سلامت خانواده

اگر اضافه وزن دارید، پس خداحافظ حلوا ارده!

فاخره بهبهانی: حلوا ارده محصولی است که در کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورهای عربی و ایران طرفداران زیادی دارد و بسیاری از کشورهای عربی از حلوا ارده به عنوان دسر مراسم و بعد از غذای اصلی و در ایران بیشتر به عنوان صبحانه استفاده می کنند. مصرف می شود

دکتر حمید خسروی کارشناس علوم و صنایع غذایی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: حلوا ارده بر خلاف تصور رایج است که تصور می شود این محصول بیشترین مقدار کنجد را دارد اما نیمی از حجم این محصول را دارد. حاوی قند است که به میزان زیادی قند و کالری خون را افزایش می دهد. این محصول از ارده به معنی کنجد بوداده و آسیاب شده به همراه شربت شکر و چوبک تهیه می شود. حلوای ارده به طور متوسط ​​50 درصد شکر، 25 درصد چربی و 9 درصد پروتئین دارد و بافت نرم یا سفت آن به مقدار و نوع شیره یا شیرین کننده های مصرفی و برخی مواد افزودنی بستگی دارد و معمولا حلوای ارده سنتی بافت سفت و سفت تری دارد. . “

حلوای رژیمی نداریم

باور نادرستی که به دلیل تبلیغات نادرست عرضه کنندگان این محصول در ذهن برخی از مصرف کنندگان حلوا ارده ایجاد شده این است که حلوا ارده تهیه شده با آب میوه را رژیمی و حاوی قند کم و محصولی مناسب می دانند. افراد دارای زیاده روی در مقایسه با حلوای ارده قندی. وزن و افراد دیابتی.

دکتر خسروی با رد این موضوع می گوید: حلوای ارده که با شیره های طبیعی مانند شیره انگور یا شیره خرما و توت تهیه می شود، از نظر میزان قند هیچ تفاوتی با حلوای شکری ندارد و همگی حاوی حدود 50 درصد شکر ساده هستند که به سرعت افزایش می یابد. قند خون می شوند البته آب میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها هستند که ارزش غذایی بیشتری نسبت به شکر معمولی دارند و صرفاً از نظر ارزش غذایی، حلوا با آب میوه های طبیعی تا حدودی انتخاب بهتری است.

چوب چیست؟

چوبک از گیاه چوبک به دلیل دارا بودن ساپونین (ترکیبات صابونی طبیعی) به حلوا ارده اضافه می شود. چوبک به ایجاد بافت و ظاهری جذاب در حلوا کمک می کند و در عین حال طعم و عطر خاصی به محصول می دهد و همچنین می تواند به افزایش ماندگاری محصول کمک کند. چوبک از نظر طب سنتی یک ماده گیاهی با خاصیت ضدالتهابی، ضدعفونی کننده و خلط آور است، اما مصرف آن باید محدود شود، زیرا در دوزهای بالا می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

اگر اضافه وزن دارید، پس خداحافظ حلوا ارده!

کنجد، محرک رشد کیست ها و توده های رحم و سینه

به دلیل وجود کنجد، حلوا می تواند حاوی ترکیباتی مانند لیگنان باشد که به عنوان فیتواستروژن عمل می کنند. فیتواستروژن ها می توانند هورمون های استروژنی را در بدن تقلید کنند و در برخی موارد ممکن است بر رشد توده ها و کیست های پستان و رحم وابسته به هورمون جنسی تأثیر بگذارند. اما با توجه به میزان مصرف کنجد در حلوا ارده و کم مصرف بودن این محصول نمی تواند برای این دسته از مصرف کنندگان مشکل ساز باشد. البته حد مصرف بستگی به شدت شرایط فرد دارد و بهتر است با پزشک معالج مشورت شود.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا