رابطه پیری با افزایش خطر ابتلا به سرطان در جوانان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد پیری بیولوژیکی تسریع شده «ساییدگی و پارگی» در میان افراد جوان در واکنش بدن آنها به سرطان اختلال ایجاد می کند.
محققان دریافتند که هر چه سن بیولوژیکی یک جوان بالاتر باشد، خطر ابتلا به سرطان در آنها بیشتر است.
این مطالعه همچنین نشان داد که پیری سریعتر خطر ابتلا به سرطان را در برخی از سیستمهای عضو در بزرگسالان جوانتر افزایش میدهد.
به عنوان مثال، پیری پیشرفته سیستم ایمنی با سرطان اولیه ریه مرتبط بود، در حالی که پیری سریع بافت چربی با سرطان کولون اولیه مرتبط بود.
یین کائو، محقق ارشد و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، در بیانیهای گفت: «اگر بتوانیم افراد جوانتری را که هنوز سالم هستند و بیشترین خطر ابتلا به سرطان را دارند شناسایی کنیم، میتوانیم بر استراتژیهای پیشگیری و تشخیص زودهنگام برای کسانی که بیشترین سود را از مداخلات اولیه میبرند، تمرکز کنیم.
محققان در یادداشتهای پسزمینه گفتند، سرطانهای زیر 50 سال در سراسر جهان بین سالهای 1990 تا 2019 24 درصد افزایش یافته است.
محققان در یادداشتهای پسزمینه گفتند، در ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و استرالیا، افرادی که در دهه 1990 متولد شدهاند، حداقل چهار برابر بیشتر از افرادی که در دهه 1960 متولد شدهاند، در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون زودرس قرار دارند.
با این حال، محققان گفتند که مشخص نیست چرا افراد جوان در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان هستند، زیرا سرطان قبلاً یک بیماری مرتبط با پیری در نظر گرفته می شد.
افراد مسن معمولاً در معرض خطر بیشتری هستند زیرا زمان بیشتری برای انباشته شدن آسیب سلولی داشته اند که می تواند باعث ایجاد سرطان شود.
محققان گمان می کنند که پیری بیولوژیکی پیشرفته ممکن است یکی از عوامل محرک باشد. پیری بیولوژیکی سنی است که بدن ما بر اساس فرسودگی زندگی روزمره پیر می شود، برخلاف سن تقویمی که تاریخ تولد ما نشان می دهد.
برای مطالعه جدید، محققان داده های بیش از 154000 جوان در Biobank انگلستان، یک پروژه تحقیقاتی در مقیاس بزرگ سلامت، و بیش از 10،000 شرکت کننده در یک برنامه تحقیقاتی مشابه در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند.
این تیم از آزمایش خون و ژنتیک برای ارزیابی سن بیولوژیکی افراد متعلق به نسل های مختلف استفاده کرد. این آزمایش ها هم پیری بیولوژیکی کلی و هم سن بیولوژیکی اندام های خاص را ارزیابی کردند.
نتایج نشان داد که در مقایسه با افراد مسن، افرادی که اخیراً متولد شدهاند روند پیری سریعتری دارند.
برای مثال، ساکنان بریتانیا که بین سالهای 1965 و 1975 متولد شدهاند، پس از تنظیم سن تقویمی، 23 درصد از کسانی که بین سالهای 1950 تا 1954 متولد شدهاند، پیرتر بودهاند.
به همین ترتیب، آمریکاییهایی که بین سالهای 1990 تا 1999 متولد شدهاند، به طور متوسط 92 درصد سریعتر از متولدین سالهای 1965 تا 1969 پیر میشوند.
به گفته محققان، این افزایش سن با افزایش 8 درصدی خطر ابتلا به سرطان های اولیه اندام مرتبط است.
بر اساس این مطالعه، زمانی که شرکتکنندگان بر اساس سطح پیری بیولوژیکی گروهبندی شدند، خطر ابتلا به سرطان اولیه در آنهایی که بیشترین سن را داشتند، 15 درصد افزایش داشت.
به گفته محققان، افزایش خطر حتی پس از کنترل عوامل ژنتیکی سرطان ادامه داشت.
محققان گفتند که چه چیزی باعث این پیری پیشرفته می شود هنوز نامشخص است. عوامل محیطی، سبک زندگی و اجتماعی همگی می توانند تأثیری ماندگار بر بدن نسل های جوان بگذارند و باعث پیری زودرس شوند.



