هشدار وزارت بهداشت در مورد گسترش تب دنگی در کشور

به گزارش خبرگزاری سلامت مراد قبادی وی درباره شیوع جهانی تب دنگی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 140 کشور جهان موارد ابتلا به تب دنگی را گزارش کرده اند. این بیماری به یکی از مهمترین چالش های بهداشت عمومی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان تبدیل شده است.
وضعیت تب دنگی در سال گذشته
وی درباره وضعیت تب دنگی در کشور گفت: داده های سامانه پایش و مراقبت مرکز بیماری های واگیر نشان می دهد که در سال گذشته هزار و 227 مورد تب دنگی در کشور شناسایی شده که از این تعداد یک هزار و 124 مورد انتقال محلی و 103 مورد نیز وارداتی بوده است. از مجموع موارد، 102 مورد از پاکستان و یک مورد از هند گزارش شده است.
مرادی با اشاره به روند ابتلا به این بیماری در جنوب شرق کشور گفت: مقایسه آمار 3 ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که موارد ابتلا در چابهار و کنارک بیش از چهار برابر شده است. در حالی که 197 مورد در بهار سال گذشته به ثبت رسیده است، این تعداد در مدت مشابه سال جاری به 848 مورد رسیده است.
وی افزود: افزایش این بیماری به تعداد بیماران محدود نمی شود و موارد بستری نیز رشد چشمگیری داشته است. تعداد بستریهای ناشی از تب دنگی در چابهار در سه ماهه نخست امسال به ۷۴ مورد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۸ برابر افزایش نشان میدهد.
استقرار پشه آئدس در بخش وسیعی از کمربند شمالی و جنوبی
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت بر ضرورت تشدید اقدامات پیشگیرانه در کشور برای مقابله با پشه آدس تاکید کرد و تصریح کرد: در حال حاضر پشه مهاجم آئدس در بخش وسیعی از منطقه جنوب و همچنین بخش قابل توجهی از شمال کشور مستقر شده است. اگرچه انتقال موضعی بیماری تنها در برخی مناطق گزارش شده است، اما گسترش این ناقل می تواند خطر انتقال بیماری را در سایر مناطق مستعد افزایش دهد.
راهبرد وزارت بهداشت در شرایط فعلی
وی افزود: مهمترین راهبرد ما در وزارت بهداشت در شرایط فعلی تقویت تشخیص بیماری، تشخیص سریع موارد، پایش مستمر اپیدمیولوژیک و اجرای مداخلات موثر برای کنترل ناقل است. شناسایی به موقع بیماران و اقدامات سریع بهداشتی می تواند از تشکیل زنجیره های انتقال محلی جلوگیری کند.
عوامل اجتماعی موثر بر تب دنگی
مرادی با بیان اینکه تب دنگی یکی از بیماری هایی است که به شدت تحت تاثیر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است، گفت: کنترل این بیماری تنها با اقدامات نظام سلامت امکان پذیر نیست و نیازمند همکاری و هماهنگی گسترده بین بخشی است. بهبود محیط زیست، مدیریت و دفع صحیح پسماندها، حذف آب های راکد، ساماندهی ظروف و مخازن ذخیره آب، ارتقای آگاهی عمومی و مشارکت فعال مردم از جمله مهم ترین اقداماتی است که می تواند از شیوع بیماری و افزایش تعداد شهرهای آلوده کننده محلی حتی در مناطقی که پشه آدس وجود دارد، جلوگیری کند.
نقش مداخلات محیطی بر کنترل بیماری و تجربیات جهانی
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: تجربه کشورهای مختلف نشان داده است که مداخلات زیست محیطی پایدار و همکاری موثر دستگاه های مختلف اجرایی، شهرداری ها، نهادهای خدماتی و نظام سلامت نقش تعیین کننده ای در کنترل تب دنگی و کاهش بار این بیماری دارد.
توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از تب دنگی
وی با ارائه توصیه هایی به شهروندان به ویژه ساکنان مناطق دارای پشه آئدس و افرادی که به این مناطق سفر می کنند، گفت: مهمترین راه پیشگیری از تب دنگی پیشگیری از گزش پشه است. مردم باید از تجمع آب های راکد در محیط زندگی و کار خود جلوگیری کنند، ظروف و مخازن آب را به طور مرتب خالی و تمیز کنند و در مدیریت صحیح پسماند مشارکت داشته باشند.
مرادی اضافه کرد: استفاده از لباس های روشن و آستین بلند، استفاده از مواد دافع حشرات، نصب توری روی در و پنجره و استفاده از وسایل حفاظتی در برابر نیش پشه به ویژه در ساعات فعال بودن پشه آئدس از مهمترین اقدامات فردی برای پیشگیری از این بیماری است. افرادی که به مناطقی که پشه های آئدس دارند یا مناطقی که انتقال محلی بیماری دارند سفر می کنند باید در طول سفر و تا چند هفته پس از بازگشت از نیش پشه پیشگیری کنند. در صورت بروز علائمی مانند تب، سردرد، درد پشت چشم، دردهای عضلانی و مفاصل یا بثورات پوستی باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه و سابقه سفر خود را به پزشک اطلاع دهند.
مرادی خاطرنشان کرد: کنترل تب دنگی نیازمند مشارکت همگان است و رعایت توصیه های بهداشتی توسط مردم در کنار اجرای برنامه های مراقبتی، شناسایی فعال بیماری، کنترل ناقلین و مداخلات محیطی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور داشته باشد.



