سلامت خانواده

اگر فشار خون دارید این غذاها را به جز نمک نخورید

فاخره بهبهانی: اکثر پزشکان در مواجهه با بیماران مبتلا به فشار خون از مصرف نمک خوراکی و غذاهای شور پرهیز می کنند، در حالی که به گفته استادیار دانشکده طب مکمل و سنتی مشهد، بر خلاف تصور رایج، تنها غذاهای شور نیست. که می تواند فشار خون را افزایش دهد. افزایش می یابد و افرادی که مستعد افزایش فشار خون هستند ممکن است با مصرف بیش از حد شیرینی جات به خصوص شیرینی های چسبناک دچار فشار خون بالا شوند.

دکتر مجید انوشیروانی متخصص طب سنتی ایران می گوید: شیرینی های چسبناک مانند ارده، شیره و خرما ممکن است در افراد مستعد با مزاج گرم و مرطوب به تدریج فشار خون را افزایش دهند. به گفته وی، فشار خون ناشی از خوردن شیرینی جات می تواند به صورت سردرد همراه با احساس فشار و احساس پری در سر، قرمزی چشم و صورت و شنیدن صدای وزوز در گوش همراه با علائم دیگری مانند پرش و پر شدن نبض. این عضو هیات علمی دانشگاه مشهد تصریح می کند: این قبیل افراد ممکن است دچار فشار خون نیز شوند که در این صورت مصرف داروهای کاهنده فشار خون با اثر ادرارآور مانند تریامترن H، هیدروکلروتیازید و فوروزماید ممکن است وضعیت را بدتر کند.

به گفته دکتر انوشیروانی، افراد چاق مبتلا به فشار خون بهتر است از مصرف زیاد شیرینی ها به خصوص در فصل گرما پرهیز کنند و به سراغ غذاهای با طعم ترش ملایم طبیعی بروند. زرشک، آلو، آلبالو خشک، برگ زردآلو شیرین و ترش و آلبالو طبیعی نمونه های خوبی از این غذاها هستند که هر کدام در جای خود مفید خواهند بود.

بیماری زایی ماده فعال نمک

برخی از افراد به نمک بسیار حساس هستند و حتی با مصرف شیر حیوانی نمک‌زده یا برخی آب‌های معدنی حاوی نمک سدیم، نوشابه‌هایی که مواد نگهدارنده آنها حاوی سدیم پنهان هستند یا سبزیجات حاوی سدیم مانند کرفس، سویا و ماهی‌های جنوب، فشار خون آنها افزایش می‌یابد. افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند یا بالای 55 سال سن دارند و با منع مصرف نمک و فرآورده های سدیم مخفی می توان فشار خون بالای آنها را به میزان قابل توجهی کنترل کرد.

هنگامی که نمک در بدن تجمع می یابد، مقداری از آن به سلول های ماهیچه صاف دیواره عروق نفوذ می کند و باعث واکنش هایی برای افزایش فشار شریانی می شود. از علائم فشار خون بالا در اثر مصرف نمک می توان به سردرد در پشت سر و پشت سر، سرگیجه، فشار در مرکز قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس و گرگرفتگی اشاره کرد. خطرناک ترین پیامد فشار خون بالا سکته مغزی است. و فلج شدن برخی اعضا تا آخر عمر است و تنها راه پی بردن به فشار خون اندازه گیری آن با فشارسنج است. بزرگسالان باید حداقل دو بار در سال فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

شیرینی ها هم فشار خون را بالا می برند؟/ توضیحات یک متخصص طب سنتی

تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد مبتلا به فشار خون دارای اضافه وزن و چاقی هستند و به ازای هر 10 کیلوگرم افزایش وزن، تغییرات محسوسی در فشار خون آنها دیده شده است. لازم است بدانید که کاهش وزن در حدود چهار و نیم کیلوگرم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. هر چه اندازه دور کمر بزرگتر باشد، خطر ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است. مردان آسیایی با دور کمر بالای 90 سانتی متر و زنان با دور کمر بالای 80 سانتی متر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند.

چاشنی ها به جای نمک

سعی کنید به جای نمک از چاشنی های دیگر استفاده کنید. استفاده از زنجبیل، رازیانه، سیر، فلفل سیاه، ریحان و ترخون توصیه می شود. سرکه، آب لیمو و آب نیز می توانند چاشنی خوبی برای طعم دادن به غذا و جایگزین مناسبی برای نمک باشند. اگر جوانه های چشایی شما به شوری عادت کرده اند و نمی توانید فورا نمک را کنار بگذارید، می توانید به تدریج نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این کار پرزهای چشایی زبان به مرور زمان خود را با هم تطبیق می دهند و تغییر چندانی مشاهده نمی کنید.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا