اخبار سلامت

ایران جزو 10 کشور سازنده دستگاه “شتاب دهنده خطی درمان سرطان” شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، علی مهاجر; کارشناس شرکت دانش بنیان «بهیار صنعت» مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در بازدید و بازدید رسانه ای معاونت علمی و فناوری و اقتصاد علم بنیان رئیس جمهور برای خبرنگاران در خصوص دستگاه شتاب دهنده خطی ساخت این شرکت گفت. شرکت: این دستگاه برای درمان سرطان است که زمانی استفاده می شود که بیمار روی دستگاه قرار می گیرد و قابلیت چرخش 180 درجه را دارد.

وی بیان کرد: این دستگاه بر روی تومور سرطانی تمرکز دارد و فرآیند اصلی آن تولید اشعه ایکس است که یکی از پیچیده ترین فناوری های دنیاست. پس از تولید اشعه ایکس، از یک محفظه خارج شده و غده را می سوزاند.

مهاجر گفت: این روش بهترین روش درمانی سرطان در دنیاست که در دنیا به آن رادیوتراپی می گویند. ما از سال 1390 شروع به ساخت دستگاه کردیم و در سال 1394 70 درصد بومی سازی را تکمیل کردیم و به سراغ مجوزها رفتیم. از طرفی کمتر از 10 تولید کننده این محصول در دنیا وجود دارد.

وی تاکید کرد: مجوز این دستگاه توسط سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت بهداشت صادر می شود که سازمان انرژی اتمی مجوز تولید اشعه ایکس را صادر می کند و وزارت بهداشت نیز مجوز فرآیند را صادر می کند. درمان و حذف تومورهای سرطانی به دلیل نبود زیرساخت برای اعطای مجوز، صدور مجوز دستگاه ها نزدیک به 4 سال طول کشید. در سال 2019 مجوز دستگاه صادر شد، به این معنی که بیمار می تواند از آن استفاده کند.

مهاجر ادامه داد: این دستگاه در شهرک سلامت اصفهان نصب شد و نتایج درمانی بسیار خوبی داد و مشابه نمونه های خارجی کار کرد. این دستگاه به استان های تبریز، یزد و شاهین شهر ارسال شده است. ساخت هر دستگاه حدود 4 ماه طول می کشد. قیمت نمونه های خارجی دستگاه با ارز آزاد 120 میلیارد تومان است که حدود 15 تا 20 میلیارد با بیمارستان های مختلف قرارداد داریم.

این کارشناس شرکت دانشبانیان گفت: بومی سازی این دستگاه نزدیک به 95 درصد است و 5 درصد فقط قطعات عمومی است که در بازار موجود است.

مهاجر گفت: 700 نفر در بهیار صنعت هستند و 470 نفر در بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار هستند. در زمینه فنی و مهندسی اکثر رشته ها به جز صنایع را داریم.

این کارشناس شرکت دانش بنیان تصریح کرد: پژوهشکده دانش بنیان شتاب الکترونی را هم مطرح کرده است که برای کارهای تحقیقاتی خود آن را پیش می برند، اما اینطور نیست که به طور خاص روی کاربردهای پزشکی متمرکز شوند.

مهاجر خاطرنشان کرد: در بحث صادرات چالش های متعددی وجود دارد که مهم ترین آن گرفتن CE است که به ما داده نمی شود زیرا لوله اشعه ایکس در دستگاه وجود دارد که علاوه بر کاربردهای پزشکی دارای بسیاری از کاربردهای نظامی موضوع دوم رایزنی های بالادستی است که با معاونت علمی و وزارت امور خارجه داشتیم و در برنامه هفتم نیز آمده است که کشورهای منطقه در زمینه سلامت و بهداشت با کشور تعامل داشته باشند. استانداردهای یکدیگر را بپذیرند و به این ترتیب مشکل صادرات حل می شود.

وی تاکید کرد: از سوریه، عراق، افغانستان و ونزوئلا درخواست صادرات داشتیم. اولین کشوری که این دستگاه را در جهان ساخت آمریکا است. زیمنس آلمان، الکتا انگلستان، نپتون سوئیس از جمله برندهای معروف این دستگاه در دنیا هستند.

مهاجر خاطرنشان کرد: در مهندسی معکوس تمرکز بر تولید انبوه است. در ابتدای راه نمونه آسیب دیده دستگاه را از یکی از بیمارستان های اصفهان خریدیم و به شرکت آوردیم و شروع به مهندسی معکوس کردیم. این دستگاه دارای سه قسمت اصلی است که یکی از آنها لوله اشعه ایکس است که الکترون را شتاب می دهد و سپس اشعه ایکس را می گیریم که در آنجا تمرکز می کنیم.

وی ادامه داد: این دستگاه 50 سال پیش توسط شرکت آمریکایی ورین برای استفاده از اشعه ایکس برای درمان سرطان ساخته شد.

مهاجر تصریح کرد: معاونت پزشکی وزارت بهداشت بر روی دستگاه تست عملکردی انجام می دهد و از آنجایی که این دستگاه بیش از 50 سال از کارکرد آن می گذرد، آزمایش بالینی ندارد. این دستگاه ها تنها قادر به درمان سرطان های بدخیم و خونی نیستند که در سطح بدن انسان پخش شده اند و باید شیمی درمانی انجام شود.

این کارشناس شرکت دانش بنیان با اشاره به سرطان های قابل درمان با این دستگاه گفت: سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان کبد و غیره که شایع ترند قابل درمان هستند. روند درمان با این دستگاه 14 تا 31 جلسه می باشد و هر روز روند درمان بر اساس نوع تومور انجام می شود.

وی گفت: هزینه درمان با این دستگاه برای بیماران سرطانی کمتر از 5 تا 6 میلیون تومان است و دولت نیز در این زمینه حمایت می کند.

مهاجر تصریح کرد: در ایران بر اساس استانداردهای جهانی بهداشت به ازای هر یک میلیون نفر سه دستگاه و اگر 80 میلیون ایرانی را در نظر بگیریم برای درمان بهینه به 240 دستگاه نیاز داریم. امروز طبق آخرین آمار نزدیک به 100 دستگاه در کشور داریم.

وی گفت: معمولا بیماران به سرعت به سمت شیمی درمانی می روند و در صف دستگاه نمی ایستند. از سال 1398 که کار خود را شروع کرده ایم، 10 دستگاه را با هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت تحویل داده ایم. قرارداد اولیه ما در شرایطی بسته شد که بیمارستانی اعلام کرد که باید دستگاه رادیوتراپی تهیه کند. بخش خصوصی به دلیل خصوصی بودن، معمولاً 50 درصد قرارداد را در ابتدا دریافت می کند، در حالی که شرکت های خارجی دریافت نمی کنند. از طرفی هیأت امنا دستگاه ها را از ما نخرید.

مهاجر تصریح کرد: در قرارداد جدید قرار است 10 دستگاه را بفروشیم و به هیئت امنا تحویل دهیم و دیگر وارد مسائل حاشیه ای نخواهیم شد.

وی در پایان تاکید کرد: میزان موفقیت درمان با این دستگاه از هر 1000 نفر حدود 85 درصد است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا