سلامت خانواده

اما و اگر فروش اینترنتی دارو / اهمیت محرمانه بودن اطلاعات دولتی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

شهرام کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خوب است مردم چند نکته را در مورد فروش اینترنتی دارو بدانند، البته ما به عنوان یک جامعه دارویی قبول داریم که برخی افراد نیاز به دریافت خدمات غیرشخصی دارند. خدمات غیر حضوری در اینترنت و فضای مجازی انجام می شود، چه چیزی ایجاد کرده است اما و اگر چنین چیزی نوعی نیاز جامعه و گاه برای بیماران سالمند و دشوار است درمان یا بقیه افراد اجتناب ناپذیر است، باید در چه جهت و ساختاری به بهترین شکل ممکن انجام شود و مردم بتوانند از مزایای آن بهترین بهره را ببرند.

وی افزود: آنچه ما به عنوان کارشناسان کارگری، انجمن های علمی و صنفی ذیربط و حرفه ای و همچنین سازمان نظام پزشکی و بدنه کارشناسی وزارت بهداشت معتقدیم این است که اینها داده های سلامت مردم از جمله داده های مربوط به تجویز نسخه های مردم است. و میزان مصرف و آنچه مصرف می کنند، چه بیماری هایی دارند، بیماری های ژنتیکی در یک خانواده و…، اینها داده های حاکمیتی است که باید در اختیار دولت باشد. نباید در چارچوب بخش خصوصی انجام شود، زیرا در زمینه بخش خصوصی نظارت عالی انجام نمی شود و حتی ممکن است ناخواسته مورد سوء استفاده افراد یا حتی دشمنان قرار گیرد.

کلانتری ادامه داد: دیگر موضوعاتی که در این زمینه مطرح می شود؛ اکنون وقتی مردم از داروخانه خدمات حضوری دریافت می کنند، چه خود و چه دستگاه های نظارتی، خدمات مشاوره، نظارت حضوری، نظارت بر سلامت و ایمنی کالا، نحوه نگهداری و موارد دیگر را می بینند. نظارت خوبی بر آنها داشته باشید اما اگر روی اینترنت بیاید، احتمال سوء استفاده چند برابر می شود.

رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: با توجه به اینکه می دانیم نه قوانین محکمی در خصوص برخورد با تخلفات مجازی و اینترنتی داریم و نه ابزار نظارتی کافی در اختیار سازمان های نظارتی است. سقوط مثل سازمان غذا و دارو است. همچنین شکل مشاوره و محرمانه بودن مشاوره دارویی بین بیمار و داروساز، بیمار و پزشک الزامات خاصی در قانون دارد، ما در سازمان نظام پزشکی، کمیسیون های اخلاق و سوگند جامعه پزشکی. اصرار بر این امر، باید محرمانه بودن مطلق بین بیمار و درمانگر حفظ شود. در بستر اینترنت آنطور که باید و شاید امنیت جریان داده رعایت نخواهد شد. اینها مسائلی است که ممکن است مردم در شرایط ساده کار به آن توجهی نداشته باشند، اما مسئولان قطعا درک می کنند که اینها دغدغه هایی است که سلامت و امنیت مردم را به خطر می اندازد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فروش دارو از طریق اینترنت قانونی است، گفت: در حال حاضر در هیچ قانونی که صحبت می کنیم به فروش دارو در اینترنت اشاره نشده است، اما در بسیاری از قوانین فروش دارو به صورت اینترنتی است. پزشکی در اینترنت و به صورت مجازی ذکر شده است.» حرام است. اگر قانون تجارت الکترونیک را در بند ۶ ماده بخوانید برای به صراحت اشاره شده است که این قانون شامل دیتاپیام های مربوط به فروش دارو و مکمل های دارویی به مصرف کننده نهایی نمی شود و فروش دارو از طریق اینترنت ممنوع است. آنچه باعث آزار افرادی می شود که به دنبال کار پلتفرم هستند و به آن مراجعه می کنند، مراجعه به نسخه الکترونیکی است که در قوانین توسعه پنج ساله آمده است، نسخه الکترونیکی فقط نسخه الکترونیکی نیست، بلکه یک بسته کامل از خدمات و اصلی است. و عمودی این بسته ذخیره سازی می باشد. اطلاعات درمان و دارویی مردم در پرونده الکترونیک سلامت موجود است اما این پرونده الکترونیک سلامت هنوز در وزارت بهداشت اجرایی نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا