سلامت خانواده

احتمال افزایش بروز یک نوع سرطان در دو دهه آینده/ عوامل خطر این بیماری

به گزارش خبرآنلاین، دکتر علی مطلق، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بنیانگذار کمپین ملی پیشگیری از سرطان پستان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است، اظهار کرد: در جهان، اظهار داشت: سرطان سینه نه تنها شایع ترین سرطان در بین زنان در جهان است، بلکه شایع ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می شود. به طوری که هر 20 دقیقه یک زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می شود.

عوامل «تغییرپذیر» و «تغییر ناپذیر» سرطان سینه افزایش می یابد

وی با بیان اینکه علل زیادی برای افزایش سرطان سینه وجود دارد، افزود: علل افزایش سرطان سینه به دو دسته «تغییرپذیر» و «غیر قابل تغییر» تقسیم می شود. یائسگی دیررس یکی از علل غیرقابل تغییر سرطان است.

عوامل موثر بر سرطان سینه متغیر هستند

رئیس سابق معاونت سرطان وزارت بهداشت ادامه داد: مسائل مهم تری که در سرطان پستان نقش جدی دارد از علل متغیر است. سرطان سینه با عدم تحرک همراه است. هر چه میزان فعالیت بدنی کمتر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود. همچنین استعمال دخانیات و نوشیدنی های الکلی بر سرطان سینه تأثیر دارد.

نقش تغذیه و چاقی در سرطان سینه

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه «تغذیه» یکی از عوامل تغییرپذیر سرطان سینه است، خاطرنشان کرد: چاقی و اضافه وزن از علل متغیر سرطان است.

وی ادامه داد: با توجه به متغیرهای متغیر سرطان سینه، افرادی که اضافه وزن دارند; کسانی که از الگوی تغذیه سالم پیروی نمی کنند و کسانی که مشروبات الکلی و تنباکو مصرف می کنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

ضرورت اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از سرطان پستان

رئیس سابق معاونت سرطان وزارت بهداشت درباره روش های پیشگیری از سرطان سینه خاطرنشان کرد: تغییر عادات غذایی مانند مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و سرخ کردنی ها و تنظیم میزان کالری دریافتی نقشی در پیشگیری از سرطان سینه

فعالیت بدنی قابل قبول چیست؟

بنیانگذار کمپین ملی پیشگیری از سرطان پستان درباره سایر روش های پیشگیری از سرطان سینه گفت: فعالیت بدنی و ورزش منظم نیز در پیشگیری از سرطان سینه نقش دارد. فعالیت بدنی منظم شامل «فعالیت بدنی شدید» و «فعالیت بدنی متوسط» است. فعالیت بدنی شدید به معنای فعالیت هایی مانند دویدن است و میزان توصیه شده فعالیت بدنی شدید 5 تا 15 دقیقه در هفته است. فعالیت بدنی شدید به گونه ای است که افراد به دلیل ضربان قلب و تنفس نمی توانند به درستی صحبت کنند.

مطلق ادامه داد: همچنین «فعالیت بدنی متوسط» شامل 5 تا 30 دقیقه فعالیت ورزشی در هفته است. فعالیت های بدنی متوسط ​​و شدید، فعالیت های بدنی قابل قبول و مناسب تلقی می شوند.

شیوع سرطان سینه

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در مورد وضعیت یک بیماری صحبت کنیم باید به «شیوع» و «شیوع» آن اشاره کنیم، گفت: وقتی از شیوع یک بیماری صحبت می کنیم، منظور همه افرادی است که مبتلا شده اند. توسط یک بیماری خاص در طول تاریخ مبتلا می شوند. محاسبه میزان شیوع یک بیماری کار آسانی نیست. زیرا مستلزم دسترسی به آمار آن بیماری در طول تاریخ است.

احتمال افزایش ابتلا به سرطان سینه در دو دهه آینده

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره میزان بروز سرطان سینه در کشور گفت: بروز بیماری به معنای تعداد موارد جدید ابتلا به این بیماری است. بررسی ها نشان می دهد که بروز سرطان سینه در 20 سال گذشته افزایش یافته است و پیش بینی ها حاکی از افزایش این بیماری در 20 سال آینده است.

رئیس سابق معاونت سرطان وزارت بهداشت تصریح کرد: افزایش ابتلا به سرطان در یکی دو دهه آینده یکی از دلایل اصلی افزایش ابتلا به سرطان سینه در یکی دو دهه آینده است. به عبارت دیگر افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

وضعیت نامطلوب سبک زندگی سالم در کشور

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش سن جمعیت، مسائل مربوط به نحوه زندگی افراد از دیگر مواردی است که در افزایش ابتلا به سرطان سینه در یکی دو دهه آینده موثر است. متاسفانه کشور از نظر رعایت الگوهای سبک زندگی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. به عنوان مثال حدود 50 درصد زنان ایرانی اضافه وزن دارند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بررسی الگوهای غذایی نشان می دهد که بیش از 80 درصد زنان ایرانی به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف نمی کنند. همچنین میزان عدم تحرک در کشور حدود 50 تا 60 درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: اضافه وزن، مصرف نکردن میوه و سبزی کافی و کم تحرکی باعث افزایش ابتلا به سرطان سینه در آینده می شود. در حال حاضر میزان بروز سرطان سینه در کشور کمتر از میانگین جهانی است، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که میزان بروز سرطان سینه در یکی دو دهه آینده از میانگین جهانی فراتر خواهد رفت.

روش های تشخیص زودهنگام سرطان سینه

موتلفه با بیان اینکه روش های مختلفی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه وجود دارد، افزود: یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه این است که خانم ها بعد از 20 سالگی هر ماه خود را معاینه کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به پزشک مراجعه کنند. موارد انجام معاینه شخصی با روش خاصی انجام می شود و بانوان باید در این زمینه آموزش ببینند.

وی ادامه داد: همچنین برای افراد بالای 30 سال توصیه می شود حداقل هر یک یا دو سال یک بار توسط پزشک معاینه شوند.

ماموگرافی، روشی برای غربالگری سرطان سینه

این استاد دانشگاه درباره سایر روش های غربالگری سرطان سینه گفت: ماموگرافی از دیگر روش های غربالگری سرطان سینه است و به خانم های 40 تا 45 ساله که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه نیستند توصیه می شود حداقل هر یک بار غربالگری شوند. یا دو سال ماموگرافی انجام دهید.

بنیانگذار کمپین ملی پیشگیری از سرطان پستان ادامه داد: ماموگرافی از دقت قابل قبولی برخوردار است و می تواند سرطان سینه را قبل از رشد بیشتر تشخیص دهد.

اجرای کمپین ملی پیشگیری از سرطان پستان

موتلفه با بیان اینکه اجرای کمپین پیشگیری از سرطان پستان از چند سال گذشته در کشور آغاز شده است، گفت: در سال گذشته برای پیشبرد کمپین ملی پیشگیری از سرطان پستان از حمایت و کمک افراد شناخته شده استفاده کردیم. مردم پیام‌های مهم کمپین سرطان سینه را در زمینه «راه‌های پیشگیری»، «روش‌های تشخیص زودهنگام» و «مراقبت پس از ابتلا» به مردم برسانند.

رئیس سابق معاونت سرطان وزارت بهداشت افزود: علاوه بر حضور افراد شناخته شده، از ظرفیت متخصصان پزشکی استفاده کردیم و از طریق شبکه های اجتماعی پیام هایی در خصوص تشخیص زودهنگام سرطان سینه و درمان این بیماری ارائه کردیم.

تشخیص زودهنگام و 90 درصد شانس بهبودی بیماران

وی درباره کمپین ملی سرطان گفت: کمپین ملی سرطان در نظر دارد آگاهی مردم را نسبت به این بیماری افزایش دهد و به مردم بفهماند که سرطان سینه یک بیماری قابل پیشگیری است. همچنین قصد داریم به مردم اطلاع دهیم که سرطان سینه زود تشخیص داده می شود و اگر این بیماری زود تشخیص داده شود در بیش از 90 درصد موارد قابل درمان است. افزایش آگاهی در مورد سرطان مستلزم افزایش آگاهی مردم است تا بتوانند راه های شناخت علائم مشکوک بیماری را بیاموزند و در صورت کشف موارد مشکوک در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان سینه

این استاد دانشگاه ادامه داد: ضمن پیشگیری از سرطان سینه باید بدانیم که باید این بیماری را زود تشخیص دهیم. زیرا تشخیص زودهنگام یکی از مولفه های مهم در ارتباط با سرطان سینه است.

اهداف اجرای کمپین ملی پیشگیری از سرطان پستان

موتلفه درباره اهداف کمپین ملی پیشگیری از سرطان سینه گفت: با برگزاری کمپین ملی پیشگیری از سرطان پستان اهداف متعددی را دنبال می کنیم. اهداف نظرسنجی شامل «60 درصد موارد مرحله 1 و 2 تشخیص داده می شود»، «فاصله زمانی بین تشخیص علائم مشکوک تا تشخیص بیماری باید کمتر از 60 روز باشد» و «80 درصد پستان». بیماران سرطانی می توانند خدمات درمانی جامعی مانند جراحی و خدماتی مانند روانشناسی دریافت کنند.

تشخیص بیماری در مرحله 1 و 2

وی درباره تشخیص بیماری در مرحله 1 و 2 گفت: منظور از تشخیص بیماری در مرحله 1 و 2 این است که اندازه تومور کمتر از پنج سانتی متر و ترجیحاً کمتر از 2 سانتی متر باشد. اگر اندازه تومور کمتر از 2 سانتی متر و ترجیحاً کمتر از 1 سانتی متر باشد، بسیار بسیار قابل درمان است. همچنین غدد لنفاوی نباید درگیر شوند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا