سلامت خانواده

آیا حمل ناگهانی داریم؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 8 درصد از جمعیت جهان دچار کم شنوایی حسی عصبی و کم شنوایی هستند.

تابناک در خبر نوشت: کم شنوایی شدت های متفاوتی دارد و ممکن است همراه با وزوز گوش بسیار خفیف یا بسیار عمیق باشد. سکته گوش یا ناشنوایی ناگهانی می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

فرد مبتلا به این اختلال ممکن است یک روز صبح بدون هیچ پیش زمینه ای از خواب بیدار شود و متوجه شود که کم شنوایی یا ناشنوایی کامل دارد. بهترین کار این است که در صورت مواجهه با چنین مشکلی با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. زیرا اگر برای بهبود این بیماری اقدامی صورت نگیرد ممکن است فرد تا پایان عمر ناشنوا بماند.

علت سکته گوش چیست؟

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که علت سکته گوش پیری است. اما این عارضه فقط در افراد مسن ایجاد نمی شود و هر فردی در هر گروه سنی ممکن است دچار این مشکل شود. طبق تحقیقات، علت اصلی ناشنوایی ناگهانی عفونت های ویروسی است. هنگامی که فردی مبتلا به عفونت ویروسی است، اعصاب شنوایی یا گوش داخلی ممکن است آسیب جدی ببیند و گوش سکته کند.

سکته گوش ممکن است کاملاً ناگهانی اتفاق بیفتد و فرد مبتلا ممکن است به طور کامل یا تا حد زیادی شنوایی خود را از دست بدهد. به بیان ساده تر، شرایطی که در آن فرد دچار سکته گوش می شود، علائمی مشابه انسداد عروق و سکته دارد که هدف اصلی عصب شنوایی است.

عوامل موثر بر ناشنوایی ناگهانی چیست؟

برخی از عوامل موثر بر سکته گوش یا ناشنوایی ناگهانی عبارتند از:

ضربات شدید به سر ترومای بلانت سر همراه با شکستگی استخوان یا ضربه مغزی شدید می تواند حلزون را درگیر کند و باعث سکته گوش شود.
شکستن دیوار صوتی بسیاری از تغییرات و فشارهای محیطی می تواند به باروتروما گوش و باروترومای سینوسی آسیب برساند و در نهایت باعث گوش درد، کاهش شنوایی، آسیب به سینوس ها و گوش داخلی و ایجاد علائم ناگهانی و شدید مانند ناشنوایی ناگهانی شود.
مصرف برخی از داروهای اشتباه داروهای اتوتوکسیک داروهایی هستند که می توانند سمی باشند. این داروها بیشتر برای درمان نارسایی کلیه استفاده می شود که می تواند منجر به کاهش شنوایی شود.
ورود برخی از ویروس ها به بدن ورود برخی از ویروس ها و عفونت ها می تواند باعث کاهش شنوایی یا سکته گوش شود. ویروس اوریون، سرخک و…
ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی ابتلا به برخی بیماری های خودایمنی مانند سندرم گوگن یا ضعف یا اختلال در سیستم ایمنی بدن می تواند باعث این اختلال شود.
داشتن برخی اختلالات عروقی برخی از اختلالات عروقی مانند اختلالات خونی مانند ماکروگلوبولینمی، والدنستروم و ماکروگلوبولینمی می توانند تولید سلول های طبیعی خون را سرکوب کرده و در نهایت منجر به علائم سکته گوش یا کاهش شنوایی ناگهانی شوند.
عوامل دیگر عواملی مانند اختلالات هورمونی، تشکیل تومور در عصب شنوایی، ابتلا به بیماری های خاص در گوش و … می توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

علائم سکته گوش چیست؟

سکته گوش بیماری نیست که به مرور زمان فرد را مبتلا کند. ممکن است انسان سالم شنوایی خوبی داشته باشد تا اینکه دیروز صبح که از خواب بیدار می شود متوجه این بیماری شده است. از جمله علائم سکته گوش عبارتند از:

  • مشکل داشتن در بحث های گروهی
  • نشنیدن مکالمات به وضوح
  • ناتوانی در شنیدن صداهای پس زمینه
  • مشکل در شنیدن صداهای زیر (فرکانس های بالا)
  • سردرگمی و سردرگمی
  • عدم تعادل
  • وزوز گوش
  • احساس تهوع و استفراغ

درمان ناشنوایی ناگهانی

اولین قدم برای درمان ناشنوایی ناگهانی، معاینه دقیق قسمت های داخلی گوش توسط متخصص گوش و حلق و بینی است. در این مطالعه احتمال ابتلا به بیماری هایی که باعث آسیب به لاله گوش می شود مورد بررسی قرار می گیرد. سپس شنوایی هر دو گوش در سه آزمایش متوالی مشخص می شود. بر اساس این آزمایشات، اگر کم شنوایی 30 دسی بل یا بیشتر باشد. نشان دهنده عفونت سکته گوش در بیمار است

از جمله روش های درمان ناشنوایی ناگهانی:

داروهای کورتیکواستروئید و کورتون یکی از روش های درمان ناشنوایی ناگهانی، داروهای کورتون (خوراکی یا تزریقی) یا کورتون است. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده و درمان شود، شانس بهبودی سریع برای بیمار وجود خواهد داشت.
تزریق داخل چشمی علاوه بر کورتون های خوراکی، پزشک می تواند از کورتون های تزریقی نیز استفاده کند. در این روش از کورتیکواستروئیدها همراه با سوزن های نخاعی بلند یا سوزن هایی که در بی حسی نخاعی برای کشیدن مایع مغزی نخاعی و به اصطلاح مایع مغزی نخاعی استفاده می شود استفاده می شود.
ام آر آی با استفاده از MRI، مسیرهای عصبی حسی بررسی می شود و انتظار می رود در صورت شروع سریع درمان، طی دو تا سه هفته اول، پاسخ درمانی مشاهده شود.
کاشت حلزون در آخرین مرحله این بیماری و زمانی که بیمار به هیچ یک از روش های درمانی پاسخ نمی دهد، برای درمان سکته گوش از کاشت حلزون استفاده می شود.

درمان خانگی سکته گوش

متأسفانه بسیاری از افراد پس از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سکته گوش، به خوددرمانی و درمان های خانگی روی می آورند. در صورت ناشنوایی ناگهانی خوددرمانی نکنید. در بسیاری از موارد، بیماران به دلیل استفاده از قطره های گیاهی یا قرار دادن یک حبه سیر در مجرای گوش خود صدمات جدی و بی شماری را به خود وارد کرده اند.

با قرار دادن یک حبه سیر در مجرای گوش آسیب جدی به مجرای گوش وارد می کنید. علاوه بر این، ممکن است برخی از عفونت های شیمیایی و در نهایت ناشنوایی دائمی را تجربه کنید.

سکته گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

هنگامی که متوجه کاهش شنوایی یا ناشنوایی ناگهانی شدید، اولین قدم مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک از طریق آزمایش های شنوایی سنجی آزمایش های مختلفی را بر روی بیمار انجام می دهد. سپس سوالاتی در مورد سابقه بیماری و عواملی که ممکن است باعث این بیماری شده باشد می پرسد. در صورت نیاز، آزمایش هایی مانند ام آر آی و سی تی اسکن برای بررسی دقیق تر انجام می شود. این روش برای تشخیص سکته گوش در بیماران استفاده می شود.

عوارض ناشنوایی ناگهانی چیست؟

یکی از بارزترین عوارض ناشنوایی ناگهانی در فرد مبتلا، حالت تهوع و استفراغ یا سرگیجه است. البته این شرایط دائمی نیستند و ممکن است موقتی باشند و پس از مدتی برطرف شوند.

روش پیشگیری از سکته گوش چیست؟

سکته گوش به روش های مختلفی قابل پیشگیری است:

آنفولانزا نگرفتن از آنجایی که آنفولانزا در اثر عفونت و ورود ویروس به بدن ایجاد می شود، توجه بیشتر به پیشگیری از آنفولانزا می تواند خطر سکته گوش را کاهش دهد.
حفظ خلق و خوی آرام و جلوگیری از نوسانات عاطفی بی ثباتی عاطفی می تواند باعث عدم تعادل در تنظیم مایع عصب هومورال در بدن شود و در نتیجه گردش خون در بدن و در نهایت گوش را تحت تاثیر قرار داده و باعث سکته گوش شود.
استرس استرس می تواند باعث از دست دادن کامل شنوایی شود. زیرا زمانی که استرس زیاد باشد، گردش خون مختل می شود و باعث انسداد مویرگ ها می شود در نتیجه ممکن است به مویرگ های گوش داخلی آسیب برساند و باعث کم شنوایی ناگهانی شود.

خلاصه

در این مقاله سعی کردیم علت، علائم و راه حل های درمان سکته گوش یا ناشنوایی ناگهانی را بیان کنیم. اگر بخواهیم این بیماری را خیلی کلی تعریف کنیم باید گفت که گوش سکته نوعی ناشنوایی ناگهانی است که هنوز علت اصلی آن مشخص نشده است.

بهترین کار بعد از ابتلا به این بیماری مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی و انجام معاینات تخصصی است. اگر این بیماری خیلی سریع تشخیص داده شود و درمان شود، خطری برای بیمار وجود ندارد و می تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

سوالات متداول

آیا در صورت سکته گوش شنوایی خود را برای همیشه از دست خواهیم داد؟

خیر – بیمارانی که از این عارضه رنج می برند، در اکثر موارد پس از یک یا دو هفته پس از درمان اولیه، شنوایی خود را به دست می آورند و جای نگرانی وجود ندارد.

آیا استفاده از سمعک برای درمان موقت ناشنوایی ناگهانی مفید است؟

خیر – استفاده از سمعک نمی تواند برای تقویت شنوایی افرادی که دچار سکته گوش شده اند مفید باشد. زیرا دلیل اصلی این عارضه آسیب حسی-عصبی در گوش است.

آیا ویروس کرونا باعث کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوش می شود؟

بله – اگر ویروس آسیب جدی به اعصاب شنوایی وارد کند، می تواند باعث آن شود.

۴۷۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا