سلامت خانواده

آخرین آمار هپاتیت در کشور/ وضعیت داروها و درمان بیماران مبتلا به هپاتیت B و C

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هپاتیت یک بیماری التهابی کبدی است که معمولاً در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود و بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت در پنج گروه A، B، C، D و E طبقه بندی می شود. (سازمان بهداشت جهانی). بیش از 354 میلیون نفر در جهان به نوع B و C این ویروس مبتلا هستند.

هپاتیت A از طریق آب و غذای آلوده، هپاتیت B از طریق تماس با ترشحات آلوده به HBV مانند خون، هپاتیت C از طریق خون و ترشحات بدن آلوده به HCV، هپاتیت D از طریق تماس منتقل می شود. از طریق خون آلوده و هپاتیت E از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود.

هپاتیت یک بیماری خاموش است و علائم آن زمانی ظاهر می شود که کبد به شدت آسیب ببیند، از جمله تب، بی اشتهایی، حالت تهوع، خستگی، استفراغ، درد شکم، درد مفاصل و یرقان. وی به کهیر، ادرار تیره و مدفوع روشن اشاره کرد.

در حال حاضر به گفته رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران، کمتر از یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور به هپاتیت B و کمتر از 150 هزار نفر به هپاتیت C مبتلا هستند و به گفته مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. آموزش و پرورش بر اساس اطلاعات ثبت شده از سال 1396، میزان بروز هپاتیت A در کشور حداقل 12.87 مورد در هر یک میلیون نفر است و در سال گذشته 1094 مورد ابتلا به این بیماری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور گزارش شده است. گزارش شده است.

بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد که حدود 50 درصد از موارد ابتلا در کودکان زیر 10 سال و حدود 31 درصد مربوط به سنین 10 تا 19 سال بوده است، بنابراین ارتقای برنامه های مراقبتی و آموزشی در راه انتقال و پیشگیری از هپاتیت A در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بین انواع هپاتیت، نوع B و C با مشکلات جدی تری همراه است و افراد مبتلا به هپاتیت مزمن B یا C در معرض عوارض احتمالی مانند بیماری مزمن کبدی قرار دارند. سیروز و سرطان کبد، و اگر کبد نتواند به درستی کار کند، نارسایی کبد رخ می دهد.

اطلاع رسانی به مردم در مورد بیماری های ویروسی به ویژه هپاتیت B و C در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است تا زمینه رفع این بیماری ها فراهم شود و با توجه به اهمیت افزایش آگاهی عمومی نسبت به این بیماری، راه های انتقال و پیشگیری از عفونت، با سیدموید علویان، رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

ایمنا: میزان شیوع هپاتیت B و C در کشور چگونه ارزیابی می شود و در حال حاضر چند نفر به این بیماری مبتلا هستند؟

علویان: شیوع هپاتیت B در ایران حدود 40 سال پیش بین 5 تا 7 درصد بود، اما امروزه شیوع این بیماری در کشور به کمتر از 1.2 درصد رسیده است و این موفقیت نتیجه واکسیناسیون هپاتیت B در 40 میلیون جامعه ایرانی است. ، از سال 2013 واکسن این بیماری به همه نوزادان تزریق می شود و گروه های پرخطر بسیاری هستند که این واکسن را به صورت رایگان دریافت می کنند.

سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد هپاتیت C را تا سال 2030 که مطابق با سال 1410 میلادی است، ریشه کن کند. البته این بیماری در گروه های پرخطر مانند هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی در کشور ریشه کن شده است، اما هپاتیت C در میان برخی از گروه های پرخطر مانند معتادان تزریقی همچنان شیوع بالایی دارد.

انجمن مطالعات کبدی در راستای شبکه هپاتیت که حدود 20 سال است در کشور فعال است فعالیت می کند و به دنبال برگزاری سمینارها، انجام تحقیقات کاربردی و راهنمایی مسئولان وزارت بهداشت در انتخاب سیاست های صحیح ریشه کنی است. هپاتیت B و C.

اطلاع رسانی به مردم در مورد بیماری های ویروسی به ویژه هپاتیت B و C در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است تا زمینه رفع این بیماری ها فراهم شود. بر اساس آخرین آمار موجود کمتر از یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور به هپاتیت B و کمتر از 150 هزار نفر به هپاتیت C مبتلا هستند.

ایمنا: علائم هپاتیت چیست؟

علویان:بیماری هپاتیت B می‌تواند بدون علامت باشد یا علائم بسیار شدید همراه با درگیری شدید کبد ایجاد کند، معمولاً پس از ورود ویروس به بدن و پس از یک دوره کمون، علائمی مانند سرماخوردگی، از جمله ضعف، خستگی، بی‌اشتهایی، کاهش اشتها، تب، درد عضلانی بروز می‌کند. ، آرتریت و غیره با انقلاب ها ممکن است راش ایجاد شود و بعد از مدتی مرحله دوم علائم به صورت زردی و بهبود علائم اولیه همراه با تیره شدن ادرار یا مدفوع کم رنگ ظاهر شود و پس از این مرحله بیمار وارد مرحله بهبودی می شود.

معمولاً کودکان علائم خفیف تری را نشان می دهند و اکثراً بدون علامت هستند، همچنین بسیاری از مبتلایان به این بیماری علائم زردی را ندارند و دلیل آن نیز ابتلای افراد در دوران نوزادی و کودکی است که اکثراً بدون علامت هستند.

به طور کلی اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی هیچ علامتی از این بیماری ندارند و بیماری آنها با انجام آزمایشات روتین مشخص می شود. در واقع، علائم و نشانه های بیماری های کبدی متفاوت است و علائم بیماری هپاتیت از یک بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا تا یک بیماری زردی شدید که به آن هپاتیت حاد می گویند، متفاوت است.

ایمنا: شیوع هپاتیت C در جهان چگونه است؟

علویان:هپاتیت مزمن ویروسی B و C یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان است و افزایش آگاهی عمومی و اطلاع رسانی در مورد راه های انتقال، پیشگیری و روش های درمانی می تواند به کنترل بیماری کمک کند، در درمان هپاتیت C نیز وجود داشته است. تحول عظیمی در سال های اخیر و استفاده از داروهای جدید از داروها می توان به جامعه ای بدون هپاتیت C در آینده امیدوار بود و با شناسایی افراد مبتلا و در نظر گرفتن عوامل خطر و درمان آنها، تعداد افراد مبتلا را در جامعه کاهش داد. و از ابتلای افراد جدید جلوگیری کنید.

ابتلا به ویروس هپاتیت C امروزه در تمام دنیا یک مشکل مهم بهداشتی محسوب می شود و از این بیماری به عنوان یک معضل یاد می شود، اما اگر اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری انجام نشود، در آینده به یک فاجعه تبدیل خواهد شد. .

این بیماری در کشورهای شرق آسیا و مصر، پاکستان و آذربایجان بیشتر از سایر مناطق جهان است، اما آمار دقیقی از بیماران در همه کشورها وجود ندارد.

ایمنا: هپاتیت C چگونه منتقل می شود؟

علویان: ویروس هپاتیت C از طریق تماس با خون فرد آلوده منتقل می شود. ویروس هپاتیت C می تواند تا سه ماه در محیط خارج از بدن و در خون خشک شده زنده بماند، اما با جوشاندن در دمای 100 درجه سانتیگراد به مدت پنج دقیقه از بین می رود.

تا سال 1992 در کشورهای خارجی و قبل از سال 1374 تا 1375 در ایران، شایع ترین راه انتقال ویروس هپاتیت C دریافت خون و فرآورده های آلوده آن بود، اما در حال حاضر تمام خون ها از نظر بیماری های عفونی مختلف از جمله هپاتیت C بررسی می شود و چیزی وجود ندارد. نگران چیزی بودن.

ایمنا: هپاتیت B چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

علویان: هپاتیت ویروسی یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است و ویروس هپاتیت B یکی از شایع ترین عفونت ها و عامل مهم نارسایی کبد و سیروز کبدی محسوب می شود، به طور کلی حل مشکل هپاتیت نیازمند افزایش و ارتقای سطح آگاهی و دانش همه افراد جامعه است و برای پیشگیری از این بیماری باید به راه های انتقال آن توجه شود.

ویروس هپاتیت B عامل این بیماری در انسان است. این ویروس در کبد انسان جایگزین و تکثیر می شود و مواد تولید شده توسط این ویروس ها وارد گردش خون می شود. با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شکل و ساختار این ویروس مشخص می شود و این ویروس با ورود به سلول های کبد، آنها را مجبور به تولید ویروس های مشابه می کند. و بنابراین هسته سلول کبد باعث می شود قسمت فعال ویروس و سایر قسمت های سلول کبد ذرات سطحی کوچک و پروتئین های اضافی ویروس را بسازند.

آخرین آمار هپاتیت در کشور/ وضعیت داروها و درمان بیماران مبتلا به هپاتیت B و C

ایمنا: میزان شیوع هپاتیت B در جهان چقدر است؟

علویان: عفونت مزمن هپاتیت B در مناطق مختلف جهان متفاوت است و به همین دلیل مناطق مختلف جهان به سه گروه مناطق با شیوع کم، مناطق با شیوع متوسط ​​و مناطق با شیوع بالا تقسیم می شوند.

در مناطق با شیوع کم، شیوع ناقلین هپاتیت B کمتر از 2 درصد است که شامل آمریکا، اروپای غربی، استرالیا و نیوزلند می شود و در مناطق با شیوع متوسط، میزان ناقلین هپاتیت B بین 2 تا 8 درصد است. و این مناطق شامل کشورهای اطراف مدیترانه، ژاپن، آسیای مرکزی، خاورمیانه و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و لاتین و اروپای شرقی می‌شود.

در مناطق با شیوع بالا، شیوع ناقلین هپاتیت B بیش از 8 درصد است که شامل آسیای جنوب شرقی، چین، آلاسکا و بخش‌هایی از خاورمیانه و اروپای شرقی می‌شود. تفاوت در میزان ناقلین هپاتیت B در مناطق مختلف بیشتر مربوط به سن بیمار است و سن بیمار با مزمن شدن بیماری رابطه معکوس دارد.

ایمنا: هپاتیت B چگونه منتقل می شود و آیا احتمال انتقال این بیماری از مادر مبتلا به نوزاد وجود دارد؟

علویان:روش انتقال هپاتیت B در نقاط مختلف جهان متفاوت است. دوره نهفته بیماری هپاتیت B، یعنی از زمانی که ویروس وارد بدن می شود و علائم و عفونت ظاهر می شود، به طور متوسط ​​45 تا 160 روز است و انتقال هپاتیت B از طریق مادر آلوده به نوزاد بوده است. بنابراین مهمترین راه انتقال این بیماری در گذشته بوده است. به دنبال شناسایی یک مورد آلوده در خانواده، تعداد قابل توجهی از خواهران و برادران فرد مبتلا نیز شناسایی شدند.

خطر انتقال هپاتیت B از مادر به جنین ارتباط مستقیمی با وضعیت تکثیر ویروس در بدن مادر دارد، اندازه گیری سطح ویروس در چند هفته آخر بارداری و در صورت لزوم درمان ضد ویروسی می تواند خطر انتقال را کاهش دهد. .

انتقال از مادر آلوده به جنین داخل رحم بسیار نادر است و در اکثر موارد انتقال از مادر به نوزاد در بدو تولد صورت می گیرد و باید توجه داشت که ایمن سازی با واکسن هپاتیت B می تواند از ابتلا نوزادان به این بیماری و شیردهی نوزادان جلوگیری کند. از مادران آلوده در برابر هپاتیت B مصون است.

ایمنا: وضعیت دارو و درمان بیماران هپاتیت B و C چگونه است؟

علویان: در حال حاضر تمامی داروهای مورد نیاز بیماران هپاتیتی در کشور وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد و تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. در خصوص هپاتیت C مشکل چندانی وجود ندارد زیرا درمان این بیماری رایگان است و بیمه شدگان می توانند بدون پرداخت پول داروهای خود را تهیه کنند و افرادی که بیمه نیستند نیز می توانند با مراجعه به بیمه سلامت تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند.

داروهای بیماران هپاتیت B نیز تحت پوشش بیمه است اما امکان داروهای رایگان فراهم نیست و با کمک وزارت بهداشت و بیمه درمان بیماران هپاتیت B نیز رایگان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا