اخبار سلامت

ایران کشور برتر منطقه در انتقال خون/ذخایر خون به 8 روز رسید

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مدیرعامل سازمان انتقال خون در پیامی پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون و «روز ملی انتقال خون» را به خانواده انتقال خون اعم از اهداکنندگان، بیماران تبریک گفت. ، دریافت کنندگان، کارکنان این سازمان و مردم سخاوتمند و فداکار کشورمان. .

متن پیام مصطفی جمالی به شرح زیر است:

امروز در پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون، بر بلندای افتخار ایستاده ایم و در راستای اجرای یکی از اهداف «سند چشم انداز ایران در افق 1404» هم اکنون کشور پیشرو در منطقه در زمینه پزشکی انتقال خون با شاخص اهدای خون 27 در هزار. جمعیت همتراز کشورهای پیشرفته است و از نظر شاخص سلامت خون نسبت به برخی کشورهای پیشرفته و پیشرفته دنیا برتری داریم.

مفتخریم که همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون، ارتقای کیفیت زندگی عزیزان تالاسمی را در اولویت قرار داده ایم و با اقداماتی از جمله تامین خون کم لکوسیت، تعیین زیر گروه های خونی و غربالگری آنتی بادی در تلاش هستیم. تا مناسب ترین و سازگارترین خون را برای این عزیزان تهیه کرده و کلیه بیمارانی که نیاز به تزریق مکرر خون دارند را تامین کنند.

امروزه دانش و فناوری پزشکی انتقال خون در ایران نه تنها امکان تامین خون کمیاب بیماران را فراهم کرده است، بلکه با عضویت کشورمان در بانک بین المللی خون کمیاب، امکان عرضه خون کمیاب از کشورهای دیگر به کشورمان فراهم شده است. هموطنان همچنین تامین سلول های بنیادی غیر نسبی و امکان انجام آزمایش های توالی یابی ژنتیکی به روش نوین NGS برای بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی خونساز در انتقال خون در کشورمان فراهم شده و استقرار سیستم غربالگری مدرن و تست‌های غربالگری مولکولی (NAT) نیز با حذف خطرات ناشی از انتقال ویروس‌های هپاتیت و ایدز در دوره پنجره، به بهبود چشمگیر شاخص‌های سلامت خون منجر شده است.

سال‌هاست که ایران تنها «شریک سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی» در زمینه آموزش و تحقیقات بهداشت خون بوده است و این بدان معناست که انتقال خون در کشورهای منطقه با کمک سازمان انتقال خون ایران، دانش انتقال خون توسط متخصصان کشورمان به آنها منتقل می شود. انتقال داده می شود، روش های جذب اهدا کننده، غربالگری، پردازش پلاسما، استانداردها و … توسط این سازمان به کشورهای منطقه آموزش داده می شود و برگزاری چندین سمینار علمی بین المللی موفق در این زمینه از جمله این فعالیت های کلیدی است.

این سازمان بویژه در سال های اخیر دادگستری استانی را در تامین تجهیزات، امکانات و دسترسی به کلیه خدمات انتقال خون سرلوحه برنامه های خود قرار داده است به طوری که خدمات ارائه شده در استان های محروم کشور مشابه استان تهران است. . همچنین تامین خون سالم و کافی و برقراری عدالت در توزیع خون همواره شعار این سازمان و پاسخگویی 100 درصدی به نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده های آن، افزایش ذخایر خون از 4 روز به 8 روز و افزایش است. ذخایر استراتژیک از جمله دستاوردهای اخیر سازمان است. این است که بدون همکاری کارکنان و متخصصان سازمان که آنها را سربازان گمنام سلامت می دانم و همچنین خیرین سخاوتمندی که از آنها به عنوان ژنرال های گمنام سلامت یاد می کنم ممکن نبود و معتقدم هر جا تعهد، تخصص، همدلی و فداکاری در کنار هم قرار می گیرند، راه روشنی گشوده می شود که در آن قدم خواهیم گذاشت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا