پوکی استخوان

حاجی ولی زاده گفت: درمان های پوکی استخوان به دو دسته غیردارویی شامل دریافت کافی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی، ورزش و تغییر سبک زندگی، ترک سیگار و عدم مصرف الکل و دسته دوم درمان های دارویی شامل دریافت کلسیم تقسیم می شوند. و مکمل های ویتامین D، بیس فسفونات ها، کلسی تونین، تری پاراتید، درمان جایگزینی هورمونی، رالوکسیفن و سایر داروها.

وی در پایان گفت: پیشگیری از پوکی استخوان نیازمند رویکردی همه جانبه و چند جانبه است که شامل تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی منظم است. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D، حفظ وزن بدن و انجام تمرینات قدرتی را می توان از عوامل کلیدی در تقویت سلامت استخوان ها دانست. همچنین آگاهی از عوامل خطر و معاینات منظم پزشکی می تواند به تشخیص زودهنگام و مدیریت موثر این بیماری کمک کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا