اخبار سلامت

بروز سالانه 170000 شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایران

دکتر نوشین فهیم فر در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو به مناسبت هفته ملی سلامت استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان بیماری است که در آن استخوان ها پوک، ضعیف و شکننده می شوند.

وی با بیان اینکه عارضه اصلی پوکی استخوان، بروز شکستگی با ضربه خفیف است، ادامه داد: ضعف عضلانی، زمین خوردن و سایر عوامل خطر در بروز شکستگی علاوه بر میزان استخوان دخیل هستند. در افراد مسن، از دست دادن توده عضلانی (سارکوپنی) باعث ضعف عضلات اسکلتی می شود که در صورت به هم خوردن تعادل فرد، منجر به زمین خوردن و شکستگی می شود. همچنین بیماری‌های مزمن و داروها می‌توانند بر متابولیسم استخوان تأثیر بگذارند و روند پوکی استخوان را تشدید کنند. به همین دلیل، درمان باید قبل از وقوع شکستگی انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نتایج یک مطالعه متاآنالیز شیوع بالای شکستگی در جمعیت سالمند ایران را نشان داده است به طوری که حدود 170 هزار نفر داریم. شکستگی های ناشی از پوکی استخوان هر ساله

فهیم فر با بیان اینکه شکستگی در بسیاری از موارد منجر به وابستگی افراد به دیگران، کاهش کیفیت زندگی و حتی مرگ می شود، تصریح کرد: توجه به این نکته ضروری است که پوکی استخوان علامتی نیست و اکثر بیماران از بیماری خود آگاهی ندارند. به همین دلیل برای درمان آن و جلوگیری از شکستگی اقداماتی انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: این موارد باعث می شود بسیاری از بیماران با بروز شکستگی متوجه بیماری خود شوند. مشکل اینجاست که در برخی موارد حتی در کشورهای پیشرفته، پوکی استخوان پس از اولین شکستگی تشخیص داده نمی شود و درمان مناسب برای بیماران آغاز نمی شود. بنابراین پیشگیری از مواجهه با این چالش ها و تصمیم گیری صحیح در برابر آن نیازمند آگاهی بیماران و حساس سازی پزشکان نسبت به این امر است.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان گفت: بر اساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت، در سال 2050 بیش از 530 میلیون سالمند بالای 65 سال در آسیا زندگی می کنند و متعاقباً بیش از 50 درصد از کل شکستگی های لگن رخ می دهد. در آسیا رخ می دهد. همچنین 50 درصد افرادی که یک بار دچار شکستگی می شوند نیز مستعد شکستگی مجدد هستند. ناتوانی ناشی از پوکی استخوان به طور کلی بیشتر از عوارض ناشی از سرطان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا