بهداشت و درمان

۵۰ سالگی سازمان انتقال خون در ایران

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، در پیام مصطفی جمالی درباره پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون با شعار «نیم قرن اهدای خون، اهدای زندگی» آمده است: امروز در در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون، بر فرازهای افتخار ایستاده ایم و در راستای اجرای یکی از اهداف “سند چشم انداز ایران در افق 1404” اکنون پیشرو هستیم. در منطقه در زمینه پزشکی انتقال خون به گونه ای که با شاخص اهدای خون 27 در هزار نفر همتراز کشورهای توسعه یافته و از نظر شاخص سلامت خون نیز نسبت به برخی کشورهای پیشرفته و پیشرفته برتری دارد. در جهان.

مفتخریم که همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون، ارتقای کیفیت زندگی عزیزان تالاسمی را در اولویت قرار داده ایم و با اقداماتی همچون تامین خون کم لکوسیت، تعیین زیر گروه های خونی و غربالگری آنتی بادی در تلاش هستیم. برای یافتن مناسب ترین و سازگارترین خون برای این امر به عزیزان و تمامی بیمارانی که نیاز به تزریق مکرر خون دارند را ارائه دهیم.

امروزه دانش و فناوری پزشکی انتقال خون در ایران نه تنها امکان تامین خون کمیاب بیماران را فراهم کرده است، بلکه با عضویت کشورمان در بانک بین المللی خون کمیاب، امکان عرضه خون کمیاب از کشورهای دیگر به کشورمان فراهم شده است. هموطنان همچنین تامین سلول‌های بنیادی غیر نسبی و امکان انجام آزمایش‌های توالی‌یابی ژنتیکی به روش نوین NGS برای بیماران نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در انتقال خون در کشورمان فراهم شده است و راه‌اندازی سیستم جدید غربالگری و آزمایش غربالگری مولکولی (NAT) نیز حذف شده است خطرات انتقال ویروس های هپاتیت و ایدز در طول دوره پنجره منجر به بهبود قابل توجهی در شاخص های سلامت خون شده است.

سال‌هاست که ایران تنها شریک سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی در زمینه آموزش و تحقیقات بهداشت خون بوده است و این بدان معناست که انتقال خون در کشورهای منطقه با کمک سازمان انتقال خون ایران انتقال آنها، روش های جذب اهداکننده، غربالگری، پردازش پلاسما، استانداردها و … توسط این سازمان به کشورهای منطقه آموزش داده می شود و برگزاری چندین سمینار علمی بین المللی موفق در این زمینه از جمله این فعالیت های کلیدی است.

این سازمان نمونه کاملی از تصدی امور خود توسط مردم است به گونه ای که امروزه با مشارکت گسترده مردم نه تنها خون مورد نیاز بیماران توسط هموطنان فداکار و سخاوتمند آنان از طریق این سازمان تامین می شود، بلکه اعتماد ملی و اعتبار این سازمان همچنان در دل مردم است. ریشه دوانده است که توسعه و ساخت مراکز اهدای خون نیز بر عهده خیرین است و امروز شاهد توسعه روزافزون مراکز خیریه در کشور هستیم.

این سازمان بویژه در سال های اخیر دادگستری استانی را در تامین تجهیزات، امکانات و دسترسی به کلیه خدمات انتقال خون سرلوحه برنامه های خود قرار داده است به طوری که خدمات ارائه شده در استان های محروم کشور مشابه استان تهران است. . همچنین تامین خون سالم و کافی و برقراری عدالت در توزیع خون همواره شعار این سازمان و پاسخگویی 100 درصدی به نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده های آن، افزایش ذخایر خون از 4 روز به 8 روز و افزایش ذخایر راهبردی از جمله می باشد. دستاوردهای اخیر سازمانی که بدون همکاری کارکنان و متخصصان سازمان که آنها را سربازان گمنام سلامت می دانم و همچنین خیرین سخاوتمندی که از آنها به عنوان ژنرال های گمنام سلامت یاد می کنم امکان پذیر نبود. بر این باورند که هر جا تعهد، تخصص، همدلی و فداکاری در کنار هم جمع شوند. راه روشنی گشوده خواهد شد و در وسط آن قدم خواهیم زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا