سلامت خانواده

آب و هوا چه ربطی به سلامت مغز دارد؟

الهه جعفرزاده: آلودگی هوای محیط به عنوان یک عامل خطر اصلی برای بسیاری از بیماری های مزمن شناخته شده و خطر مرگ زودرس را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و افسردگی را از طریق مکانیسم های بیولوژیکی متعددی از جمله التهاب، استرس اکسیداتیو، آسیب DNA، آسیب کروموزومی و متیلاسیون افزایش می دهد.

تماس مداوم رگ های خونی کوچک مغز با ریز ذرات بیولوژیکی منجر به التهاب موضعی و ریز خونریزی در سد خونی مغزی می شود که در نهایت منجر به اختلال شناختی و سپس زوال عقل می شود. بنابراین، هر چه افراد بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آنها بیشتر می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که آلودگی هوا به طور مستقیم منجر به تحلیل رفتن مغز و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می شود. به همین ترتیب، بزرگسالانی که در معرض سطوح بالای آلودگی هوا قرار دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

آلودگی هوا تأثیر مستقیمی بر اکسیژن دریافتی بدن دارد. وقتی سموم و مواد شیمیایی محیطی همراه با اکسیژن در خون حل می شوند و به سلول های مغز می رسند، باعث استرس اکسیداتیو می شوند. استرس اکسیداتیو مزمن در بافت های عصبی به عنوان یک عامل خطر قوی برای بیماری آلزایمر در نظر گرفته می شود.

در مطالعه‌ای که اخیرا روی بیش از 1000 فرد 45 تا 75 ساله در آتلانتا انجام شد، محققان نشانگرهای مثبت بیماری آلزایمر، به ویژه پلاک‌های آمیلوئید را در مایع مغزی نخاعی شرکت‌کنندگانی که در معرض آلودگی هوا و ترافیک قرار داشتند، پیدا کردند. آنها کردم. این مطالعه که در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شده است، بزرگترین در نوع خود است که اطلاعات جدیدی را به مطالعات قبلی اضافه کرده و تأیید می کند که آلودگی هوا مستقیماً به زوال مغز منجر می شود.

بدیهی است که آلودگی هوا به طور کلی برای سلامت انسان از جمله سلامت مغز مضر است. این مطالعه نشان می دهد که آلودگی هوا ممکن است با نشان دادن ارتباط با سطح پروتئین آمیلوئید در مایع مغزی نخاعی، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. بنابراین گفته می شود با پاکسازی محیط و کاهش آلودگی می توان به کاهش بار بیماری آلزایمر کمک کرد.

تا حد امکان در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید

در روزهایی که شاخص کیفیت هوای محلی شما گزارش می دهد که کیفیت هوا کم و دارای آلاینده بالا است، سعی کنید ساعاتی را که در فضای باز سپری می کنید محدود کنید و از ورزش در فضای باز خودداری کنید. اگر مجبورید در روزهای آلوده بیرون باشید، از ماسکی مانند ماسک N95 استفاده کنید.

کارهای دیگری را انجام دهید که به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک می کند، از جمله:

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

ورزش منظم انجام دهید.

فشار خون و قند خون خود را مدیریت کنید.

سیگار را ترک کنید و از مصرف زیاد الکل خودداری کنید.

به اندازه کافی خوابیدن.

بیشتر بخوانید:

آیا ورزش می تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند؟

8 غذای مفید برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی

برای داشتن حافظه سالم چه کنیم؟/ 10 نکته کلیدی برای پیشگیری از زوال عقل

آیا ورزش در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است؟

منبع: sciencedirect, emory

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا