خدمات سلامت به اتباع و شهروندان ایرانی بدون هیچ تبعیضی ارائه میشود

به گزارش خبرگزاری سلامت، بابک فرخی در نشست سراسری مدیران مبارزه با بیماریهای عفونی دانشگاههای علوم پزشکی که در قالب وبینار برگزار شد، اظهار داشت: ایران به همه ساکنان کشور فارغ از ملیت خدمات بهداشتی ارائه میکند و این رویکرد علاوه بر جنبههای انسانی، از منظر بهداشت عمومی نیز ضروری است.
وی با بیان اینکه بیماری های واگیر فقط به مرزهای جغرافیایی محدود نمی شود، افزود: اگر جمعیتی از خدمات بهداشتی و درمانی محروم شوند، عواقب آن گریبانگیر کل جامعه خواهد شد. به همین دلیل در شبکه بهداشت و درمان کشور خدمات مورد نیاز اتباع و شهروندان ایرانی نیز ارائه می شود.
فرخی افزود: در روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر و مناطق عشایری خدمات بهداشتی و درمانی برای اتباع خارجی همانند سایر شهروندان ارائه می شود و این رویکرد بخشی از سیاست های نظام سلامت در راستای حفظ سلامت جامعه است.
برنامه پزشکی خانواده فرصتی برای ارتقای نظام سلامت است
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه ملی پزشکی خانواده و نظام ارجاع گفت: این برنامه یکی از مهم ترین فرصت های نظام سلامت کشور است و باید از ظرفیت آن برای تقویت نظام مراقبت از بیماری ها استفاده شود.
وی افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور بر اجرای طب خانواده، لازم است همه بخش های نظام سلامت جایگاه خود را در این ساختار جدید مشخص کنند تا بتوانند در ارتقای سلامت جامعه نقش موثری داشته باشند.
فرخی با تاکید بر ضرورت پرهیز از موازی کاری در نظام سلامت گفت: باید برنامه های مختلف سلامت در ساختار شبکه بهداشت ادغام شود تا ضمن افزایش بهره وری از هدر رفت منابع جلوگیری شود.
وی افزود: هر برنامه ای که در سیستم شبکه ادغام شود از ثبات بیشتری برخوردار بوده و تامین نیروی انسانی، تجهیزات و اعتبارات مورد نیاز آن با سهولت بیشتری انجام می شود.
سیستم مراقبت از بیماری باید در پزشکی خانواده نقش داشته باشد
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نظام مراقبت بیماری ها باید نقش خود را در چارچوب برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع مشخص کند چرا که این برنامه می تواند زمینه ارتقای خدمات پیشگیری، تشخیص زودهنگام بیماری ها و مراقبت مستمر از بیماران را فراهم کند.
وی افزود: اگر حوزه بیماری های واگیر نتواند جایگاه خود را در این ساختار جدید پیدا کند، فرصت مهمی برای توسعه و ارتقای خدمات سلامت از دست خواهد رفت.



