سلامت خانواده

6 چالش نظام دارویی کشور/ راهکارهای عبور از بحران – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نامه اعضای شورای عالی سیاستگذاری نظام دارویی متشکل از اشخاص حقوقی و حقیقی به بیان وضعیت نظام دارویی کشور پرداخته و سپس راهکارهایی را برای عبور از شرایط موجود پیشنهاد کرده اند.

الف – بیان وضعیت فعلی نظام دارویی

بازار دارویی 65 هزار میلیارد تومانی در سال 1400 (فروش محصولات داخلی و وارداتی) در سال 1401 پس از تغییر نرخ ارز از مرجع به نیمایی به حدود 125 هزار میلیارد تومان و در سال 1402 به حدود 160 هزار میلیارد تومان رسید. تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی برای تامین مواد اولیه و نهاده های تولید با چند چالش اساسی مواجه بوده و هستند:

چالش اول: ارز چند نرخی و مدیریت غیرعلمی و نادرست تخصیص ارز که منجر به کمبود کاذب منابع ارزی در بانک مرکزی و یا تاخیر در تخصیص ارز می شود که باعث تاخیر در خرید مواد اولیه کافی و منجر به کمبود دارو می شود. .

چالش دوم: تغییر نرخ ارز از مرجع (4200 تومان) به نیمایی (28500 تومان) باعث شده است که منابع ریالی کافی برای خرید نهاده‌های تولید در دسترس باشد، حتی اگر بانک مرکزی ارز کافی را به موقع تخصیص دهد. عملاً یک فرض غیرممکن است). نه تولید کنندگان دارو و مواد خام دارویی؛ به طوری که در حال حاضر برای تامین یک واحد نهاده تولید دارویی حدود 7 برابر نقدینگی نیاز است.

چالش سوم: تاخیر سازمان های بیمه گر سقوط در پرداخت بدهی خود به موسسات پزشکی در طول زنجیره تامین دارو، ابتدا داروخانه، سپس شبکه توزیع و در نهایت منابع تولیدکننده را به تاخیر می اندازد. این تاخیر در گذشته حدود 10 سجاف بود و پس از تغییر کانال ارزی، اکنون بیش از 40 سکه کسری در نقدینگی زنجیره تامین دارو ایجاد کرده است.

چالش چهارم: کوچک شدن نظام بانکی در اعطای تسهیلات به صنعت دارو و شبکه توزیع دارو در کشور همزمان با تغییر نرخ ارز، حتی امکان استقراض سرمایه در گردش از بانک ها را با مشکل مواجه کرده است. بن بست.

چالش پنجم ناکافی بودن منابع و اعتبارات پروژه دروار است. همزمان با تغییر نرخ ارز از مرجع به نصف، برای ثابت ماندن قیمت دارو و عدم افزایش پرداخت از جیب مصرف کننده، در سال 1403 حدود 125 همات مورد نیاز است، اما به دلیل اختلاف نظر بین وزارت بهداشت و سازمان برنامه(!) مجلس پیشنهاد و تصویب کرد که به گفته اکثر کارشناسان نه تنها مشکلاتی را حل نکرد، بلکه در طول این سال باعث تشدید بدهی بیمه‌ها و ساماندهی هدفمندی یارانه ها و متعاقب آن تشدید کسری منابع مالی داروخانه ها، شرکت های پخش و شرکت های دارویی و در نهایت منجر به تشدید کمبود دارو شد. و افزایش قیمت دارو ناشی از واردات اجباری خواهد بود. به طوری که در فهرست جدید کمبودهای دارویی منتشر شده از سوی سازمان غذا و دارو برای واردات فوری، 16 دارو از 27 دارو (یعنی حدود 60 درصد) را داروهای تولید داخل تشکیل می دهند و این روند که از سال 1402 آغاز شده است، ادامه دارد و کشور با خطر جدی کمبود مواد اولیه برای تولید مواجه شده است.

چالش ششم: هرج و مرج در نظام تصمیم گیری بهداشت و درمان، دخالت نامناسب نهادهای غیرمسئول با رویکرد صرفا اقتصادی در فرآیند تصمیم گیری، عدم استقلال سازمان غذا و دارو در تصمیم گیری و تصمیمات متاثر از ایجاد جریان های اقتصادمحور از جمله شورای رقابت و هیأت مقررات زدایی و کمیسیون اصل 90 مجلس همراه با سوءتفاهم از الزامات نظام سلامت که نتیجه آن نظرات غیرکارشناسی، صدور کذب است. آیین نامه ها، انحراف از مواضع و اصول حاکم بر جامعه پزشکی و دارویی و بارزترین آنها اشتباه است. اتفاقی که این روزها در بحث راه اندازی بی رویه داروخانه یا فروش اینترنتی دارو و تداخل پلتفرم ها در شرف وقوع است.

لذا راهکارهای زیر برای حل مشکل و جلوگیری از تشدید بحران کمبود دارو ارائه می شود:

ب. پیشنهادات

1- تشکیل کارگروه ویژه اقدامات ملی دارویی زیر نظر رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور و انتصاب یک نفر واجد شرایط به عنوان دبیر یا رئیس این کارگروه به نحوی که تصمیمات اتخاذ شده در آن و دستورالعملی که صادر می کند به تصویب هیات دولت و برای وزرای بهداشت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، صلح، اقتصاد و همچنین روسای بانک مرکزی، گمرک، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت و بهره برداری می باشد. بانک ها.

2- استحکام نظام دارویی کشور و استقلال و امنیت کشور در بخش بهداشت و درمان کشور مرهون توسعه آموزش و پژوهش دارویی، خصوصی سازی صنعت داروسازی در کنار بخش دولتی، رشد شرکت های دانش بنیان و رابطه درهم تنیده صنعت و دانشگاه با حضور اساتید، دانشمندان و جوانان. این کشور با استعداد است. صنعت داروسازی کشور علاوه بر تولید داروهای شیمیایی ژنریک که زیربنای پوشش بیمه ای ژنریک است، توانسته است با کمک شرکت های نوپا و دانش بنیان، داروهای جدیدی را در اختیار بیماران کشور قرار دهد. شرکت های بزرگ داروسازی جهان هر چند گاهی اوقات بیمه های کشور به دلیل محدودیت منابع قادر به پوشش این داروها نیستند، اما تولید این اقلام علاوه بر ارتقای جایگاه علمی ایران، در بهبود تراز تجاری ایران نیز نقش دارد، بنابراین جا برای صنعت داروسازی کشور وجود دارد. مستقل از صنعت عمومی بیمه کشور سیاسی شود. صنعت داروسازی باید بتواند با حداکثر ظرفیت تولید کند و ارزش افزوده ایجاد کند و این تولید شامل محدودیت های کمی از سوی دولت نباشد. صنعت بیمه کشور نیز باید تلاش کند تا بر اساس ارزیابی ریسک سلامت و معیارهای عدالت سلامت بر اساس پوشش داروهای ژنریک، تمامی داروهای مورد نیاز بیماران را تحت پوشش قرار دهد. بیمه گذاران موظف به تسویه بدهی جاری به طرف قرارداد خصوصی و دولتی هستند و در صورت عدم توانایی شرکت های بیمه در تسویه بدهی های قبلی و همچنین بدهی های آتی، لازم است منابع مالی جایگزین توسط یک یا چند نفر تامین شود. بانک‌های عامل تا در صورت تاخیر بیمه‌ها، بلافاصله کسری منابع مالی را به طلبکاران پرداخت کنند. پیشنهاد می شود هزینه مالی بانک های عامل برای جبران تسویه بدهی بیمه ای طبق قوانین بودجه سنواتی و ماده 38 قانون الحاق موادی به قانون مقررات مالی دولت سال 1392 انجام شود. معادل سود اوراق مشارکت در تعهد دولت و یا از محل منابع طرح دروار جبران و پرداخت شود.

3- ایجاد خط اعتباری ریالی ویژه توسط یک یا چند بانک عامل جهت ایجاد سامانه اعتبار اسنادی (ال سی داخلی) برای سال 1403 به مبلغ 60 هزار میلیارد تومان برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به طوری که این اعتبار اساساً برای پرداخت بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مورد استفاده شرکت‌های دارویی قرار گیرد و با حکم قانونگذار برای خریدهای آتی صرفاً برای تسویه خریدهای دارویی استفاده شود. به این ترتیب اولا مشکل نقدینگی ریال قدیم مطالبات صنعت دارو حل می شود و از طرف دیگر کمبود گسترده دارو در بیمارستان ها برطرف می شود و بیماران مجبور به رفع مشکل نمی شوند. با توجه به منویات مقام معظم رهبری، با در دسترس بودن داروها در بیمارستان ها، نگران چیز دیگری غیر از بیماری خود باشند.

4- اگرچه صحیح ترین تصمیم برای کشور و صنعت دارو تک نرخی شدن ارز، محاسبه دقیق بهای تمام شده تولید و پرهیز از مداخلات اجباری سازمان غذا و دارو است، اما در شرایط کنونی این موضوع وجود ندارد. گزینه دیگری جز اصلاح بودجه پروژه دروار به ارزش های برآوردی سازمان است. غذا و دارو و در عین حال بازنگری در اجرای طرح دارو به گونه ای که منابع ریالی مصوب در بودجه سال جاری به جای اختصاص به بیمه، به خرید مواد اولیه دارو اختصاص یابد. و سایر نهاده های تولید و به عنوان غرامت در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد. تولیدکنندگان دارو همانند سال های گذشته باید معادل ارز مرجع را برای خرید نهاده های خود به ارز پرداخت کنند و مابه التفاوت نرخ ارز مرجع به سایر کانال های ارزی توسط بانک مرکزی تامین می شود.

5- اعطای حقوق به صنایع دارویی به مبلغ 30 همت با ضمانت بازپرداخت شش ماهه و بر اساس تحلیل نیاز ارزی آنها توسط سازمان غذا و دارو. در این راستا لازم است دستورالعمل پرداخت رد دیون به بانک ها ابلاغ شود. همچنین تخصیص حداقل 600 میلیون دلار ارز به عنوان سرمایه در گردش ارزی برای تخصیص به صنعت دارو با تشخیص اولویت تخصیص ارز توسط کارگروه مشترک سازمان غذا و دارو و سندیکای تولیدکنندگان دارو. ، با هدف بهبود چرخه تامین نقدینگی ارزی.

6- اداره و پاسخگویی سامانه دارو، غذا، تجهیزات پزشکی، فرآورده های غذایی، فرآورده های آرایشی و بهداشتی، داروهای طبیعی، طب سنتی، مکمل ها، مواد اولیه و سایر فرآورده های بهداشتی منحصراً به سازمان غذا و دارو محول شود. بدین منظور اصلاح ساختار سازمان غذا و دارو مشابه کشورهای توسعه یافته و در قالب هیأت امناء، اصلاح بخشهایی از قانون 1334 در راستای اهداف فوق و رفع تداخل وظایف با استانداردها. سازمان، جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها و همچنین تجمیع سازمان های نظارتی متعدد در یک واحد. به منظور تسریع در امور و سهولت پاسخگویی، اصلاح زنجیره تامین دارو بر اساس نظام سطح بندی و نیازسنجی مبتنی بر تمرکز بر عرضه دارو در کشور با اولویت تولید داخلی ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا