اخبار سلامت

این بیماری قاتل خاموش است

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، حسین فرشیدی; معاون وزیر بهداشت به مناسبت روز جهانی فشار خون پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

روز جهانی فشار خون بهانه ای است تا جهانیان را از اهمیت این بیماری و اندازه گیری منظم آن به منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آگاه کنیم. گروه پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر در سال جاری با شعار “فشار خون خود را با دقت اندازه گیری کنید، کنترل کنید، عمر طولانی تری داشته باشید” و آغاز اجرای طرح سلامت خانواده و اولویت برنامه ارزیابی ریسک به عنوان یکی از خدمات اولویت دار برنامه، با تاکید بر اهمیت اندازه گیری دقت و برجسته سازی نقش ارائه دهنده خدمات سلامت، اطلاع رسانی و برگزاری این مناسبت. او دستور کار خود را تعیین کرده است.

فشار خون بالا یک “قاتل خاموش” است و علیرغم اینکه معمولاً به راحتی قابل تشخیص، درمان و کنترل است، در بسیاری از نقاط جهان کمتر تشخیص داده، درمان و کنترل می شود. فشار خون بالا عامل 40 درصد مرگ و میر در بیماران دیابتی و عامل 53 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و سکته است و شواهد نشان داده اند که کاهش فشار خون خطر سکته را 35 تا 40 درصد کاهش می دهد و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد. حملات قلبی 20-25٪. می دهد. همچنین فشار خون بالا خطر مرگ مادر و جنین در دوران بارداری، زوال عقل، نارسایی کلیه و نابینایی را افزایش می دهد.

غربالگری های فرصت طلبانه در محل کار، کارخانه ها، بیمارستان ها، اماکن عمومی، مدارس و … باعث بهبود شاخص های شناسایی، کنترل و درمان فشار خون بالا در سطح جامعه می شود. بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال 1400، حدود 32 درصد از افراد 18 سال به بالا در کشورمان دارای فشار خون بالا (فشار خون سیستولیک 140 میلی‌متر جیوه و بالاتر یا فشار خون دیاستولیک 90 میلی‌متر جیوه و بالاتر بودند. از این میان 61.5 درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود آگاه بودند و 52 درصد از آنها برای کنترل بیماری خود دارو دریافت کردند و 42 درصد از آنها فشار خون کنترل شده و مطلوب داشتند.

آموزش مستمر بیماران و خانواده های آنان، برگزاری بسیج اطلاعاتی، توانمندسازی کارکنان بهداشتی و درمانی و توصیه های اصلاح سبک زندگی از اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل فشار خون است. در این میان، تشویق افراد به اندازه گیری فشار خون در منزل، مراقبت در منزل را افزایش می دهد. البته شرط لازم آن وجود دستگاه های اندازه گیری فشار خون تنظیم شده با دقت اندازه گیری مناسب است. بدیهی است پزشکان و بهورزان در مراکز بهداشتی درمانی شهر و بهورزان در مراکز بهداشتی درمانی روستاها خط مقدم مدیریت این بیماری و عوامل خطر آن هستند.

هدف از برگزاری این رویداد افزایش آگاهی مردم از اهمیت اندازه گیری فشار خون، اندازه گیری دقیق فشار خون با رعایت شرایط قبل و حین اندازه گیری و کنترل، افزایش کیفیت زندگی و پیشگیری از عوارض آن به ویژه سکته های قلبی و مغزی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا