سلامت خانواده

اگر فردی دچار گرمازدگی شد، چه کنیم؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با گرم شدن هوا شرایط فیزیولوژیکی بدن تغییر می کند. افراد علاوه بر اینکه دائما در معرض گرما قرار می گیرند، دچار گرمازدگی نیز می شوند. کم آبی بدن، فعالیت مداوم، مصرف برخی داروها و در عین حال گرم شدن هوا باعث گرمازدگی می شود. منجر به گرمازدگی آنها شود.

افرادی که دائماً فعال هستند یا از یک بیماری مزمن رنج می برند و دارو مصرف می کنند، برای جلوگیری از گرمازدگی و عوارض ناشی از آن، مایعات فراوان مصرف کنند. در فصل گرما تا حد امکان از لباس هایی استفاده کنید که گردش هوا را تسهیل می کند و از پوشیدن لباس هایی با الیاف نایلون خودداری کنید تا گرمای هوا راحت تر دفع شود.

اگر بدن در دمای بالاتر از حد معمول کمتر از حد معمول عرق می‌کند، در مدت معینی که در معرض گرما هستید، یا اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید و در مسافرت هستید و به هر دلیلی، دست و صورت خود را با آب بشویید. شما نمی توانید مایعات بنوشید به اندازه کافی استفاده کنید، پزشک خود را در این مورد مطلع کنید.

بیماران کلیوی، افراد مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی، افراد مسن و کسانی که تنظیم دمای بدنشان مشکل ساز است، بیشتر از سایر افراد در معرض گرمازدگی هستند. ضعف و بی حالی، تشنگی و گاهی از دست دادن هوشیاری و گیجی از جمله علائم گرمازدگی است.

اگر در گرمای شدید به فردی گیج و بی حال یا بیهوش برخورد کردید دمای بدن او را کاهش دهید و اگر بیدار است و حالت تهوع یا استفراغ نداشت به او مایعات خنک بدهید و اگر حالت تهوع داشت به او بدن گرم بدهید. با کمک حوله ولرم خود را خنک کنید و هرگز سعی نکنید یکباره بدن خود را با آب سرد خنک کنید.

پس از انجام اقدامات ذکر شده برای فرد گرمازدگی، او را به آرامی بادبزن زده و با دستمال مرطوب دمای بدن را پایین بیاورید. اگر فرد گرمازدگی هوشیاری خود را از دست داده است، به او غذا یا نوشیدنی ندهید. بیمار را به پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا