اخبار سلامت

ارز ترجیحی صادرات تجهیزات پزشکی را محدود کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، سید حیدر محمدی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران هلث 2024 با بیان اینکه برای کاهش نرخ ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی و حمایت از تولید تلاش می کنیم، اظهار داشت: مشکلات تامین ارز از ابتدای زنجیره تا انتها هیچکس پنهان نیست و سازمان غذا و دارو به دنبال مدیریت ارز در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای حل این موضوع است. امیدواریم با حمایت ستاد تنظیم بازار، وابستگی به ارز ترجیحی در سال جاری به طور کامل قطع شود. بر این اساس با تغییر سیاست های ارزی رویکرد خود را نسبت به یارانه ارزی تغییر خواهیم داد. در این رویکرد تمرکز و تاکید اصلی بر عدم تغییر پرداخت از جیب بیمار خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل پایین بودن میزان صادرات تجهیزات پزشکی تولید داخل، ادامه داد: با توجه به سیاست ارزی حمایتی که در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارد و با توجه به اینکه ارز حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی است. یک ارز ترجیحی این با سیاست صادرات محصول در تضاد است و صادرات را محدود می کند. حرکت به سمت ارز تک نرخی باعث افزایش صادرات تجهیزات پزشکی می شود. دلیل دیگر کاهش صادرات این است که صادرکنندگان مجبورند معادل ارز صادراتی را با نرخ تالار دو عرضه کنند و به دلیل تفاوت نرخ تالار دو با ارز آزاد، برخی تولیدکنندگان تمایلی نشان نمی دهند. تا محصولات خود را صادر کنند. امیدواریم با سیاست های حمایتی بانک مرکزی امکان افزایش صادرات فراهم شود.

محمدی با اعلام اینکه ماهانه 5 محصول جدید در حوزه تجهیزات پزشکی را به سبد تجهیزات پزشکی اضافه می کنیم. وی افزود: تامین نقدینگی بزرگترین چالش شرکت های تولیدی و عرضه کننده است که امیدواریم با حمایت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه این حوزه مدیریت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ارزشمندترین لوازم پزشکی در زمینه مواد مصرفی قلب مانند بالون و استنت قلب است. امروز از «کاتتر قلب» تولید داخل رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس انعقاد تفاهم نامه با بانک مرکزی 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات و خطوط اعتباری برای شرکت های تجهیزات و ملزومات پزشکی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در حال حاضر 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات و خطوط اعتباری برای شرکت های تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است. وی خاطرنشان کرد: 400 شرکت از 2000 شرکت تولیدی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی شرکت های دانش بنیان هستند که در سال های اخیر رشد سریعی داشته اند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران هلث گفت: نمایشگاه امسال فرصتی را برای بهره برداران حوزه سلامت و پزشکان و مراکز درمانی ایجاد کرده است تا با آخرین دستاوردهای حوزه تجهیزات پزشکی آشنا شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا