بهداشت و درمان

حدود ۸۰ درصد بیماران هزینه‌ای بابت خدمات درمانی پرداخت نکرده‌اند

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر محمد رئیس زاده در گفت و گو با اشاره به اقدام مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت طی دو ماه گذشته برای ارسال پیامک به گیرندگان خدمات پزشکی و تایید رضایت آنها از مبالغ پرداختی و همچنین خدمات دریافتی، گفت: تحلیل مدارک دریافتی از بین 60 هزار نفر از مراجعین به حدود 8000 نفر پیامک نشان می دهد. دریافتی ها یا در چارچوب تعرفه بود یا اینکه تعرفه پرداخت می کردند. انجام نداده اند در مجموع 52.6 درصد افراد پرداختی خود را در چارچوب تعرفه و 27.2 درصد اعلام کرده اند که پرداخت نکرده اند و هزینه آنها در قالب بیمه محاسبه شده است.

5.6 درصد از بیماران مبالغی خارج از تعرفه دریافت کرده اند

وی افزود: تنها 5.6 ​​درصد اعلام کرده اند که خارج از چارچوب قانونی پول دریافت کرده اند و حدود 14 درصد نیز از این موضوع اطلاعی ندارند. بنابراین با وجود اینکه حتی یک مورد دریافتی خارج از تعرفه را زیاد می دانیم و معتقدیم باید چارچوب ها رعایت شود، اما این نتایج آماری به صورت مستند و دقیق نشان می دهد که علیرغم فضاسازی های موجود، طی دو ماه گذشته نزدیک به 80 درصد از دریافت کنندگان خدمات پزشکی یا پرداختی دریافت نکرده اند یا در چارچوب تعرفه بوده است.

رضایت بالا از خدمات بهداشتی

مدیرعامل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: همچنین بر اساس این نظرسنجی میزان رضایت از کیفیت خدمات ارائه شده در کل کشور 4.5 از 5 بوده که آمار بالایی است. البته در زمان جنگ رمضان در ارزیابی صورت گرفته از سوی دولت، بیشترین میزان رضایت در بین نهادهای مختلف مربوط به وزارت بهداشت بوده است. جامعه پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی علاوه بر خدمت رسانی به مردم در دوران جنگ، در ارائه خدمات روتین نیز عملکرد قابل قبولی داشتند.

وی همچنین گفت: پیش از این بارها تاکید کرده بودم که متولیان جامعه پزشکی در چارچوب تعرفه فعالیت می کنند و اعداد برآوردی را نیز در این زمینه ارائه کردم. در حوزه نیروی انتظامی و رسیدگی به پرونده ها در سازمان نظام پزشکی نیز آمارها حاکی از آن است که تا 11 درصد احکام مربوط به فیش های غیر متعارف است که حجم کمی است و مابقی پرونده ها مربوط به قصور پزشکی و … است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به تعرفه‌های امسال و حرکت به سمت تحقق آن، ادامه داد: امسال با توجه به مساعدت‌های دولت و پیگیری‌های وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، تعرفه‌های خدمات بهداشتی و درمانی در ابتدای سال ابلاغ شد و این رویکرد که تعرفه‌ها بر اساس قیمت واقعی تعیین می‌شود و در این راستا در حال حرکت هستیم گام ارزشمندی است. از سوی دیگر انتظار می رود جامعه پزشکی نیز در چارچوب تعرفه های مصوب حرکت کند و شواهد نیز حاکی از بهبود وضعیت نسبت به گذشته است.

انتقاد از عملکرد بیمه های تکمیلی

رئیس زاده همچنین از عملکرد بیمه ها به ویژه بیمه های تکمیلی انتقاد کرد و گفت: از آنجایی که بیمه های تکمیلی به خوبی به تعهدات خود عمل نمی کنند، خدمات رسان ناراضی هستند و ممکن است با آنها قرارداد نبندند و این موضوع می تواند به مردم فشار بیاورد. با توجه به اهمیت تقویت بیمه ها و پرداخت به موقع مطالبات مراکز درمانی دیروز با سازمان بیمه مرکزی جلسه ای داشتیم و امیدواریم هر چه زودتر چاره اندیشی شود.

همچنین مدیرعامل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر نحوه گزارش تخلفات احتمالی از سوی مردم، گفت: مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی وظیفه پیگیری این موارد را بر عهده دارد. نظارت سازمان نظام پزشکی در این زمینه نظارت پسینی است و اگر موردی به سازمان بیاید برخورد جدی می شود و هیچ تعارفی در این زمینه نداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا