به طور مداوم آب بنوشید؛ راهکارهای مقابله با گرمازدگی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، احمد اسماعیل زاده با اشاره به افزایش دمای هوا اظهار داشت: افرادی که به دلیل شرایط کاری یا فعالیت های ورزشی مجبورند ساعات طولانی را در فضای باز و زیر نور مستقیم آفتاب سپری کنند بیش از سایرین در معرض گرمازدگی قرار دارند و باید توصیه های پیشگیرانه را به دقت رعایت کنند.
وی افزود: بدن در مواجهه با محیط های گرم، مقدار قابل توجهی آب و الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم را از طریق تعریق از دست می دهد و در صورت عدم جبران این مواد، احتمال بروز عوارضی مانند افت فشار خون، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، ضعف، بی حالی و گرفتگی عضلات افزایش می یابد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نوشیدن مکرر آب مهمترین اقدام برای پیشگیری از گرمازدگی است، گفت: افرادی که در محیط های گرم کار می کنند همیشه آب را به همراه داشته و در فواصل زمانی کوتاه مصرف کنند تا بدن دچار کم آبی نشود.
وی ادامه داد: در صورت امکان افزودن مقدار کمی عسل و مقدار بسیار کمی نمک به آب می تواند بخشی از قند و سدیم مورد نیاز بدن را تامین کند، اما اگر چنین نوشیدنی در دسترس نباشد، نوشیدن آب ساده همچنان بهترین گزینه برای جلوگیری از کم آبی بدن است.
اسماعیل زاده با اشاره به نقش تغذیه در کاهش خطر گرمازدگی گفت: میوه ها و سبزیجات علاوه بر آب فراوان حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند و مصرف آنها در فصل گرما توصیه می شود.
وی هندوانه، طالبی، طالبی، خربزه، گوجه فرنگی، کاهو، هویج و آب هویج را از غذاهای مناسب برای روزهای گرم دانست و افزود: البته مصرف این مواد جایگزین آب آشامیدنی نیست و باید هر دو را با هم مصرف کرد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: برای ناهار بهتر است از غذاهای آبکی مانند سوپ، سوپ و آب خیار استفاده شود زیرا این غذاها علاوه بر تامین بخشی از آب بدن، به دریافت الکترولیت نیز کمک می کنند.
اسماعیل زاده با بیان اینکه گرمازدگی عوارض خطرناکی از جمله شوک ایجاد می کند، اظهار کرد: در صورت مشاهده علائمی مانند بی حالی شدید، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، افت فشار، رنگ پریدگی یا گرفتگی عضلات باید در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: در صورت هوشیاری فرد می توان تا رسیدن امدادگران به او آب، آب میوه، ORS یا سایر مایعات مناسب داد، اما اگر سطح هوشیاری فرد کاهش یافته است، نباید به او هیچ نوع مایع یا غذایی داده شود، زیرا خطر ورود مایعات به مجاری تنفسی وجود دارد.
به گفته وی در چنین شرایطی بهترین اقدام انتقال فرد به محیط خنک و کاهش دمای بدن با استفاده از پارچه یا حوله خیس و خنک تا رسیدن نیروهای اورژانس است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند عفونت، سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند به دلیل اختلال در تنظیم دمای بدن بیشتر در معرض گرمازدگی هستند و باید مصرف مایعات و رعایت توصیه های پیشگیرانه را جدی تری داشته باشند.
اسماعیل زاده استفاده از لباس های روشن، نخی و خنک را یکی دیگر از راه های پیشگیری از گرمازدگی دانست و گفت: لباس های تیره به ویژه مشکی گرمای بیشتری را جذب کرده و احتمال افزایش دمای بدن را افزایش می دهد. همچنین استفاده از کلاه در محیط های باز می تواند از برخورد نور مستقیم خورشید به سر و صورت جلوگیری کند.
هوای ناخوشایند خطر گرمازدگی را افزایش می دهد
وی با اشاره به وضعیت آب و هوای مناطق شارجه کشور گفت: رطوبت زیاد باعث کاهش تبادل حرارتی بدن با محیط می شود و تعریق در خنک شدن بدن کم اثر می شود. به همین دلیل گرمازدگی در مناطق شارجه بیشتر اتفاق می افتد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان گفت: افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند به تدریج خود را با شرایط آب و هوایی وفق می دهند، اما کسانی که از مناطق سردسیر به مناطق گرم سفر می کنند به دلیل عدم سازگاری بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می گیرند و باید مراقب باشند.



