سلامت خانواده

رابطه مصرف آب میوه در کودکان و خطر ابتلا به فشار خون در بزرگسالی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از مدیسین نت، محققان گزارش دادند که نوشیدن آب میوه یا نوشیدنی های شیرین در دوران کودکی ممکن است با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در بزرگسالی مرتبط باشد.

محققان دریافتند کودکانی که روزانه 0.3 لیتر یا بیشتر آبمیوه می نوشند در بزرگسالی 35 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

به طور مشابه، کسانی که 0.7 لیتر یا بیشتر از نوشابه های شیرین یا نوشیدنی های ورزشی مصرف می کردند، 52 درصد بیشتر در معرض خطر بودند.

این مطالعه همچنین نشان داد که جایگزینی هر یک از آنها با یک تکه میوه کامل خطر ابتلای کودک به فشار خون بالا را در آینده کاهش می دهد.

Vasanti Malik، محقق ارشد و مدیر تحقیقات تغذیه و پیشگیری از بیماری‌های مزمن در دانشگاه تورنتو در کانادا، می‌گوید: عادات غذایی در اوایل زندگی می‌تواند پیامدهای سلامتی پایداری داشته باشد.

وی در بیانیه‌ای گفت: فشار خون بالا نیز در اوایل زندگی ظاهر می‌شود و میزان آن در بزرگسالان جوان، کودکان و نوجوانان در حال افزایش است که اهمیت تشخیص و پیشگیری زودهنگام را نشان می‌دهد.

محققان در یادداشت های پس زمینه گفتند فشار خون بالا منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته می شود.

برای مطالعه جدید، محققان داده‌های نزدیک به 25800 شرکت‌کننده را در یک مطالعه بلندمدت روی جوانان آمریکایی به نام مطالعه رشد امروز، که کودکان را تا 25 سال دنبال می‌کرد، تجزیه و تحلیل کردند.

شرکت کنندگان هر یک تا چهار سال یک بار پرسشنامه های غذایی را پر می کردند و از آنها می پرسیدند که چقدر نوشابه یا آبمیوه شیرین شده با شکر مصرف می کنند. همچنین از آنها پرسیده شد که چند بار میوه های کامل می خورند.

نتایج نشان داد کودکانی که هر روز آب میوه یا نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشیدند با افزایش سن و بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار داشتند.

این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که جایگزینی یک وعده روزانه نوشیدنی های شیرین با یک تکه میوه کامل این خطر را تا 22 درصد کاهش می دهد. جایگزینی یک وعده روزانه آب میوه با میوه کامل این خطر را تا 19 درصد کاهش می دهد.

ملک گفت: نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه و نوشیدنی های ورزشی که اغلب به عنوان نوشیدنی های سلامت در بازار عرضه می شوند باید محدود شوند.

وی ادامه داد: مصرف آب میوه ممکن است در سطوح پایین بی ضرر باشد، اما در سطوح بالاتر مضر باشد. آنها باید همیشه 100٪ آب میوه باشند و با این حال، فقط باید در حد اعتدال مصرف شوند. باید بر مصرف میوه های کامل به جای نوشیدنی های شیرین تاکید شود.

به گفته محققان، میوه کامل همچنین حاوی فروکتوز است – قند موجود در آب میوه – اما پالپ و فیبر اضافه شده در یک سیب یا پرتقال هضم را کند می کند. این کار از افزایش ناگهانی قند خون که می تواند با مصرف مقدار کمی آب میوه یا نوشابه همراه باشد، جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا