اخبار سلامت

پرخاشگری از آثار منفی گرما بر روان/ علائم گرمازدگی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا زالی با بیان اینکه موج گرمای جدیدی در کشورهای مختلف جهان مشاهده می شود، اظهار داشت: با توجه به اثرات مضر و مخربی که گرما بر سلامت جسمی و روحی انسان می گذارد، بحث اثرات استرس گرمایی بر سیستم زیست شناسی بدن انسان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: 6 منطقه از 10 منطقه ای که در سال های اخیر به عنوان گرم ترین مناطق جغرافیایی درج شده است در آسیا به ویژه غرب آسیا قرار دارد، بنابراین منطقه ای که در آن قرار داریم یکی از مناطقی است که می خواهیم این شرایط اقلیمی حاد را تجربه کنیم. تغییرات و گرمایش زمین به شکلی محسوس تر از سایر کشورهای جهان است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است در کشورمان و سایر کشورهای منطقه مراقبت های بیشتری صورت گیرد تا آسیب های جسمی و روحی کمتری بر اثر این موج گرما وارد شود.

زالی یادآور شد: در حال حاضر با پدیده خاصی به نام HEAT DOME مواجه هستیم که یکی از پدیده های مهمی است که در سال های اخیر حجم آن افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر تقریباً تمام خاورمیانه سه درجه تغییر دمای هوا را تجربه کرده و در برخی مناطق جنوب غرب آسیا این افزایش دما بیشتر محسوس بوده است، گفت: موج گرمای جهانی وجود دارد. و این موج گرما به ایران هم رسیده است». است.

سالمندان در برابر گرما آسیب پذیر هستند

زالی اضافه کرد: همچنین بسیاری از سالمندان به دلیل بیماری های زمینه ای از داروهایی مانند کنترل فشار خون استفاده می کنند و برخی از این داروها باعث افزایش ادرار شده و آنها را در معرض خطر کم آبی قرار می دهد و این افراد در صورت حضور در محیط های گرم در معرض خطر هستند. آنها به طور جدی دچار کم آبی هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این دو مورد، سیستم تعریق در بدن سالمندان تفاوت هایی با سایر افراد دارد; در افراد مسن، تعریق باعث نشت حجم بیشتری از مایعات به داخل سلول ها می شود و مقدار قابل توجهی آب، الکترولیت ها و نمک از بدن آن ها دفع می شود، بنابراین سالمندان به دلیل وجود بیماری های زمینه ای و زمینه ای باید نسبت به سایر گروه ها مراقب باشند. مسائل فوق الذکر از تماس مستقیم با نور خورشید خودداری کنید.

کودکان را از گرما محافظت کنید

وی همچنین درباره تأثیر هوای گرم بر سلامت کودکان توضیح داد: معمولاً سیستم های گرمازا مربوط به تنظیم آب و مایعات در بدن کودکان بسیار آسیب پذیر هستند؛ بنابراین در صورت نیاز به سیستم های گرمازا و تنظیم آب و مایعات در بدن کودکان بسیار آسیب پذیر است. به همین دلیل کودکان به ویژه کودکان زیر دو سال بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض گرمازدگی و شوک حرارتی قرار دارند و باید مراقب آنها بیشتر بود.

زالی ناقص بودن مکانیسم های مغزی و سیستم کلی بدن کودکان را برای تعریق و کاهش حرارت بدن از دیگر عوامل آسیب پذیری کودکان در برابر گرما خواند و گفت: با توجه به اینکه حجم مایعات بدن کودکان کمتر از بزرگسالان است، ممکن است این روند به سرعت انجام شود. کم آبی یا از دست دادن آب در بدن آنها؛ بنابراین، دو گروه سنی کودکان و سالمندان در معرض خطر شوک حرارتی یا گرمازدگی قرار دارند.

علائم گرمازدگی چیست؟

وی علائم گرمازدگی را کاهش هوشیاری، تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، عدم پاسخگویی به محرک های محیطی عنوان کرد و افزود: کودکان نیز ممکن است علائمی مانند کاهش اشتیاق به بازی، گریه و بی قراری داشته باشند.

زالی افزود: با افزایش دما، کودکان و سالمندان ممکن است با کاهش هوشیاری، تشنج و کما و همچنین درد شدید عضلانی به دلیل از دست دادن مقدار زیادی آب و اختلالات الکترولیتی در هنگام تعریق مواجه شوند.

وی با بیان اینکه امروزه مشخص شده است که اگر اقدامات پیشگیرانه به سرعت انجام نشود و اثرات شوک حرارتی دیر درمان شود، ممکن است عوارض طولانی مدت در انتظار فرد باشد، گفت: بررسی ها نشان داده است که آسیب به سلول های مخچه افراد می رسد. تحت تاثیر شوک حرارتی ممکن است. مادام العمر و جبران ناپذیر.

زالی با اشاره به تاثیر بد گرما بر قلب انسان، تصریح کرد: در هنگام گرما فعالیت قلب افزایش می یابد و سپس ضربان قلب افزایش می یابد، زیرا قلب از مکانیزم جبرانی استفاده می کند و خون را به رگ های سطحی هدایت می کند تا گشاد کردن رگ های محیطی و سطحی برای دفع گرما.

وی با بیان اینکه طی این مکانیسم جبرانی، زمانی که خون توسط قلب به سمت عروق محیطی متسع پمپاژ می شود، به طور طبیعی خون کمتری به اعضای اصلی بدن مانند مغز، قلب، کبد و کلیه می رسد، گفت: در صورت نیاز آب لازم به بدن عرضه نمی شود، این می تواند آسیب های جبران ناپذیری به اندام هایی مانند کلیه، قلب، کبد و حتی مغز وارد کند و بیمار در معرض شوک یا عوارض مختلف قرار گیرد.

زالی افزایش فشار خون را یکی دیگر از اثرات قرار گرفتن در معرض گرما دانست و گفت: البته ممکن است در کوتاه مدت به دلیل شوک فشار خون کاهش یابد اما در نهایت گرما می تواند عوارض مختلفی را بر روی قلب و عروق ایجاد کند.

وی با اشاره به تاثیر منفی گرما بر عملکرد مغز افزود: گرما بر حافظه کوتاه مدت، تمرکز و قضاوت تاثیر بسزایی دارد و افراد را دچار مشکل می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: بررسی ها نیز نشان داده زمانی که در معرض گرما قرار می گیریم به سختی می توانیم کارهای پیچیده را انجام دهیم. همچنین زمان واکنش مغز به دلیل گرما و گرمازدگی کندتر می شود.

گرما افراد را مستعد سکته و حمله قلبی می کند

زالی با بیان اینکه پدیده ای به نام کم آبی به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما و تعریق و جبران نکردن آب از دست رفته بدن رخ می دهد، گفت: کم آبی بدن باعث غلیظ شدن خون می شود و به همین دلیل افراد مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی یا عروقی هستند. بیماری های مغزی ممکن است در معرض وقوع سکته های قلبی و مغزی باشند.

پرخاشگری و کسالت از جمله اثرات منفی گرما بر ذهن است

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه افزایش بروز پرخاشگری، اضطراب، کسالت، افسردگی و مواردی از این دست در افرادی که از افزایش گرمای محیط رنج می برند قابل مشاهده است، گفت: قرار گرفتن در معرض گرما سردردهای میگرنی این افراد را تشدید می کند. به خصوص اگر در محیط هایی با نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

زالی همچنین به تاثیر گرمای محیط بر تشدید علائم بیماری ام اس اشاره کرد و افزود: در افراد مبتلا به این بیماری گرما نیز می تواند بروز حملات بیماری را تشدید کند.

برای مقابله با گرما چه باید کرد؟

وی تاکید کرد: توصیه می کنیم افراد به ویژه سالمندان و کودکان در ساعات اوج گرما در خانه بمانند و از پوشیدن لباس های ضخیم، تیره و چسبنده خودداری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت پرهیز از حضور افراد در معرض خطر به ویژه بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای قلبی و همچنین دیابتی ها، کودکان و سالمندان در ساعات 10 تا 16 بعدازظهر در فضاهای باز تاکید کرد.

کلاه، عینک و ضد آفتاب را فراموش نکنید

وی بیان کرد: اگر به هر دلیلی نیاز به تردد افراد به خارج از منزل باشد، با توجه به شدت اشعه ماوراء بنفش بین ساعت 10 صبح تا 16 بعدازظهر باید از کلاه های لبه حداقل هفت سانتی متری و عینک آفتابی استاندارد استفاده کنند.

زالی نسبت به اثرات منفی عینک آفتابی غیر استاندارد بر روی شبکیه چشم به ویژه در سالمندان هشدار داد و گفت: برای تهیه عینک آفتابی حتما از نظر کارشناس مربوطه استفاده کنید.

این متخصص با اشاره به آسیب پذیری پوست در برابر آفتاب، بر لزوم استفاده از ضد آفتاب های استاندارد تاکید کرد.

وی خواستار به حداقل رساندن فعالیت های بدنی در هوای گرم به ویژه در سالمندان شد و گفت: ورزش و فعالیت بدنی در گرما می تواند اثرات فیزیولوژیکی مضری داشته باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا