بهداشت و درمان

هشدار سازمان غذا و دارو به خود درمانگرها!

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (سلامت جو)، نگرانی های مربوط به مصرف آنتی بیوتیک ها بلافاصله پس از ورود آن ها به دنیای پزشکی در دهه 1940 ایجاد شد. آنتی بیوتیک ها از جمله رایج ترین داروهای مورد استفاده در جهان هستند. اگرچه این دسته از داروها می توانند جان بسیاری از مردم جهان را از بیماری های عفونی و ویروسی نجات دهند، اما مصرف بیش از حد آنها عوارض زیادی را به همراه دارد که سال هاست جامعه پزشکی جهان را نگران کرده است.

آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی جان میلیون‌ها نفر را در دهه‌های 1940 و 1950 نجات دادند، اما امروزه به دلیل استفاده بیش از حد، بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر در برابر باکتری‌هایی که زمانی می‌کشتند، مؤثر نیستند.

یکی از خطرناک ترین عوارض مصرف آنتی بیوتیک، واکنش های آلرژیک است که روزانه افراد زیادی را بدون اینکه بدانند چرا به بیمارستان می روند.

استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث مقاومت بدن در برابر این دارو شود که خطر بزرگی برای سلامت هر انسانی است. همچنین یکی از خطرناک ترین عوارض مصرف آنتی بیوتیک واکنش های آلرژیک است که روزانه افراد زیادی را بدون اطلاع از علت روانه بیمارستان می کند. .

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که حدود 30 درصد از تمام نسخه های آنتی بیوتیکی که سالانه در سراسر جهان تجویز می شود غیر ضروری است.

آموکسی سیلین و آموکسی سیلین، اسید کلاوولانیک رایج ترین آنتی بیوتیک های تجویز شده در سراسر جهان هستند. این داروها توسط WHO به عنوان درمان خط اول برای عفونت های رایج تعیین شده اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) کشورهایی را که بیشترین مصرف آنتی بیوتیک ها را دارند اعلام کرد. این آمار بر اساس “دوزهای تعیین شده روزانه به ازای هر 1000 نفر” است و جدیدترین داده های ارائه شده توسط کشورها است.

تنوع گسترده در استفاده از آنتی بیوتیک ها در سراسر جهان نشان می دهد که بسیاری از کشورها بیشتر از میانگین جهانی آنتی بیوتیک مصرف می کنند، در حالی که برخی کشورها ممکن است برای نجات جان بیماران خود دسترسی کافی به این داروها نداشته باشند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ایران دومین مصرف کننده آنتی بیوتیک در جهان است و حدود 30 درصد از آنتی بیوتیک های تجویز شده غیرضروری است. همچنین بر اساس اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو آموکسی سیلین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک در کشور است.

سالانه 750000 نفر به دلیل مقاومت دارویی جان خود را از دست می دهند و تخمین زده می شود که تا سال 2050 50 میلیون نفر به دلیل مقاومت دارویی جان خود را از دست بدهند.

رئیس اداره ارزیابی و مدیریت و مطالعات اقتصادی فناوری سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها هشدار داد و آن را یکی از مهم ترین دلایل بروز مقاومت دارویی خواند.

دکتر آذینا نبی زاده با اشاره به اینکه مقاومت آنتی بیوتیکی در واقع زیرمجموعه ای از مقاومت میکروبی است و مهم ترین دلیل بروز آن مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک ها است، گفت: یکی از عواملی که منجر به مقاومت دارویی می شود مصرف بیش از حد و خودسرانه آن است. استفاده از آنتی بیوتیک ها

وی افزود: مصرف آنتی بیوتیک در مواقعی که بدن به آن نیاز ندارد نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند باعث ایجاد مقاومت نیز شود. به عنوان مثال، بیشتر موارد گلودرد ویروسی است و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

رئیس گروه ارزیابی و مدیریت و مطالعات اقتصادی فناوری سلامت یکی دیگر از دلایل بروز مقاومت به آنتی بیوتیک ها را مصرف نادرست آن دانست و گفت: باکتری ها از هر فرصتی برای تکثیر استفاده می کنند. در این شرایط، اگر فردی حتی یک یا چند روز مصرف داروی خود را فراموش کند، درمان خود را زودتر از زمان تعیین شده توسط پزشک معالج قطع کند یا از آنتی بیوتیک مناسب استفاده نکند، مثلاً اگر داروی شخص دیگری مصرف کند. باکتری ها شروع به تکثیر کرده و در فرآیند تولید مثل با تغییرات و جهش هایی که اتفاق می افتد به برخی آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند.

به گفته وی، در حوزه دامپروری استفاده از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری های موجود در بدن حیوان یکی از دلایل بروز مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها است و گاهی ساختار ژنتیکی باکتری ها خود به خود تغییر می کند و باعث ایجاد آنتی بیوتیک می شود. قادر به شناسایی باکتری و از بین بردن آن نیست. از سوی دیگر، باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ممکن است به حیوان دیگری سرایت کنند و بیمار جدید ممکن است به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد.

بر اساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، میانگین نسخه های حاوی آنتی بیوتیک در ایران از 55 درصد در سال 1375 به 36 درصد در سال 1401 کاهش یافته است که این کاهش نشان دهنده اثربخشی آموزش ها و نظارت های انجام شده توسط وزارت بهداشت، مواد غذایی است. و سازمان دارو و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور.

سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز پیشتر اعلام کرده بود که کاهش شاخص نسخه های حاوی آنتی بیوتیک کافی نیست و باید به نوع آنتی بیوتیک تجویز شده بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی توجه شود. گفت: گروه درمانی از ظرفیت مقاومت بالاتری نسبت به گروه آنتی بیوتیکی برخوردار است. دارند و در معرض خطر نسبتاً بالایی از مقاومت باکتریایی هستند، توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا عدم مصرف مسئولانه از این گروه تهدیدی جدی محسوب می شود و با ادامه این روند کاملاً در برابر میکروب ها خلع سلاح خواهیم شد.

وی افزود: بنابراین توجه جدی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، رعایت اصول تجویز و مصرف منطقی داروهای ضد میکروبی، عدم مصرف خودسرانه داروهای ضد میکروبی و کنترل عفونت های بیمارستانی، راهکاری جدی و مهم برای پیشگیری از بروز مقاومت میکروبی است. و مصرف داروهای ضد میکروبی را کاهش دهید.

محمدی تاکید کرد: ماموریت سازمان غذا و دارو در این زمینه آموزش و اطلاع رسانی به مردم، نظارت و نظارت بر مصرف داروهای ضد میکروبی و تدوین دستورالعمل استفاده صحیح و بهینه از مواد ضدعفونی کننده در مراکز درمانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا