بارداری

بایدها و نبایدهای قرارداد استفاده از رحم اجاره ای

به گزارش سلامت جو به نقل از ایرنا، زوج ها معمولاً پس از ازدواج به فکر بچه دار شدن هستند. برخی از آنها برای پدر و مادر شدن با مشکلات پزشکی مواجه هستند. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی این مشکلات تا حدودی برطرف شده است. یکی از راه حل ها رحم اجاره ای یا رحم اجاره ای است.

رحم جایگزین یکی از راه حل های پزشکی برای زوج هایی است که در رسیدن به آرزوی پدر و مادر شدن با مشکل مواجه هستند و برای حل این مشکل ناگزیر از شخص ثالث که یک زن است کمک می گیرند. این زن تنها ناقل جنین است و از نظر ژنتیکی هیچ شباهتی و ارتباطی با جنین ندارد. حال باید دید قانون برای چه کسانی حق استفاده از این روش جایگزین را دارد و چگونه می توان قراردادی برای انجام این روش نوشت تا با مشکلات کمتری مواجه شود. برای بررسی این موضوع با دکتر محمود عباسی، رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران و رئیس حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفت وگو نشستیم.

طرفین قرارداد رحم جایگزین چه کسانی هستند؟

دکتر محمود عباسی یکی از طرفین عقد رحم اجاره ای را والدین بیولوژیک و طرف دیگر را زنی که نه ماهه جنین را در شکم خود پرورش می دهد، معرفی کرد و ادامه داد: یکی از طرفین عقد، زوجی هستند که برای به هر دلیلی توانایی نگهداری دارند و توانایی تولید اسپرم در رحم زوجه را ندارند. این زوج دارای تخمک و اسپرم هستند. بنابراین از اسپرم زن و مرد گرفته می شود و مدتی در لوله آزمایش نگهداری می شود و با هم ترکیب می شود که به آن زیگوت می گویند و در رحم زنی که قرار است این مسئولیت را بر عهده بگیرد کاشته می شود. خانمی معرفی کرد که به هر دلیلی حاضر است 9 ماه رحم خود را وقف رشد جنین یک زوج نابارور کند.

دلایل قانونی استفاده از جانشین

هر سال، رحم جایگزین به هزاران والدین مشتاق کمک می کند تا بر چالش های باروری غلبه کنند تا خانواده خود را گسترش دهند. دلایل استفاده از جانشین، مشکلات پزشکی یا بیماری هایی است که بر سلامت رحم تأثیر می گذارد: ممکن است مشکلات مختلفی در رحم ایجاد شود و در نتیجه نتوانند برای افراد خاصی بارداری را کامل کنند. مشکلات پزشکی: ناهنجاری های شکل رحم، سپتوم رحم، فیبروم رحم. اسکار رحم ناشی از عفونت یا جراحی یا موارد دیگر. جراحی های قبلی یا هیسترکتومی: اگر رحم شما به دلایلی برداشته شده باشد، یک رحم جایگزین می تواند به شما کمک کند تا رویای خود را برای والدین شدن محقق کنید.

برخی از شرایطی که ممکن است منجر به بارداری پرخطر شود: چاقی، دیابت، اختلالات قلبی یا خونی، سن مادر یا برخی از بیماری های مقاربتی. یا IVF ناموفق داشته اید، یک جایگزین گزینه دیگری برای تشکیل خانواده در اختیار شما قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا