سلامت خانواده

این بیماری مغز و نخاع را هدف قرار می دهد / 6 راه برای کنترل علائم

الهه جعفرزاده: در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به غلاف محافظ رشته های عصبی (میلین) حمله می کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و سایر اندام های بدن می شود. اگرچه علت ام اس ناشناخته است، اما این بیماری در نهایت می تواند باعث آسیب دائمی یا تخریب رشته های عصبی شود.

علائم و نشانه های ام اس بین بیماران بسیار متفاوت است و به محل و شدت آسیب فیبر عصبی در سیستم عصبی مرکزی بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا به ام اس شدید ممکن است توانایی راه رفتن مستقل (بدون کمک) را از دست بدهند.

علائم شایع ام اس عبارتند از:

بی حسی یا ضعف در یک یا چند اندام در یک طرف بدن، گزگز، عدم هماهنگی، ناتوانی در راه رفتن، اختلالات بینایی (دوبینی طولانی مدت، تاری دید)، سرگیجه، اختلال عملکرد روده و مثانه، خستگی، اختلال در گفتار، مشکلات اختلالات شناختی و خلقی. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر ام اس

این عوامل ممکن است خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش دهند:

سن: ام اس ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما شروع آن معمولا بین 20 تا 40 سالگی است. با این حال، افراد جوان یا مسن نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.

جنسیت: زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان مستعد ابتلا به ام اس هستند.

سابقه خانوادگی: اگر فردی در خانواده شما مبتلا به ام اس باشد، شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستید.

نژاد: افراد سفید پوست بیشترین خطر ابتلا به ام اس را دارند.

کمبود ویتامین D: داشتن سطوح پایین ویتامین D و قرار گرفتن کم در معرض نور خورشید با خطر بیشتر ابتلا به ام اس مرتبط است.

ژنتیک: یک ژن در کروموزوم 6p21 با مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است.

چاقی: ارتباط بین چاقی و ام اس در زنان به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر است.

بیماری های خود ایمنی: اگر سایر اختلالات خود ایمنی مانند: بیماری تیروئید، کم خونی خطرناک، پسوریازیس، دیابت نوع 1 یا بیماری التهابی روده دارید، خطر ابتلا به ام اس بیشتر است.

سیگار کشیدن: طبق تحقیقات، احتمال ابتلا به ام اس در افراد سیگاری یک و نیم برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. همچنین سیگار در ایجاد ام اس نقش دارد.

این بیماری مغز و نخاع را هدف قرار می دهد / 6 راه برای کنترل علائم

6 راه برای کنترل علائم ام اس

هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس وجود ندارد، و مقابله با این بیماری می تواند چالش برانگیز باشد، اما روش هایی برای کمک به مدیریت علائم و ایجاد تسکین در دسترس هستند. که چند نمونه از آنها عبارتند از:

1. حرکات سبک

اگر با بدن درد ناشی از ام اس دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که حرکت و حرکت ملایم می تواند وضعیت را بهبود بخشد. برای کاهش درد و اسپاسم عضلانی هر روز چند دقیقه تمرینات کششی انجام دهید. همچنین برای کاهش درد کمر، مفاصل و گردن باید روی عضلات میانی بدن کار کرد و این قسمت را تقویت کرد.

2. پیش بینی خطرات احتمالی

برخی از علائم ام اس، مانند کاهش کنترل حرکتی و از دست دادن تعادل، ممکن است در شرایط خاصی بر ایمنی بدن تأثیر بگذارد. ام اس همچنین اثرات دیگری بر بدن دارد که گاهی اوقات هماهنگی و تحرک را به خطر می اندازد. برای جلوگیری از خطرات حرکتی در هنگام راه رفتن، در صورت امکان از پوشیدن دمپایی و صندل خودداری کنید و کفش های بسته با کفی ضد لغزش بپوشید. نصب نرده در جایی که فکر می‌کنید ممکن است کمک کند، مانند کنار پله‌ها یا در حمام، همچنین به جلوگیری از تصادف کمک می‌کند.

3. ورزش منظم

فعالیت بدنی و ورزش منظم به کنترل علائم ام اس کمک می کند. ورزش های مناسب با شرایط بدنی باعث افزایش قدرت، تعادل، استقامت و انعطاف پذیری و کنترل شرایطی مانند کلسترول بالا و بیماری های قلبی می شود. این به نوبه خود سلامت شناختی و روانی بیماران ام اس را بهبود می بخشد.

فعالیت بدنی نباید طولانی یا شدید باشد، فعالیت هایی مانند: پیاده روی، انجام ایروبیک در آب، تمرین یوگا و … بهترین گزینه برای بیماران است.

این بیماری مغز و نخاع را هدف قرار می دهد / 6 راه برای کنترل علائم

4. رژیم غذایی غنی از مواد مغذی

یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند با بهبود عملکرد بدن به شما در مدیریت موثرتر ام اس کمک کند. سیر، تخم مرغ، کلم پیچ، سیب زمینی، انواع توت ها و سایر میوه های تازه، ماهی قزل آلا و غیره سرشار از مواد مغذی ضروری هستند که بدن برای مبارزه با ام اس به آن نیاز دارد. برای این منظور استفاده از مکمل ها و سایر داروهای طبیعی مانند ویتامین D، بیوتین و امگا 3 نیز زیر نظر پزشک توصیه می شود.

5. آموزش مغز

ام اس ممکن است به برخی از چالش های شناختی منجر شود و مدیریت زندگی روزمره را دشوارتر کند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که ورزش و فعال نگه داشتن مغز به حفظ عملکرد و کاهش سرعت زوال شناختی کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 روی 62 نفر با سطوح خفیف تا متوسط ​​اختلال شناختی مرتبط با ام اس نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، 30 شرکت کننده که یک برنامه آموزشی شناختی به کمک رایانه را تکمیل کردند، پیشرفت های قابل توجهی در حافظه کلامی، حافظه کاری و گفتار داشتند. ، علائم اضطراب و کیفیت زندگی.

پازل، بازی های فکری، جدول کلمات متقاطع، بازی های رایانه ای، مدیتیشن و … تمرین هایی هستند که همیشه مغز را پویا و زنده نگه می دارند و سلامت شناختی را افزایش می دهند.

این بیماری مغز و نخاع را هدف قرار می دهد / 6 راه برای کنترل علائم

6. متعادل کردن دمای بدن

بیماران ام اس به تغییرات دما حساس هستند، به خصوص زمانی که هوا گرمتر می شود. عدم تحمل گرما ممکن است برخی از علائم بیماری را تشدید کند. در این موارد، متعادل کردن دمای بدن می تواند به مدیریت علائم ام اس کمک کند. استفاده از لباس های خنک و نازک، حمام کردن با آب ولرم تا سرد، آبرسانی به بدن، تهویه مطبوع در خانه یا محل کار به خنک نگه داشتن بدن کمک می کند.

منابع: mayoclinic، healthline

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا